وابستگی تشکل‌های قرآنی به کمک‌های دولتی را دور از شأن قرآن می‌دانم
کد خبر: 3656523
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵
مؤسسات قرآنی آنچه هستند و آنچه باید باشند(5)/ رجبی:

وابستگی تشکل‌های قرآنی به کمک‌های دولتی را دور از شأن قرآن می‌دانم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) با اشاره به خودکفایی مؤسسات قرآنی اظهار کرد: از آغاز فعالیت‌ مؤسسه اینکه بخواهم وابسته به کمک‌های مردمی باشم و شاگرد قرآن را با کمک‌های مردمی و دولتی اداره کنم را دون شأن عزت قرآن می‌دانستم.

کارنشود///وابستگی تشکل‌های قرآنی به کمک‌های دولتی و مردمی را دون شأن عزت قرآن می‌دانم

حاتم رجبی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص علت گسترش مجموعه‌های مردمی ـ قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: معتقدم علت اصلی تأسیس و گسترش مؤسسات قرآنی همان به وجود آمدن انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر خواست و نیت حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، قرار گرفتن در راه قرآن و ارتقای روزافزون فعالیت‌های قرآنی است و از سوی دیگر هنگامی که اهداف انقلاب را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم افرادی که برای انقلاب جانفشانی کرده‌اند و شهدا، تماماً در این راستا بوده‌اند.

رجبی با تأکید بر اینکه در مدیریت کلان و تفکر انقلابی ما قرآن محور بوده است، تصریح کرد: امیدواریم که با مساعدت‌ها و عنایاتی که می‌شود این فضا رو به گسترش باشد.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) در پاسخ به این سؤال که خودکفایی مؤسسات قرآنی چگونه حاصل می‌شود، اظهار کرد: از همان ابتدای آغاز فعالیت‌ مؤسسه اینکه بخواهیم وابسته به کمک‌های مردمی باشیم و شاگرد قرآن را با کمک‌های مردمی و دولتی اداره کنیم را دون شأن عزت قرآن می‌دانستم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر آموزش و فهم قرآن را اگر به لحاظ علمی ببینیم، می‌بینیم این امر وظیفه دینی است و همانطور که مردم برای آموزش درس‌های دیگر هزینه می‌کنند، باید برای فراگیری قرآن نیز هزینه کنند اما با توجه به فرهنگ‌سازی نشدن این حوزه و آسیبی که از سوی مجموعه‌های دولتی با ترویج آموزش‌های رایگان قرآن با فراهم نشدن زیرساخت‌های آن انجام می‌شود، رغبت در زمینه فراگیری و حضور در کلاس‌های قرآنی کم است.

رجبی عنوان کرد: بهتر است بگویم مسائل آموزشی در حوزه قرآن در کشور ما از یک آشفتگی برخوردار است، آشفتگی که مجموعه‌ای با حمایت‌های دولتی کلاس‌‌های قرآن برگزار می‌کنند اما وضع آنجایی آشفته است که پس از اتمام آن بودجه، کلاس‌های قرآن نیز تعطیل می‌شود.

وی بیان کرد: از سوی دیگر آموزش قرآن رایگان نیز نیازمند زمینه‌هایی است چنانکه فضایی به فعالیت‌های مؤسسات اختصاص داده شود که رایگان باشد و همچنین هزینه استاد این مجموعه را باید دولت دهد تا بتواند دوره‌های رایگان برپا کند، البته اساتیدی هستند که رایگان آموزش می‌دهند.

مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت امام رضا(ع) اضافه کرد: اما باید تدبیری در زمینه فضاهای آموزشی ایجاد شود که از فضاهای مساجد، مدارس و امامزادگان برای آموزش قرآن استفاده کنیم که لازم نباشد مدیر مؤسسه دنبال اجاره مکان و ... بی‌افتد و با اینکه این مراکز به دنبال اساتید قرآنی باشند که این محیط قرآنی را مدیریت کند و وقتی مدیر مؤسسه می‌تواند 100 تا 200 هزار نفر را جذب کند، می‌تواند از مهجوریت حضور مردم در مساجد و .. کاسته شود و از سوی دیگر با حضور این معلمان قرآن دیگر نیازی به جذب نیروی جدید نیست بلکه می‌توان از ظرفیت مؤسسات قرآنی به نحو احسن استفاده شود.

وی تصریح کرد: مهم این است که باید فرهنگ‌سازی کنیم، همانطور که مخاطب ما برای زیارت اهل‌ بیت(ع) و یا سایر موارد مشابه هزینه می‌کند برای زیارت جایگاه قرآن نیز هزینه کند.

هنگامی در بخش دیگر این گفت‌وگو از رجبی در خصوص تخصصی شدن مؤسسات قرآنی پرسیدم، عنوان کرد: اگر مراد مشخص شدن فعالیت مؤسسات در حوزه قرائت، تفسیر، حفظ و هنرهای قرآنی و ... است، با آن موافق نیستم چون معتقدم در حوزه تخصصی شدن فردی می‌بینیم تا تخصصی شدن به معنای فعالیت تخصص در یک رشته، مثلاً اگر بنده به نوعی در حوزه حفظ قرآن خوب کار کردم مجموعه‌ای را در حوزه حفظ قرآن راه‌اندازی می‌کنم.

رجبی اضافه کرد: از سوی دیگر نمی‌شود مؤسسه‌ای که در حوزه حفظ به صورت تخصصی کار می‌کند به یک حافظ، قرائت و تجوید را به صورت تخصصی یاد ندهد. از سوی دیگر محدود کردن مؤسسات به برپایی دوره‌هایی خاص موجب محدود شدن مخاطب آنها می‌شود و حال آنکه جذب مخاطب‌های عام‌تر و فراگیر باعث پربارتر کردن عرصه قرآن است.

وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد می‌کنم به جای آن به درجه‌بندی و سطح‌بندی مؤسسات در حوزه‌های مختلف پرداخته شود، تصریح کرد: این امر اصولی‌تر است البته این هم مستلزم این است که معیار‌های ارزیابی صحیح و یا نحوه‌های ارزیابی درست باشد.

captcha