انجمن برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی تشکیل می‌شود
کد خبر: 3660649
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴
پورعلی خبر داد:

انجمن برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی تشکیل می‌شود

گروه دانشگاه: معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی اظهار کرد: اگر پس از اختتامیه، محصولات و مولفان به حال خود رها شوند و حمایتی صورت نگیرد، جشنواره ناقص خواهد بود، تلاش داریم با کارهای تکمیلی و فعال نمودن «انجمن برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی»، این افراد را ترغیب به تداوم فعالیت در حوزه نشر نماییم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، 22 آبان‌ماه جاری، اختتامیه بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی به همت سازمان انتشارات و با حمایت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برگزار می‌شود. به همین منظور با سعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت‌وگو کردیم. وی عضو و نایب رئیس شورای مرکزی سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی از شهریور ماه سال 1394 است، پورعلی همچنین در چند دوره، مدیر هیئت داوران این جشنواره در گروه علوم انسانی، شاخه علوم سیاسی و نیز مسئول بخش ویژه این جشنواره در برخی ادوار بوده و در حال حاضر عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران است. وی معتقد است؛ اگر پس از اختتامیه، محصولات و مولفان به حال خود رها شوند و حمایتی صورت نگیرد، جشنواره ناقص خواهد بود، به همین دلیل تلاش داریم با کارهای تکمیلی و با فعال نمودن «انجمن برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی»، این افراد را ترغیب به تداوم فعالیت در حوزه نشر نماییم. مشروح گفت‌‌وگو با سعید پورعلی را در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا: هدف از برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی چیست؟
جهاد دانشگاهی به عنوان مجموعه‌ای علمی و فرهنگی، ترویج و نشر کتاب و کتاب‌خوانی و نشر آثار علمی را جزء محورهای فعالیت خود قرار داده و یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ترویجی کتاب و کتاب‌خوانی در جهاد دانشگاهی، جشنواره کتاب سال دانشجویی بوده است. طی بیست و سه دوره برگزاری جشنواره کتاب سال دانشجویی، تلاش شد که دانشجویان جهت تولید محصولات علمی و ورود به بحث نشر و کتابت آثار تشویق گردند؛ چرا که هدف از برگزاری این جشنواره در درجه اول؛ شناسایی استعدادها و در درجه دوم؛ حمایت از آثار و محصولات تولید شده دانشجویان است.

ایکنا: جایگاه جشنواره را در میان دانشگاهیان چگونه ارزیابی می‌کنید؟
خوشبختانه به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب شاهد این قضیه هستم که جشنواره کتاب سال دانشجویی در تقویم «هفته کتاب» جا گرفته است و عملکرد قابل قبول در کنار تداوم برگزاری، به اعتبار این جشنواره افزوده است. جشنواره‌ای که تقریبا همگام با جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، اما با جامعه هدف دانشجویان صاحب‌قلم و با هدف ترغیب و تشویق آنها جای خود را در برنامه‌های فرهنگی کشور باز کرده است.

