ثبت قدیمی‌ترین قرائت قرآن ضبط شده/ اختیاری در جلوگیری از تخریب نسخ شخصی نداریم
کد خبر: 3659231
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/150 بروجردی در نشست خبری گفت:

ثبت قدیمی‌ترین قرائت قرآن ضبط شده/ اختیاری در جلوگیری از تخریب نسخ شخصی نداریم

گروه ادب: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از ثبت قدیمی‌ترین قرائت قرآن در کشور خبر داد و گفت: در رابطه با تخریب نسخ خطی شخصی اختیاری نداریم که عنوان کنیم با نسخ خطی خود چگونه رفتار کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظهر امروز 10 آبان ماه در نشست خبری خود با خبرنگاران در محل برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان نهاد علمی – پژوهشی بوده و می‌تواند نقش حافظ و نگهدارنده آثار و میراث کشور برای آیندگان باشد. از این رو کتابخانه ملی نقش ماندگاری آثار و معرفی آن به نسل‌های آینده را ایفا می‌کند.
وی افزود: کتابخانه ملی ایران فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی به فعالیت خود ادامه می‌دهد، همچنین فضای مطالعه و پژوهش را برای دانشمندان فراهم می‌کند تا ایده‌ها و اندیشه‌های خود را به جامعه علمی ارائه دهند و رویکرد فرهنگی در کتابخانه ملی اولویت‌دار است.
بروجردی با بیان اینکه کتابخانه ملی ایران به عنوان خانه دوم اندیشمندان و اهالی فکر و قلم است، عنوان کرد: اندیشمندان می‌توانند با حضور در اندیشگاه کتابخانه ملی دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و این فرصت خوبی است تا با طرح دیدگاه‌های خود گره از مسائل و مشکلات جامعه باز کنند.
رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مطبوعات و اطلاع‌رسانی اشاره کرد و گفت: مطبوعات و رسانه‌ها ابزار مهمی برای اطلاع‌رسانی هستند و از این نظر باید دارای شناسنامه و هویت باشند که در این راستا به آنها کد شاپا یا ISSN که همان شناسنامه رسانه‌ها و نشریات است، ارائه می‌شود.
وی در ادامه بیان کرد: در کتابخانه ملی بخشی به نام آثار دیداری و شنیداری برای بخش اسناد در نظر گرفته شده است که آثار دیداری و شنیداری ثبت می‌شود، به عنوان مثال اولین قرائت قرآنی که خوانده شده با تصاویر مربوط ثبت شده است. البته در نظر داریم در حوزه فیلم هم گام‌هایی برداریم هر چند در کاخ گلستان این فیلم‌ها نگهداری می‌شود، اما ممکن است ما نیز فیلم‌هایی داشته باشیم که در کاخ گلستان نباشد.
وی در ادامه به سؤالی درباره سیاه‌مشق کردن روی ورقه‌های قدیمی اسناد و نسخه‌های خطی گفت: وقتی سندی وارد سازمان اسناد و کتابخانه ملی می‌شود، ما در حفظ و حراست از آن در جهت امنیت و حراست معنوی آن تلاش می‌کنیم و بدون شک وقتی این قبیل اسناد و نسخه‌های خطی وارد سازمان ما می‌شوند، با جدیت از آنها نگهداری می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی برای این نسخ بیفتد و این اقدام قابل قبولی نیست و تأکید می‌کنم که این اتفاق برای نسخ خطی موجود در کتابخانه ملی رخ نداده است.
بروجردی تصریح کرد: در رابطه با اسناد و نسخ خطی وظیفه داریم از تخریب آنها جلوگیری کنیم و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود و ما اختیاری در رابطه با اینکه یک فرد با نسخه شخصی در اختیار خود چگونه رفتار کند، نداریم.
وی در ادامه درباره برنامه‌های کتابخانه ملی در هفته کتاب گفت: رونمایی از سامانه منابع دیجیتالی و کتیبه اهداگران نسخ خطی به سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان دو اقدام نمادینی است که در هفته کتاب جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.
رئیس کتابخانه ملی، درباره انتشار نشریات تخصصی در این سازمان گفت: ما ۵ نشریه تخصصی داریم که این سازمان چاپ می‌کند. البته انتشار یکی از آنها مدتی است که متوقف شده اما به زودی نشر آن ادامه پیدا خواهد کرد و دو نشریه تخصصی دیگر در حوزه کتاب و دو نشریه با درجه علمی تخصصی کتاب و کتابداری به چاپ می‌رسد که در نمایشگاه هم ارائه شده است.

captcha