عشق و محبت؛ لازمه ارتباط صحیح میان والدین و فرزندان
کد خبر: 3660037
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷

عشق و محبت؛ لازمه ارتباط صحیح میان والدین و فرزندان

گروه معارف: یک کارشناس معارف اسلامی گفت: والدین برای برقراری تعامل با فرزندان و تربیت صحیح آنها، باید عشق و محبت واقعی را در خانواده ایجاد کرده و از طرف دیگر، با دانش‌ها و مسائل روز آشنا باشند.

حجت‌السلام سید ایمان مصلحی، کارشناس معارف اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان با بیان جایگاه پدر و مادر در منابع دینی، اظهار کرد: خداوند در قرآن هر بار پس از بیان نام و جایگاه خود، نیکی به پدر و مادر را سفارش کرده که نشان می‌دهد پدر و مادر از جانب خداوند ولایت دارند و به جز واجباتی که توسط خدا تعیین شده، در دیگر مسائل ولی هستند، حتی اگر پدر و مادر فرزندان را از مستحبات منع کنند، اطاعت از آنها واجب است.
وی با اشاره به اینکه احسان به پدر و مادر جزء مهم‌ترین دستورات دینی است، گفت: امروز متأسفانه احترام به والدین در خانواده‌ها بسیار کمرنگ شده که یکی از دلایل آن دوری از آموزه‌های قرآنی است. زمانی که جامعه تنها به ظاهری از دین آن هم تنها در بعضی از جنبه‌ها اکتفا کند، اصل دین که همان قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) است، به فراموشی سپرده می‌شود. امروز بعضا الگوهایی که در خانواده‌ها وجود دارد، الگوهای غربی و ماهواره‌ای هستند و الگوهای دینی و قرآنی به حاشیه رانده شده‌اند.
حجت‌الاسلام مصلحی خاطرنشان کرد: همانطور که چهره جامعه در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و ... عوض شده، نقش‌ها نیز در خانواده‌ها تغییر کرده است. در گذشته پدر و مادرها نسبت به فرزندان خود حالت تحکمی داشتند، اما امروز بیشتر دوست و همراه آنها هستند و برای اینکه بتوانند تعامل خوبی با فرزندانشان داشته باشند، باید خود را با دانش‌های زمانه به روز کرده و از فرزندان عقب نمانند.
این کارشناس معارف اسلامی تصریح کرد: اگر محبت واقعی در خانواده ایجاد شود، دیگر نیازی به تعلیم کودکان نیست و محبت همه چیز را به آنها خواهد آموخت. خوشبختانه بسیاری از روش‌های غلط والدین در گذشته مانند تنبیه بدنی اصلاح شده و آن حالت تحکم مطلق آنها از بین رفته، اما در بعضی از خانواده‌ها شکاف میان سنت و مدرنیته هنوز مشکل‌ساز است که والدین باید برای پر کردن این شکاف تلاش کرده و نیازهای فرزندان امروز را در نظر بگیرند.

captcha