تجلی نقش دوگانه رسانه در واقعه عاشورا
کد خبر: 3659521
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰
در گفت‌و‌‌گو با ایکنا مطرح شد؛

تجلی نقش دوگانه رسانه در واقعه عاشورا

کانون خبرنگاران نبأ ــ حضرت زینب(س) پیام‌های واقعه کربلا و علت قیام امام حسین(ع) را به جهان اسلام مخابره کرد و در واقع اگر نبود نقش رسانای زینب(س) چه‌بسا امروز جهان از نهضت حسینی درک درستی نداشت و به عمق این واقعه پی نمی‌برد.

پنج‌شنبه// تجلی نقش دوگانه رسانه در واقعه عاشورا

حجت‌الاسلام‌والمسلین علی عبدی انبوهی، مسئول شاخه استان قم مجمع اسلامی کارمندان خط امام(ره) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در ابتدا به عنوان مقدمه بحث چنین گفت: لازمه اینکه پیام هر واقعه‌ای در طول تاریخ بشری به گوش مخاطبان برسد این است که آن واقعه یا کیفیت وقوع آن توسط رسانه‌های جمعی به گوش دیگران رسانیده شود؛ از این رو نبود این ابزار باعث می‌شود که این واقعه در جایگاه و نطفه خودش آن کارکردی را که می‌توانست با نقل آن داشته باشد از دست بدهد.

وی در مورد واقعه عاشورا و نقش رسانه در این فاجعه تاریخی مسلمین افزود: در مورد فاجعه عاشورا و علت به سرانجام نرسیدن این قیام و انقلاب می‌توان به کارکردهایی که از رسانه در آن دروان به عمل آمد، اشاره کرد؛ چراکه رسانه نقش به‌سزایی در نقل این واقعه مهم ایفا کرد. بنی‌امیه با در اختیار داشتن رسانه جمعی و شست‌و‌شو دادن اذهان مردم به نفع یزید و علیه امام حسین(ع) به هدف خود که انحلال انقلاب امام حسین(ع) بود، دست یافت.

 مسئول شاخه استان قم مجمع اسلامی کارمندان خط امام(ره) در ادامه به کارکرد مثبت رسانه به وسیله حضرت زینب(س) اشاره کرد و گفت: کربلا نمایانگر کارکردهای رسانه با دو نیت متفاوت و از دو بعد مثبت و منفی است. نقش حضرت زینب(س) در واقعه کربلا بسیار چشمگیر و پویا بوده است. ایشان پیام‌های کربلا و علت قیام و انقلاب امام حسین(ع) را به جهان اسلام مخابره کرد و در واقع اگر نبود نقش رسانای زینب(س) در واقعه کربلا و بعد از آن، چه‌بسا امروز مردم جهان از نهضت حسینی درک درستی نداشتند و به عمق این ماجرا و قیام پی نمی‌بردند.
عبدی انبوهی در ادامه گفت: رسانه مقبول اسلام رسانه‌ای است که؛ به نفع دین اسلام و با هدف خدمت به جامعه مسلمین عمل کند. عملکرد چنین رسانه‌ای هیچ گاه معاند و معارض اسلام نخواهد بود اما رسانه‌هایی که برخلاف این مهم و با عملکرد پوپولیستی سعی در پوشاندن واقعیت‌ها و تحریف و برداشت بد از آن‌ها، به ترویج بیگانگی از دین و ضربه زدن به اسلام حرکت کنند، در واقع ابزاری برای ترویج طاغوت و آلت دست شیطان خواهند بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این ابزار به نحو احسن و با رعایت اصول اخلاق‌مدارانه در بیان وقایع و اطلاع‌رسانی به مردم حرکت کند، جامعه را به سمت تعالی و پیشرفت هدایت خواهد کرد و اگر خدای نکرده از آن مجرای صحیح خود دور شود؛ چه بسا جامعه را به سمت ضلالت و انحراف سوق می‌دهد.
موسی ابراهیمی
انتهای پیام
captcha