مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / بازتاب جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان
کد خبر: 3662118
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها / بازتاب جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ در صفحات معارفی رسانه‌ها همچنان شاهد خودنمایی خبرهایی با محوریت اربعین هستیم، در این روز معدود خبرهای قرآنی نیز منتشر شد که خبر برگزاری جشنواره ملی قرآن دانشگاهیان از جمله آنها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اولین روز کاری بعد از اربعین حسینی که همزمان با موج بازگشت زائران حسینی(ع) بوده است همچنان حجم بالایی از خبرهای معارفی رسانه‌های به این موضوع اختصاص یافته است. با این وجود معدود خبرهایی خارج از این موضوع نیز در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شد که برگزاری سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان از آن جمله است.
امروز تا ساعت 14 خبرگزاری فارس از برگزاری دومین دوره اردوی استعدادهای درخشان قرآنی خبر داده، تسنیم نیز به اجرای طرح قرآنی «ندای رحمت» در سطح مدارس کشور اشاره کرده است. 
ایسنا و ایرنا هر کدام دو خبر با محوریت اربعین حسینی منتشر کرده‌اند. باشگاه خبرنگاران جوان نیز از برگزاری برنامه تجلیل از تعزیه‌خوانان نوجوان و شبیه‌خوانان برتر نوجوان شش منطقه پایتخت خبر داده است. 
میزان تنها خبر خود را به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان اختصاص داده و ایبنا نیز سه خبر را منتشر کرده است.  
فارس 
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز گفت‌وگوی کوتاهی با  رئیس سازمان دارالقرآن انجام داده است، گفت‌وگویی که در آن برگزاری دومین اردوی استعدادهای درخشان را منوط به تأمین اعتبار عنوان کرده و گفته است؛ «تاکنون در اردوهای استعدادهای درخشان قرآنی استان‌ها یک‌هزار و 300 نوجوان شرکت کرده‌اند. [همچنین] تابستان سال جاری اردوهای متمرکز منطقه‌ای به منظور ایجاد فضایی دوستانه بین قاریان نوجوان و به اشتراک گذاشتن توانمندی‌های آن‌ها برگزار شد که نتایج خوبی به همراه داشت.»
این صفحه امروز همچنین از سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که آذرماه به میزبانی وزارت بهداشت برگزار می شود خبری مخابره کرده است. در این خبر که بیشتر نگاهی آماری به این دوره از جشنواره است، از حضور 1008 شرکت کننده در این جشنواره خبر داده شده و در بخشی از آن آمده است؛ «در این جشنواره مجموعاً 163 برگزیده رشته‌ها و بخش‌های مختلف تجلیل می‌شوند، از این تعداد 120 نفر را دانشجویان و 43 نفر را اساتید تشکیل می‌دهند که در بخش‌های معارفی، آوایی، هنری، ادبی، فناوری و پژوهشی حائز رتبه‌های برتر خواهند شد. در بخش معارف قرآنی 30 برگزیده، بخش آوایی  78 برگزیده، بخش هنری 21 برگزیده، بخش ادبی 12 برگزیده، بخش فناوری شش برگزیده و بخش پژوهشی 16 برگزیده معرفی و در آیین اختتامیه جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان سراسر کشور که در حوزه هنری تهران برگزار خواهد شد، تجلیل خواهند شد.»
انتشار سخنرانی صورت گرفته توسط حجت‌الاسلام حسین انصاریان، محقق، مفسر و پژوهشگر قرآنی در دهه سوم ماه صفر در حسینیه بنی‌الزهرا(س) تهران یکی دیگراز خبرهای منتشر شده در صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس است. حجت‌الاسلام انصاریان در بخشی از سخنان خود در این مراسم فهم قرآن را کار هر کسی ندانسته و گفته است؛‌ «فهم قرآن توسط هر شخصی ناممکن است؛ قرآن مجید جلوه علم بی‌نهایت حق، جلوه رحمت حق، جلوه احسان حق است و کتاب آسانی نیست که هرکسی در حوزه‌ها و در دانشگاه‌ها به مقامات عالی علمی برسد، بتواند بفهمد؛ وقتی قرآن مجید می‌فرماید: یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ، بدین معناست که کل شما به معلم نیازمند هستید». خبرگزاری فارس این مطلب را با عنوان «فهم قرآن کار هر کسی نیست/ احترام و احسان به پدر و مادر با هر دینی، واجب است» منتشر کرده است.