ایکنا: برنامه‌های بعدی جشنواره کتاب سال دانشجویی چه خواهد بود؟
اگر پس از اختتامیه، محصولات و مولفان به حال خود رها شوند و حمایتی صورت نگیرد، جشنواره ناقص خواهد بود، به همین دلیل تلاش داریم با کارهای تکمیلی از جمله فعال نمودن «انجمن برگزیدگان جشنواره کتاب سال دانشجویی»، این افراد را ترغیب به تداوم فعالیت در حوزه نشر نماییم. ویکتور هوگو می‌گوید: «خوشبخت کسی است که به یکی از دو چیز دسترسی دارد: یا کتاب‌های خوب، یا دوستانی که اهل کتاب باشند». با فعال نمودن این انجمن ما دوستداران کتاب را گرد هم می‌آوریم. همین انجمن، بازوی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جشنواره‌های آتی خواهد بود.
همچنین طی سال‌های اخیر برنامه‌های ترویجی جهت معرفی هر چه بهتر آثار برگزیده انجام گرفته است و در سلسله برنامه‌های نقد و بررسی کتاب، به بررسی آثار برگزیده جشنواره با حضور مولفین جوان و ناشران و کارشناسان  پرداخته شده است که مطمئنا می‌تواند باعث تشویق بیشتر دانشجویان به انس با کتاب گردد.
یکی دیگر از برنامه‌ها، دریافت آثار فارسی‌نویسان سراسر جهان در این جشنواره است تا بتوان با حضور اندیشمندان حاضر در سایر کشورها، جشنواره را در سطح بین‌المللی نیز مطرح کرد. کم نیستند دانشجویانی که علی‌رغم عدم حضور در کشور، به نشر دانسته‌های علمی خود به زبان فارسی پرداخته‌اند. در دوره‌های اخیر، تعداد آثار شرکت‌کننده اندک بودند که ان‌شاءالله با برنامه‌ای منسجم و مدون، حجم آثار افزایش خواهد یافت.

ایکنا: نقش کتاب را، به عنوان یک کالای فرهنگی، در توسعه فرهنگ، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در شرایطی که می‌توان گفت؛ روابط پیچیده اجتماعی و مشکلات روزمره، مطالعه را، حتی برای علاقه‌مندان به کتاب کاهش داده است و وجود رسانه‌های سمعی و بصری خودی و غیر خودی، به دلیل سهولت برقراری ارتباط، اوقات فراغت آنان را پر می‌کند و به موزاتش گرانی کاغذ و خدمات چاپ، نمی‌توان برای گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی و افزایش مطالعه به «شعار» و «موعظه» بسنده کرد.

اگر به ضرورت گسترش نشر کتاب و فراگیر شدن کتاب‌خوانی برای حفظ فرهنگ انسانی و تقویت قدرت انسان در برابر یورش پیام آوران ویرانگر اعتقاد داریم، باید از همه راه‌های ارشادی و تشویقی بهره جوییم و با برگزاری چنین جشنواره‌هایی شوق و ذوق را در افراد جامعه به ویژه جوانان برانگیزیم.
آثار ارزشمند به مثابه گنج و دارایی‌هایی هستند که همگان را بهره‌مند می‌سازد. این آثار باید توسط اهل فن، شناسایی و به جامعه معرفی گردند. مولفان و مترجمان جوان نیز باید تشویق و به ناشران و جامعه علمی معرفی شوند.

کتاب را باید یکی از زیباترین و مهمترین جلوه‌های فرهنگی بدانیم و آن را از گرانسنگ‌ترین پدیده‌ها و میراث بشر به حساب آوریم. شکوه این ارزش را می‌توان در تابش «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ؛ پروردگاری که به قلم آموخت (آیه 4 سوره مبارکه علق)»، جستجو کنیم. خدای بزرگ به قلم و حرمتش سوگند یاد کرده و معجزه همیشه جاوید آخرین سفیر سعادت را کتاب آسمانی دانسته است.

همکاری سایر نهادها با این جشنواره چگونه است؟
سازمان‌ها و موسسات فرهنگی و مسئول باید پیشتاز عرصه فکر و فرهنگ باشند و اهل قلم را ترغیب کنند به مطالعه و آنها را تشویق نمایند که به تحقیق بپردازند و حاصل تلاش‌هایشان را در دسترس همگان قرار بدهند و به پویایی و بالندگی فرهنگ جامعه مدد برسانند.
جهاد دانشگاهی با همیاری نهادهای ذی‌ربط حداکثر تلاش خود را جهت بهتر برگزار کردن این برنامه در این دوران، انجام داده است، اما حقیقتا نیاز به توجه بیشتر و حمایت‌های پربارتر مادی و معنوی از سمت نهادهای دیگر حس می‌گردد. امیدوارم با حمایت‌های بیشتر شاهد ارتقای کیفی جشنواره در سال‌های آتی باشیم.
captcha