پایان 8 روز هم‌نشینی رسانه‌‌ای در نمایشگاه مطبوعات
کد خبر: 3659565
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 209

پایان 8 روز هم‌نشینی رسانه‌‌ای در نمایشگاه مطبوعات

گروه جامعه: بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات پس از 8 روز فعالیت رسانه‌ها در شبستان مصلای تهران، ساعاتی پس از برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی رسانه‌های برتر به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم اختتامیه بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات، با حضور دریادار علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و جمعی از مدیران و اصحاب رسانه برگزار شد.بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم، حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد اسلامی به بیان گزارشی درباره روند برگزاری بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و فعالیت رسانه‌ها در این نمایشگاه پرداخت.

رئیس بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات با اشاره به سهم ۳۳ درصدی نشریات محلی گفت: رویکرد عمومی دولت تشویق رسانه‌های محلی است و توسعه مناطق از این گذر میسر است. در حال حاضر ۳۳ درصد رسانه‌های دارای مجوز رسانه‌های تخصصی است در صورتی که چهار سال پیش رسانه های تخصصی ۲۵ درصد از مجموع رسانه‌ها را به خود اختصاص داده بودند.
وی ضمن اعلام این خبر که لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و نظام  سازمان رسانه‌ای در دولت تدبیر و امید تدوین شد، گفت: در این لایحه پنج عنوان مجرمانه را شناسایی و مابقی را جزء تخلفات رسانه‌ها بررسی می‌کنیم. در بررسی‌های هر دو لایحه تلاش شد تا نظرات موافق و مخالف را گردآوری کنیم و برای این منظور از دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها تقاضای برگزاری نشست‌های بررسی دارم  که تا زمانی که لایحه در دست دولت است تغییرات کارشناسی مورد نیاز اعمال شود. همچنین با تشکیل دادگاه‌های حل اختلاف در هماهنگی با قوه قضاییه تلاش در کاهش جرائم داریم.

پایان 8 روز هم‌نشینی رسانه‌‌ای در نمایشگاه مطبوعات

در ادامه، غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب پارسی به بیان نکاتی درباره درست‌نویسی در رسانه‌ها و مطبوعات پرداخت.

وی با بیان اینکه هر چه انضباط زبانی بیشتر باشد انضباط فکری نیز بیشتر است، افزود: برای درست نویسی مطبوعات در سال های اخیر برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است. 5 سال است که رسانه‌ها را از نظر رعایت موازین زبان و ادبیات فارسی داوری می‌کنیم و فرهنگستان زبان و ادب فارسی آماده است برای هر یک از مطبوعات و رسانه‌ها که مایلند دوره های تخصصی برای همکاران خود برگزار کنند، همکاری کند.

حداد عادل با اشاره به جفایی که گاهی در رسانه‌ها به فرهنگستان زبان و ادب فارسی صورت می‌گیرد، افزود: گاهی رسانه‌ها واژه‌هایی را که روح فرهنگستان هم از آن واژگان بی‌اطلاع است را هم به فرهنگستان منسوب می‌کنند. از رسانه‌ها تقاضا دارم دستاوردهای درست و حقیقی فرهنگستان زبان و ادب فارسی را منعکس کنند. امیدوارم جایزه‌های پاسداشت زبان فارسی در رسانه‌ها به موقع به دست خبرنگاران برسد قبل از آنکه عرق زحمات آنها خشک شود.

ایکنا؛ رتبه دوم درست‌نویسی

پس از سخنرانی حداد عادل، مراسم اعطای جوایز به برترین رسانه‌ها در زمینه درست‌نویسی برگزار شد. در زمینه درست‌نویسی، خبرگزاری ایکنا به همراه تقریب، رتبه دوم را پی از دفاع مقدس کسب کرد.

این گزارش می‌افزاید، در ادامه، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: شعار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در سال جاری رسانه‌های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی مهم است. توسعه و پیشرفت جز با انسجام اجتماعی ممکن نیست.

وی با بیان این‌که در جامعه‌ای که تعالی اجتماعی فراهم نباشد نمی‌توان انسجام اجتماعی را به دست آورد، افزود: بدون گفت و گو، مفاهمه و اغنا سازی نمی‌توان به توسعه و تعالی اجتماعی دست یافت. رسانه‌ها محور و پیشران اصلی و زمینه ساز گفت و گو در جامعه هستند و بدون تعاریف مشخص از وظایف حاکمیت و رسانه‌ها نمی‌توان به نقش مهم رسانه‌ها در امنیت ملی دست یافت. با تقویت مولفه‌های امنیت ملی نشاط و امنیت جامعه تامین می‌شود و رسانه‌ها متقابلاً باید بلوغ سیاسی و تخصصی خودشان را بیش از گذشته به منصه ظهور برسانند و نشان دهند آزادی برابر با ولنگاری نیست.

ایکنا؛ رتبه نخست رسانه‌های دین و اندیشه

در پایان سخنان دبیر شورای عالی امنیت ملی، از رسانه‌های برتر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات تجلیل به عمل آمد. بر همین اساس، خبرگزاری ایکنا برای سومین سال متوالی رتبه نخست رسانه‌های دین و اندیشه را مشترکا با خبرگزاری تقریب از آن خود کرد.

از حاشیه‌های این مراسم می‌توان به تجمع جمعی از معترضین و مالباختگان پدیده و موسسه مالی و اعتباری کاسپین اشاره کرد که شعارهایی نیز در هنگام سخنرانی علی شمخانی سر دادند. دبیر شورای امنیت ملی نیز در پاسخ به آنها از توافق سران قوا برای حل مسئله مورد نظر معترضین خبر داد.

این گزارش تکمیل می‌شود...


captcha