نشریات دانشجویی در کنج بی‌اقبالی نمایشگاه مطبوعات
کد خبر: 3659422
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۹
اخبار بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات/181

نشریات دانشجویی در کنج بی‌اقبالی نمایشگاه مطبوعات

گروه دانشگاه: نشریات تخصصی حاضر در بیست ‌و سومین نمایشگاه مطبوعات که با هدف معرفی آخرین دستاوردهای علمی خود در قالب ماهنامه، فصلنامه حضور دارند متأسفانه با استقبال درخور شأن این نشریات مواجه نبوده است؛ در ادامه به بررسی دلایل این مسئله می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات فرصتی است تا اصحاب رسانه خود را هرچه بیشتر به جامعه خبری و مخاطبان اصلی آن یعنی مردم معرفی کنند، یکی از جلوه‌های این نمایشگاه حضور چشم‌گیر نشریات علمی است.
نشریات تخصصی حاضر در بیست ‌و سومین هماورد مطبوعاتی که با هدف معرفی آخرین دستاوردهای علمی خود در قالب ماهنامه، فصلنامه حضور دارند متأسفانه با استقبالی که در خور این نشریات باید باشد، مواجه نبوده است. به طوری‌که وقتی به این غرفه‌ها مراجعه می‌شود، معمولا شخصی بغیر از غرفه‌دار مشاهده نمی‌شود تا از کم و کیف این نشریات پرس‌وجو شود.
یکی از نشریاتی که در این دوره از نمایشگاه حضور دارد، فصلنامه علمی پژوهشی حکومت اسلامی است. این فصلنامه با صاحب امتیازی دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری شماره 83 نشریه خود را در بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات ارائه داده است. بیگی، مدیر این غرفه درباره عدم استقبال گرم از طرف بازدیدکنندگان گفت: به دلیل اینکه فصلنامه حکومت اسلامی یک نشریه‌ای برای مخاطبان خاص حوزه دین و اندیشه است مخاطبان خاص خود را دارد اما حداقل انتظار داشتیم که دانشجویان این حوزه و فرهیختگان از آن استقبال کنند اما چنین نشده است، فکر می‌کنم که ما در این حوزه ضعف تبلیغاتی داشته‌ایم.
از دیگر موسساتی که با تمام آثار منتشرشده خود در این دوره از نمایشگاه حضور یافته، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) است. وقتی به طبقه دوم شبستان رفتیم، با غرفه‌ای بدون بازدیدکننده مواجه شدیم. موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) که در حوزه‌های دین، سیاست و اندیشه اقدام به انتشار کتاب و فصلنامه‌ها می‌کند و بارها مقالات این موسسه از سوی پژوهشگران مورد استناد قرار گرفته است، موسسه گمنامی نیست اما متأسفانه استقبال گرمی از آن نشده است. صفری، مسئول غرفه می‌گوید که امسال مکان خوبی را به ما اختصاص نداده‌اند هرچند ما تلاش کردیم تا جای مناسبی را برای ما در نظر گیرند اما موفق نشدیم.


موسسه مطالعات ملی هم در این دوره حاضر شده و با فصلنامه معروف خود یعنی فصلنامه مطالعات ملی به سردبیری ابراهیم برزگر پا به نمایشگاه گذاشته است. این فصلنامه که با هدف توليد دانش تخصصی درباره «هويت و همبستگي ملی» و همچنین در راستای طرح و تبیین مباحث نظری و پژوهش اصیل در حوزه‌های هویت ملی، وفاق اجتماعی، انسجام و همبستگی ملی، پیوستگی تاریخی، گستره جغرافیای فرهنگ و تمدن ایرانی، تنوع فرهنگی کشور و تحقیق پیرامون مولفه‌های هویت ایرانی اسلامی تأسیس شده است اکثراً مورد توجه دانشجویان و محققان حوزه علوم سیاسی و مطالعات امنیتی است اما وقتی از این غرفه بازدید کردیم متوجه شدیم که مسئولان غرفه به دلیل نبود استقبال‌کننده بی‌حوصله شده‌اند؛ مسئول غرفه به خبرنگار ایکنا گفت: جای خوبی را به ما نداده‌اند و به همین دلیل دانشجویان علوم سیاسی و مطالعات امنیتی از غرفه ما بازدید نمی‌کنند، البته در معرفی نشریه ضعیف عمل کردیم.
اما از این‌ها که بگذریم، می‌رسیم به غرفه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی خاورمیانه یعنی دانشگاه علامه طباطبایی که این دانشگاه با داشتن ده‌ها نشریه پژوهشی و کتاب در حوزه علوم انسانی به‌ویژه علوم سیاسی، فلسفه و اقتصاد یکی از موسسات علمی دارای نشریات تخصصی فراوانی است. دانشگاه علامه طباطبایی به‌تازگی اولین شماره دوفصلنامه خود را تحت عنوان اندیشه طباطبایی به نمایشگاه معرفی کرده است، امید داشت بتواند این نشریه را از فرصت به وجود آمده در نمایشگاه بیشتر مورد معرفی قرار دهد تا اهالی دانشگاه و پژوهشگران این حوزه از وجود همچنین نشریه باخبر شوند اما استقبال سردی که از غرفه دانشگاه علامه طباطبایی شد تعجب‌برانگیز بود. از مسئول غرفه پرسیدیم دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به شهرتی که دارد، چرا مورد استقبال قرار نگرفته است، او هم همانند سایر غرفه‌داران به مکان نامناسب اشاره کرده است، وقتی که مسئولین نمایشگاه به ما این مکان را دادند، به آن‌ها اعتراض کردیم اما اعتراض ما گوش شنوا نداشت چون غرفه اصلاً در دید بازدیدکنندگان نیست.  

نکته مهمی که در حاشیه دیدار از غرفه نشریات نظر ما را به خود جلب کرد غرفه فصلنامه مطالعات تاریخی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی وزارت امور خارجه است که وقتی در روبروی این غرفه حاضر شدیم نه‌تنها از بازدیدکننده خبری نبود بلکه خود مسئول غرفه هم در غرفه حضور نداشت و خبرنگار ایکنا دقایقی را منتظر ماند که شاید مسئول غرفه حاضر شود تا با او گفت‌وگو کند اما نتیجه‌ای در برنداشت.


در این بین، یکی از موسساتی که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم است که مجلات مطالعات اجتماعی، آینده‌پژوهی، حوزه، فقه، نقد و نظر و همچنین علوم سیاسی را با خود به این نمایشگاه آورده است. این موسسه به دلیل اینکه در راهروی اصلی قرار گرفته توانسته بدون کمترین تبلیغاتی در ایام نمایشگاه مورد توجه تمامی بازدیدکنندگان باشد.


در پایان باید به آن اشاره کرد که اکثر غرفه‌داران نشریات علمی تخصصی از مکان نامناسب، ضعف در تبلیغات و خاص بودن مخاطبان خود را دلیل اصلی استقبال کم بازیدکنندگان دانسته‌اند.
captcha