فعالیت رسانه‌ای ارتباط گسترده‌ای با امنیت ملی دارد
کد خبر: 3659627
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۶
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 216

فعالیت رسانه‌ای ارتباط گسترده‌ای با امنیت ملی دارد

گروه جامعه: دبیر شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: شعار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات «جامعه آگاه، توسعه بیشتر، شعار کمتر» است و ماهیت این شعار واجد ارتباط روشنی بین رسانه و امنیت ملی است و بدون شک یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تقویت ساختار سیاسی برای تحقق اهداف راهبردی، موضوع انسجام بخشی اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، عصر امروز جمعه 12 آبان 96 در مراسم اختتامیه نمایشگاه مطبوعات با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی پیگیر خواسته‌های مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری است، اظهار کرد: من در جریان مشکل این عزیزان هستم و در جلسه اخیر رؤسای سه قوه، مشکل آنان مطرح شد اما چگونگی حل آن جای بحث است.
وی ادامه داد: باید سه قشر شامل سپرده‌گذار، هیئت مدیره واحد پولی و بخش نظارت مرکزی بانک مرکزی در این زمینه همکاری کنند تا ان‌شاءالله این مشکل به پایان برسد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی عنوان کرد: ابتدا باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون مطبوعاتی و مجموعه رسانه‌ تشکر کنم که با تلاش خود موجب شکل گیری غنای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات شدند و بسیار خوشحال هستم که برای دومین بار در هفته جاری در جمع اهالی رسانه هستم.
شمخانی افزود: از همه رسانه‌های مسئول و متعهد کشور که در طول سالیان پر فراز و نشیب گذشته تاکنون همکار ارجمند شورای عالی امنیت ملی بوده‌اند، تشکر کنم و امیدواریم با تداوم این همکاری، زمینه برای بهبود وضعیت کشور در زمینه‎های مختلف فراهم شود.
وی ادامه داد: شعار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات «جامعه آگاه، توسعه بیشتر، شعار کمتر» است و ماهیت این شعار واجد ارتباط روشنی بین رسانه و امنیت ملی است و بدون شک یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های تقویت ساختار سیاسی برای تحقق اهداف راهبردی، موضوع انسجام بخشی اجتماعی است و توسعه بدون انسجام اجتماعی امکان‌پذیر نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: عقب‌‌ماندگی و جهل اجتماعی مهم‌ترین مانع انسجام اجتماعی است و این انسجام اجتماعی براساس رویکرد و منافع جمعی شکل می‌گیرد. بدون گفت‌وگو و مفاهمه نمی‌توان به ایجاد بستر تعالی در جامعه امیدوار بود و امر و نهی در پاره‌ای از موارد منجر به ایجاد آرامش تصنعی می‌شود اما منجر به تعالی سرمایه اجتماعی نمی‌شود.
شمخانی افزود: رسانه ابزار اصلی ایجاد گفت‌وگو برای انسجام اجتماعی است و بنده از جایگاه دبیر شورای عالی امنیت ملی معتقدم بدون ارائه تعریف مشخصی از مسئولیت‌های متقابل حاکمیت و رسانه نمی‌توان زمینه ایفای نقش حداکثری رسانه در تأمین منافع ملی را فراهم کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: با رشد انسجام اجتماعی شاهد تقویت مؤلفه‌های امنیت ملی خواهیم بود و این مسئله از امنیتی شدن مقوله فرهنگ که اقدامی بر ضد امنیت ملی است جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: در این مسیر، رسانه‌ها هم باید نشان دهند که مرادشان از آزادی، ولنگاری و هرج و مرج نیست؛ چراکه فضای حرفه‌ای رسانه‌ای نیازمند رسانه حرفه‌ای است که مبنای فعالیت آن منافع ملی باشد.
شمخانی افزود: لازم است اشاره کنم که همه ما بر این باور اشتراک نظر داریم که فساد اقتصادی، مهمترین عامل کاهش سرمایه اجتماعی و مانع اصلی رشد اقتصادی است و ریشه فساد هم در عدم پاسخگویی، دور زدن قانون، برخورد سلیقه‌ای و باندبازی و فامیل سالاری است و زبان رسانه به عنوان نماینده افکار عمومی برای مقابله با فساد اثبات شده نباید دچار لکنت یا قطع شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: رسانه‌ها باید بتوانند با اقتدار کامل ضمن برخورداری از امنیت آزادی بیان، قلم و امنیت شغلی به مسئولیت خود در چارچوب قانون عمل کنند و عدم پایبندی به قانون می‌تواند به محدود شدن فضای فعالیت رسانه‌ای برای مقابله با فساد شود.
شمخانی در پایان تأکید کرد: در چهار سال گذشته همه تلاش خود را برای صیانت از ارزش‌ها و هویت ملی و تعالی ارزش‌ها در حوزه‌های مختلف مصروف کرده‌ام که البته باید اذعان کنم راه پر فراز و نشیبی در پیش داریم.
captcha