تمامی محتواها نشانه‌دار خواهد شد
کد خبر: 3661989
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰
موسویان:

تمامی محتواها نشانه‌دار خواهد شد

گروه فناوری اطلاعات: رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تمامی محتواها نشانه‌دار خواهد شد و مفتخرم که بگویم 130 هزار نرم افزار کاربردی موبایلی هم دارای شامد هستند. در سال 96 امیدواریم که در پایان سال، جشن نشان دار شدن سه چهارم محتوای هدف گذاری شده را بگیریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال پیش از ظهر امروز با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلی تهران آغاز به کار کرد. سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال، ضمن اشاره به تفاوت‌های یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با دوره‌های گذشته گفت: نمایشگاه امسال، روندی متفاوت از سال‌های گذشته در پیش گرفته است. امسال، هم از نظر حضور غرفه‌داران و هم از نظر فعالیت‌هایی که برای برگزاری 130 نشست انجام شده است، تفاوت هایی با سال گذشته دارد. در واقع، این نمایشگاه با یک نقشه راه، آماده شده است، به شکلی که با برنامه‌های منسجم به دنبال ایجاد فضای سالم و مفید در این حوزه است؛ شعاری که می‌تواند دغدغه مقام معظم رهبری را کاهش بدهد.

وی افزود: آنچه که در دو سال اخیر، با توجه به دغدغه های مقام معظم رهبری عنوان شده است، «سما» است.

موسویان با اشاره به طرح سما گفت: طرح سما با محور اعطای شناسه الکترونیکی ثبت محتوا یا همان شامد، در هر بستری و بدون در نظر گرفتن مبدا تولید آن در داخل یا خارج از کشور است، چاره‌ای برای مدیریت‌پذیری فضای مجازی است.

وی ادامه داد: این فکر با مصوبه سال 93 شورای فضای مجازی مبنی بر ایجاد فضای مجازی سالم و ایمن شکل گرفت و افرادی که در صحنه تولید محتوا و ادبیات برای فضای مجازی دخالت دارند، در بهبود زیست‌بوم فضای مجازی مشارکت کردند. در این راه، روش‌هایی که در کشورهای دیگر انجام شده است مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است تا ببینیم که چه طرحی به صورت بومی در کشور خودمان انجام می‌شود. با این اوصاف، طرح سما آماده بهره برداری است.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال تصریح کرد: طرح سما با کمک مردم می‌تواند به موفقیت نزدیک شود. یعنی مشارکت داوطلبانه از ارکان این سیستم است و حاکمیت با استفاده از مردم نظارت خودش را بر این فضا حاکم خواهد کرد. نشان‌دار شدن محتوا یا همان لیبلینگ، از محوری ترین کارهایی است که انجام می‌شود؛ یعنی سایت هایی که دارای نشان هوشمند هستند، کانال ها و صفخات مجازی دارای مشخصات هستند.

 تمامی محتواها نشانه‌دار خواهد شد 

وی بیان کرد: تمامی محتواها نشانه‌دار خواهد شد و مفتخرم که بگویم 130 هزار نرم افزار کاربردی موبایلی هم دارای شامد هستند. در سال 96 امیدواریم که در پایان سال، جشن نشان دار شدن سه چهارم محتوای هدف گذاری شده را بگیریم.

موسویان به طرح فرهنگ یاران اشاره کرد و گفت: آنچه که در طرح فرهنگ یار هست مشارکت همه مردم را در این زمینه جلب خواهد کرد؛ به شکلی که فرهنگ یاران روزی به ناشران تبدیل خواهند شد. می‌توانند با دانسته‌هایی که از کسب و کار دیجیتالی به دست می‌آورند، سازندگان محتوای سالم و مفید خواهند بود.

وی افزود: فعالین این حوزه، در سال آتی با شناسایی شرکت‌های مختلف، قادر خواهند بودند که یک تجارت بنگاه به بنگاه را رقم بزنند. ما صادرات را در این نمایشگاه پی ریزی کرده‌ایم که آماده است برای همه نشان‌داران، نقشه راه تهیه کند. ضمن اینکه برای خرداد ماه نمایشگاه سپید برنامه‌ریزی شده است که با توجه به گروه جوانی که در زمینه صادرات فعالیت کرده‌اند و دارای سواد کلاسیک هستند، انشالله در کنار شما غرفه هایی را در سپید ارائه خواهیم داد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، سخنانش را با اشاره به آرزوی همکاری اهالی رسانه به پایان رساند و گفت: از شما عزیزان تقاضا دارم که ما را در این مسیر کمک کنید و تشکل‌های شما با در ارتباط نزدیک با ما باشند. هر حرکتی که آغاز شده، بدون کمک شما که اعضای محوری هستید، امکان پذیر نخواهد بود. شما هم برای کسب و کارهای خودتان باید دنبال استراتژی باشید و این استراتژی‌ها باید همگرا باشند تا به تولید کننده بزرگی در تراز کشورهای توسعه‌یافته تبدیل شویم.

captcha