نوآوری و خلاقیت، نیاز رسانه‌های قرآنی
کد خبر: 3659356
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
اخبار بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات/166 حسینی عنوان کرد:

نوآوری و خلاقیت، نیاز رسانه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر نقش رسانه‌های قرآنی در ترویج معارف قرآنی گفت: لازم است جاذبه‌های ظاهری، تنوع، نوآوری و خلاقیت را در کارهای قرآنی لحاظ کنیم، چرا که اگر کار کلیشه‌ای شود تاثیر ماندگار نخواهد داشت.

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی/ایکنا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در پنجمین روز از برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، سیدمحمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در غرفه خبرگزاری ایکنا حاضر شد و به بیان نکاتی پیرامون نقش رسانه‌های معارفی و قرآنی در نشر معارف دینی پرداخت.
حسینی بیان کرد: اساس اسلام و مکتب ما بر پایه قرآن بنا شده و قرآن یک کتاب بی‌کرانی است که هر مقدار از آن بهره بگیریم باز هم کم است و جا دارد و زمینه وجود دارد که بتوانیم آموزه‌های متعالی و تعالیم درخشان اسلامی را به مردم معرفی کنیم.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی نیز همین است که در قالب‌های مختلف اعم از خبرگزاری‌ها، نشریات، روزنامه‌ها و ... به این موضوع پرداخته است، حتی در حوزه هنری به مضامین قرآنی توجه شده و در همین راستا برخی از سریال‌ها نیز ساخته شده است، اما باید توجه داشت که هر چقدر در این زمینه کار شود باز هم کم است و جا دارد که بیشتر کار شود.
وی در ادامه افزود: قرآن معجزه الهی است و پایانی هم برای آن متصور نیست، با توجه به مقتضیات زمان نیازهایی وجود دارد که باید متناسب با آنها راه‌کارهای قرآنی ارائه داد و اگر به این صورت قرآن معرفی شود جاذبه بیشتری هم خواهد داشت.
حسینی تصریح کرد: در مورد قرآن نیز تعبیری وجود دارد که «ظاهره انیق و باطنه عمیق»، قرآن جاذبه‌ای دارد که حتی که کسانی که با این کتاب آسمانی مأنوس نبوده‌اند نیز وقتی آیاتش را می‌شوند به سمت آن جذب می‌شوند و این باید هنر ما باشد که بتوانیم در این حوزه‌ها به صورت جدی‌تر ورود کنیم و پاسخ‌گوی نیازهای جامعه به ویژه جوانان باشیم و چون این سخنان وحی الهی است قطعا در فطرت‌های پاک اثرگذار است.
وی در ادامه افزود: برای ترویج بیشتر قرآن نیز می‌توان از افرادی که آنشایی کافی با ظرائف و حقایق قرآنی دارند استفاده کنیم و کسانی که دست‌اندر کار هستند نیز باید انس خودشان را با این کتاب آسمانی بیشتر کنند. البته از طرفی هم باید بدانیم که مشکلات مردم کجا است، شاید این مطالبی که ما عرض می‌کنیم خوب باشد اما مردم نتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. باید ببینیم در هر زمان مسأله عمده مردم چیست و برای آن یک راه‌کار قرآنی ارائه کنیم.
حسینی در پایان گفت: امام خمینی(ره) با ترویج فرهنگ قرآن توانستند انقلاب را به نتیجه برسانند و بعد ادامه دهند چون ایشان به واژگان قرآن تسلط داشتند و همین مسأله نیز موجب شد تا ادبیات قرآنی بین مردم رواج پیدا کند. امام(ره) به جای این که از کلمات غربی استفاده کنند از عبارات قرآنی استفاده می‌کردند و مردم هم پذیرا بودند و فکر می‌کنم رسالت خطیری بر دوش دوستانی است که در این حوزه کار می‌کنند و باید اثرگذاری و اثربخشی آنها بیش از گذشته باشد.
وی در انتهای صحبت‌های خود گفت: در کنار آن مضمون والایی که برگرفته از قرآن است باید یکسری جاذبه‌های ظاهری، تنوع و نوآوری و خلاقیت را نیز در کارهایمان لحاظ کنیم، چراکه اگر کار کلیشه‌ای شود دیگر آن تاثیر ماندگار موردنظر را نخواهد داشت و باید همانند قرآن که سرشار از تنوع است کارهای ما نیز در این حوزه تنوع داشته باشد.


captcha