بیان گوشه‌هایی از تفسیر آیات 9 تا 12 سوره مبارکه «اسراء» توسط آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی بیان شده در تفسیر نمونه، از دیگر مطالب منتشر شده در این روز است. همچنین صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس امروز دو فایل صوتی از تلاوت یکی دیگر از صفحات قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار و اجرای گروه تواشیح «طارق» در کربلا را منتشر کرده است.
تسنیم 
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم امروز از اجرای طرح «ندای رحمت» در مدارس سراسر کشور خبر داده است. این طرح به منظور حفظ موضوعی آیات و و عبارات قرآن در مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد. بر اساس گفته‌های «محمد‌رضا مسیب‌زاده»، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش؛ 11 عنوان کتاب با عنوان «ندای رحمت» در بین مدارس توزیع شده و دانش‌آموزان بر اساس این کتاب 20 تا 40 آیه و عبارات موضوعی قرآن را حفظ خواهند کرد.
این خبرگزاری در یکی دیگر از خبرهای خود از پایان دومین همایش تئاتر مردمی اربعین خبر داده و به نقل از دبیر اجرایی این همایش آورده است؛ «همزمان با روز اربعین حسینی(ع) در ایران این همایش با حضور ۱۲ نمایش و ۶۰ اجرا در نجف اشرف، مسیر پیاده‌روی و کربلای معلی طی شش روز به کار خود پایان داد». وی همچنین در این خبر از استقبال بیش از 50 هزار مخاطب از این همایش خبر داده است.
تسنیم همچنین از «تجلیل از تعزیه‌خوانان نوجوان و شبیه‌خوانان برتر نوجوان شش منطقه پایتخت» خبر داده است. در بخشی از این خبر به این موضوع که این تجلیل در آیین اختتامیه سومین سوگواره عاشورایی صورت می‌گیرد، اشاره شده است. سوگواره عاشورایی روز 22 آبان‌ماه برگزار می‌شود.
سروده‌ای از «محمدعلی قاسم‌زاده بافقی» شاعر جوان و آئینی کشورمان درباره راهپیمایی اربعین حسینی(ع)،‌ قرائت یک صفحه از قرآن در موکب مسجد مقدس جمکران و حدیثی از امام صادق(ع) در مورد افرادی که پیش از همه وارد بهشت می‌شوند، دیگر عناوین خبری روز 20 آبان‌ماه خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا 
خبرگزاری دانشجویان ایران امروز 20 آبان‌ماه در صفحه دین و اندیشه دو خبر اربعینی مخابره کرده است.
روایت کورش سلیمانی، بازیگر جوان سینما و تئاتر از سفر کربلا یکی از این عناوین خبری است و عنوان خبری دیگر نیز آمار روادید صادر شده برای شرکت در مراسم اربعین است.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار صفحه دین و اندیشه ایسنا گفته؛ «در اربعین سال جاری دو میلیون و 352 هزار و 309 روادید صادر شد که از این تعداد، دو میلیون و 239 هزار و 624 روادید برای اتباع ایرانی و 112 هزار و 685 روادید برای اتباع خارجی مقیم ایران صادر شده است».
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز همچون خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه معارف خود دو خبر که هر دو با محوریت اربعین است را منتشر کرده و اولین عنوان خبری خود را به یادداشتی منتشر شده از «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور در روزنامه ایران، اختصاص داده است، یادداشتی که در آن به موضوع اربعین و دستاوردهای آن پرداخته شده است.
