برخی نوحه‌ها صرفا برای تخلیه انرژی است
کد خبر: 3658521
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مهدی لیثی در غرفه ایکنا:

برخی نوحه‌ها صرفا برای تخلیه انرژی است

گروه اجتماعی: مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) گفت: در مکتب اهل‌بیت(ع) بنا نیست که هر کاری به‌منظور جذب جوانان انجام شود، باید نوحه‌ها و شعرهای ما روح و محتوا داشته باشد.

حاج مهدی لیثی، مداح اهل بیت  عصمت و طهارت(ع) در حاشیه بازدید از نهمین نمایشگاه مطبوعات استان، با حضور در غرفه‌ ایکنا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: مدح و شعر قرائت شده در مجالس سیدالشهداء(ع) و اهل‌بیت(ع) باید در ابتدا شان و مقام اهل بیت عصمت و طهارت را حفظ کند و عزت بیاورد، نه اینکه موجبات وهن را فراهم آورد.
نوحه باید روح و محتوا داشته باشد/ برخی نوحه‌ها صرفا برای تخلیه انرژی است
وی ادامه داد: باید همواره در نظر داشته باشیم که شعر و مدحی که در مجالس عزاداری می‌خوانیم آیا از دید اهل‌بیت(ع) و حضرت بقیه‌الله(عج) مقبولیت و شرایط لازم را دارد یا خیر!
وی در پاسخ به اینکه برخی به گونه‌ای مداحی می‌کنند که محتوا و معنی آن هرگز فهم نمی‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی از موارد، نوحه‌ای که مداحان می‌خوانند از فاز نوحه خارج شده و صرفاً برای تخلیه انرژی است، با این نوع مداحی نمی‌توان مدافع حرم تربیت کرد و هدف قیام امام حسین(ع) را بین قشر جوان تبیین کرد.
لیثی بیان کرد: باید خودمان در ابتدا موارد را رعایت کرده و از هر طریقی به فکر جذب نباشیم، در مکتب اهل‌بیت(ع) بنا نیست که هر کاری به منظور جذب جوانان انجام شود، باید نوحه‌ها و شعرهای ما روح داشته باشد و صرفاً در تغییر صدا و شور خلاصه نشود، با مداحی‌های فقط صدا داشته و محتوایی ندارند، هرگز نمی‌توان سرباز مکتب اهل‌بیت(ع) تربیت کرد.
وی تاکید کرد: با قاطعیت می‌گویم که در بسیاری از هیئت‌ها به خاطر منیت‌ها نفرات را از دست داده‌ایم! باید محبت را در دسته‌های عزاداری و هیئت‌ها نهادینه کنیم و مسئول هیئت و مداح هیئت باید منشا محبت به عزاداران و جوانان باشند.
لیثی، با بیان اینکه متاسفانه مراسم هفتم محرم در تبریز جا نیفتاده است، بیان کرد: مکتب عزاداری شهر تبریز را با شاه حسین گویان آن می‌شناسند.
مداح اهل‌بیت عصمت و طهارت تاکید کرد: صدا و سیمای استان امسال انقلاب کرد و تحریمی چندین ساله را شکست، در محرم امسال، عزاداری وسیع مردم تبریز در مقابل استانداری به نمایش گذاشته شد که حرکت بسیار مبارکی بود و نمودی از عزاداری مردم تبریز از رسانه‌ی ملی پخش شد.
وی با اشاره به تجمع هزاران نفری مردم تبریز در مقابل استانداری در عزاداری‌ها ایام محرم، بیان کرد: دسته‌های عزاداری همه ساله وجود داشته‌اند اما طی دو سال است که «هیئت موکب ولیة‌الله تبریز» دسته عزاداری مقابل استانداری راه‌اندازی کرده و جمع بزرگی از عزاداران حسینی در این مکان جمع شده و برای اباعبدالله الحسین(ع) عزاداری می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه هیچ تبلیغات شهری در رابطه با تجمع عزاداران مقابل استانداری انجام نشده بود، افزود: دسته‌های مختلف عزاداری و مردم بطور خودجوش در کنار هیئت موکب ولیةالله تبریز جمع شده و گردهم‌آیی بزرگی را رقم زدند؛ شب اول محرم بیش دو هزار نفر در این عزاداری حضور داشته و شب آخر نیز نمی‌توان دقیق گفت اما تجمع عزاداران به ده هزار نفر می‌رسید؛ هیچکس نمی‌تواند این تجمع بزرگ را به نام خود بزند، در حقیقت لطف اهل‌بیت(ع) بود که این عزاداران را یک جا جمع کرد.
captcha