اخطار به دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای برای برگزار نکردن جشنواره قرآنی
کد خبر: 3663106
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۰

اخطار به دانشگاه فنی‌ و حرفه‌ای برای برگزار نکردن جشنواره قرآنی

گروه مسابقات: مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اخطار به دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای برگزار نکردن مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشجویان از پذیرش سهیمه‌های این دانشگاه به شرط کسب حدنصاب‌های لازم در جشنواره ملی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هر ساله شاهد برگزاری جشنواره‌ای قرآنی با عنوان «جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان» در آبان یا آذرماه هستیم. جشنواره‌ای که حاضران در آن نماینده هشت دستگاه دانشگاهی وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی - کاربردی، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند.
هشت دستگاه دانشگاهی نیز برای تأمین محتوایی انسانی جشنواره ملی قرآن دانشجویان هر سال اقدام به برگزاری جشنواره قرآنی در سطح داخلی دانشگاه خود می‌کنند تا نفرات برتر خود را به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان معرفی کنند.
طی روزهای گذشته بود که ایکنا در خبری با عنوان «لغو مرحله کشوری جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای/ بدعت در معرفی سهمیه‌ها» از عدم برگزاری مرحله کشوری جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد. خبری که در آن به بدعت در معرفی نمایندگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان نیز اشاره شده بود.
براساس خبر منتشر شده در ایکنا دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی اقدامی خودجوش مرحله کشوری جشنواره داخلی خود را به دلیل برخی مشکلات موجود در دانشگاه، حذف و نمایندگان خود در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان را که باید از مجرای جشنواره و بعد از برگزاری مرحله کشوری اعلام می‌شد، معرفی کرده است.
برای پیگیری این موضوع ابتدا شرایط را با «محمدمهدی بحرالعلوم» رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت که دبیر سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان است، در میان گذاشتیم، وی ضمن ابراز تعجب از چنین روندی و با اشاره به اینکه برای اولین بار این موضوع را از طریق ایکنا متوجه شده است، مسئولیت پیگیری چنین مواردی را جزء وظایف نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه و شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها عنوان کرد.
در ادامه این موضوع طی تماسی با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها، پاسخگویی به این موضوع به جلسه هشتادم این شورا در روز دوشنبه 22 آبان ماه موکول شد. جلسه مذکور روز گذشته برگزار شد. در ادامه گفت‌وگوی ایکنا با دبیر مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها آمده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسین افتخاریان، مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، ضمن تقدیر از این خبرگزاری برای پیگیری اقدامات قرآنی دانشگاه‌ها و نیز پیگیری عدم برگزاری جشنواره قرآنی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای، گفت: بعد از اطلاع از این موضوع نامه‌ای به دانشگاه فنی و حرفه‌ای مبنی بر اینکه اتفاقی که در انتخاب نفرات برتر جهت معرفی به جشنواره ملی قرآن افتاده است قابل قبول نیست، خواهان توضیحات بیشتر این دانشگاه به صورت مکتوب شدیم.
وی با اشاره به اینکه بحث در مورد این رویداد در جلسه هشتادم مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها صورت گرفت، افزود: در این جلسه که روز گذشته برگزار شد، نامه ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه‌ای به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها که ارسال شده بود قرائت شد. در این نامه ضمن تشریح وضعیت موجود، شرایط به وجود آمده را ناشی از شرایط مالی دانشگاه دانسته و تأکید شده است، برگزاری جشنواره قرآن و عترت از اهداف فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.
افتخاریان با تأکید بر اینکه باید به گونه‌ای عمل شود که حقوق دانشجویان تضییع نشود، خاطرنشان کرد: در جلسه شورای هماهنگی نامه رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای قرائت شد و مدیر کل فرهنگی این دانشگاه نیز توضیحاتی در مورد جشنواره ارائه داد. پس از آن به پرسش‌هایی در مورد نحوه برگزاری مرحله نیمه نهایی جشنواره قرآن و عترت دانشگاه فنی و حرفه‌ای پاسخ داده شد.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها، با اشاره به اینکه به هیچ وجه برای ما قابل قبول نیست که یک دانشگاه بدون دلیل جشنواره قرآن و عترت داخلی خود را برگزار نکند، گفت: در این جلسه نحوه انتخاب نمایندگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بخش‌های ادبی، کتبی، هنری و آوایی برای حضور در مرحله کشوری جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان برای قانع شدن اعضای شورای تشریح شد.
وی گفت: در این بخش گفته شد که آثار بخش هنری با توجه به اینکه به صورت متمرکز دریافت شده و توسط دبیرخانه مرحله نیمه نهایی جشنواره که همان دبیرخانه جشنواره سراسری دانشگاه است، مورد ارزیابی قرار گرفته، لذا بحث عدالت در داوری و استانداردها رعایت شده بنابر این در این بخش مشکل خاصی به وجود نیامده و جشنواره روند خود را طی کرده است.