نهاوندیان در بخشی از یادداشت خود اربعین را جلوه‌گاه وحدت عنوان کرده و آورده است؛ «اربعین، جلوه گاه وحدت، با مغناطیس حسینی است. وحدتی که تنوع‌نژاد و زبان و تفاوت سلیقه سیاسی را هضم می‌کند و نه فقط آشنایان، که ناآشناها را هم گرد هم می‌آورد و پیوند می‌دهد. در این مدار همبستگی، کانون وحدت، حسین بن علی است و شعار وحدت بخش، حماسه مظلومیت و حق‌جویی و ستم ستیزی اوست. خوشبختانه در راهپیمایی امسال، با درایت مراجع بزرگوار و هوشیاری نهادهای ذیربط، این وحدت، تجلی بیشتری داشت و کمتر نشانی از تنازع عکس‌ها و تعرضات ناپسند دیده می‌شد. و چه زیبا می‌شد اگر ما در داخل کشور هم، از سرمایه این آهن ربای عظیم احساس و اخلاق دینی بیشتر بهره می‌گرفتیم و براده‌های کوچکمان را در پیوند با آرمان‌ها و ارزش‌های مشترک، به فولادی پر صلابت و سازنده تبدیل می‌کردیم.». ایرنا این یادداشت را با عنوان «راهپیمایی اربعین: جلوه‌گاه وحدت احسان و حماسه» منتشر کرده است.
برگزاری مراسم اربعین حسینی در «دوبلین» پایتخت جمهوری ایرلند دیگر خبر منتشر شده در صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی است.
باشگاه خبرنگاران جوان 
 صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز امروز همچون خبرگزاری تسنیم از تجلیل از تعزیه‌خوانان برتر نوجوان شش منطقه تهران در سوگواره عاشورایی خبر داده است. همچنین این خبرگزاری در یک مطلب با عنوان «قصه‌های قرآن» به شرح ماجرای دستگیری زن جاسوس در فتح مکه پرداخته است.  
این خبرگزاری امروز همچنین یکی از مطالب خبری خود را به موضوع تعبیر دیدن «اسب» در خواب اختصاص داده است. 
معرفی شهید «معصوم مصطفی‌زاده» و شرح گوشه‌ای از زندگی‌نامه این شهید، مداحی «مرتضی طاهری» در هواپیما و بیان حدیثی از امام علی (ع) در مورد سیمای دین اسلام از دیگر عناوین خبری منتشر شده تا ساعت 14 در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
میزان 
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان امروز تنها خبر منتشر شده خود را به سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان اختصاص داده است. 
این خبرگزاری هم همچون خبرگزاری فارس خبر فوق را با عنوان «حضور 1008 شرکت‌کننده در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان» منتشر کرده و در ادامه به بیان جزئیات بیشتری از این جشنواره پرداخته است.
ایبنا 
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری کتاب ایران امروز سه خبر منتشر کرده است. اولین خبر این خبرگزاری آماری از میزان مراجعه به کتابخانه علوم قرآن و حدیث آستان قدس است. بر اساس اطلاعات مندرج در این خبر در شش ماهه نخست سال 96 بیش از 32 هزار نفر به این کتابخانه مراجعه داشته‌اند.
خبر دیگر این خبرگزاری به تشریح برنامه‌های کتابخانه و موزه ملی «ملک» در هفته کتاب اختصاص یافته است. همچنین این خبرگزاری گفت‌وگویی با «شادی نفیسی»، استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران انجام داده است. این گفت‌وگو با محوریت هفته کتاب صورت گرفته و در آن بر لزوم تبلیغ و تشویق روش‌های موفق ترویج کتابخوانی تأکید شده است.
خبرگزاری‌های مهر و آریا نیز امروز 20 آبان‌ماه هیچ خبری بر روی خروجی صفحات قرآن و متون دینی و قرآن و عترت خود قرار نداده‌اند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شعبانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۸:۴۵
0
0
با سلام
مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها کار بسیار خوبی است که قابلیت استفاده دارد.
از این زحمت ایکنا تشکر می کنیم.
captcha