افتخاریان افزود: همچنین در بخش معارفی نیز که به صورت کتبی برگزار شده است، شرایط به همین ترتیب بوده و سوالات مطرح شده به صورت متمرکز در تهران طراحی شده و تمام شرایط مورد نیاز نیز رعایت شده است. داوری و تصحیح اوراق نیز در تهران بوده و لذا در این بخش نیز مشکل خاصی به وجود نیامده است.
مسئول مرکز قرآن و عترت نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین تصریح کرد: در بخش آوایی که بخش شفاهی جشنواره است نیز فایل ضبط شده صدای شرکت کنندگان در رشته‌های مختلف دریافت شده و توسط تیم داوری که منتخب کشوری بوده‌اند به صورت غیر حضوری داوری شده است تا افراد به این طریق به جشنواره ملی معرفی شوند. در این شرایط همه چیز قابل قبول است و کارشناسانی که در جلسه حضور داشتند نیز این نوع را مورد قبول دانستند.
وی با تأکید بر اینکه نکته بغرنجی که وجود داشت نفرات معرفی شده در رشته حفظ قرآن کریم است، گفت: در این جلسه توضیح داده شد که از این نفرات به صورت کتبی آزمون گرفته شده و آزمون‌های شفاهی آنها نیز در مرحله دانشگاهی به دفتر مرکزی دانشگاه ارسال شده است.
افتخاریان با تأکید بر اینکه این نحوه انتخاب شرایط ایده‌آل برای ما نیست، عنوان کرد: اما برای اینکه حق دانشجویان ضایع نشود با اغماض ناگزیر به پذیرش نفرات دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای جشنواره ملی شدیم. نکته‌ای که تأکید کردیم این بود که این آخرین بار خواهد بود که چنین اتفاقی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواهد افتاد. تأکید ریاست محترم دانشگاه نیز همین موضوع بود. همچنین مقرر شد چنانکه نفرات معرفی شده دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدنصاب پایینی در جشنواره ملی قرآن و عترت دریافت کنند از سهمیه آنها در سال‌های آینده کاسته خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که اخطار جدی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داده شد یا خیر، گفت: نامه‌ای که برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای ارسال شد به منزله اخطار بوده است.
افتخاریان همچنین در پاسخ به این سوال که چه اطمینان یا مانعی وجود دارد که در سال‌های آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، گفت: سال قبل یکی از دانشگاه‌ها تلاش داشت تا بخش شفاهی جشنواره داخلی خود را به صورت غیر حضوری برگزار کند. به آنها اخطار داده شد که اگر این اتفاق بیفتد، نمایندگان آنها از جشنواره حذف خواهند شد که خوشبختانه این رویه اصلاح شد. در قضیه دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز دوستان اعلام کردند اگر زمان بیشتری تا جشنواره ملی باقی مانده بود، قطعاً آن را برگزار می‌کردند.
دبیر مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم که حدود 1500 دانشگاه و مرکز دانشگاهی از هشت دستگاه در این کار در حال مشارکت هستند و به نوعی این رویداد بزرگترین رویداد مشارکتی بین دستگاهی در زمینه قرآن است. بر همین اساس تغییر و تحول مدیران، اعمال سلیقه‌ها و گاهی نیز ندانستن شرایط و فضای مسابقات باعث می‌شود چنین تصمیماتی اتخاذ شود و آسیب آن به دانشجویان برسد. بر همین اساس تصمیمی که شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در جلسه روز گذشته اتخاذ کرد این بود که هم اخطاری به دانشگاه فنی و حرفه‌ای داده شود و هم اینکه دانشجویان به خاطر احیاناً تصمیم نادرست یک مسئول از فضای قرآنی محروم نشود.
دبیر مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ارتباط بین شورای هماهنگی و دانشگاه‌ها به حدی قوی بوده است که اگر ایکنا اقدام به اطلاع‌رسانی در مورد عدم برگزاری جشنواره قرآنی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نمی‌کرد، باز هم از آن مطلع شوید، گفت: حضور نماینده‌های نهاد نمایندگی در شورا به صورت مرتب برقرار است. ما از جشنواره سال قبل تا امسال 16 جلسه که بیش از سه ساعت به طول می‌انجامد را برگزار کرده‌ایم. طبیعتاً ما در جریان مشکلات حتی داخلی‌تر از این موضوع قرار می‌گیریم. این جریان را نیز مطلع بودیم اما قرار بود حل و فصل شود که با توجه به تغییر مسئولیت رخ داده در آنجا متوجه عدم برگزاری این جشنواره نشدیم، لذا ما از مجموعه ایکنا بابت این اطلاع‌رسانی قدردانی می‌کنیم و دوستان ما نیز سعی دارند مشکلات را منعکس کنند. یکی از مواردی که در نامه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای منعکس شده بود این بود که اگر مشکل پشتیبانی یا فنی و ... برای دستگاهی به وجود آمد آن را مطرح کند تا با همکاری دستگاه‌های دیگر برطرف شود.
افتخاریان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مباحث دیگر مطرح شده در هشتادمین جلسه مجمع مشورتی شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها نیز اشاره و اظهار کرد: بخش اعظم این جلسه به مباحث مربوط به سی و دومین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاهیان اختصاص یافت و جزئیات این جشنواره مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از طرف دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها تیم نظارتی سی و دومین دوره جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان مشخص شد.
captcha