حسین قربانی، استاد برجسته قرآن، در گفتوگو
با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)
از
آذربایجانشرقی اظهار کرد: هنگام گوش جان سپردن به آواى
قـرآن، نـخـستين حالتى كه اذهان را جلب میکند، نظام بديع و شكوهمند صوتى آن است.
وی
افزود: نظمآهنگ واژگان قرآن، نغمههای دلكش و نوايى دلپذير پديد میآورد، نوايى
كه احساسات آدمى را بـر مـىانـگيزد و دلها را شيفته خود می كند.
وی
با اشاره به يکی از مهم ترين جنبههای اعجاز بيانی قرآن
خاطرنشان کرد: يکی از مهم ترين جنبههای اعجاز بيانی قرآن، نظم
آهنگ واژگانی آن است که عامل هدايت و التفات انسانها
به نظم شگفت انگيز قرآن بوده و ارتباط و تناسب دقيق معانی و مقاصد آيات و سوره ها
را به زيبايی نمايان ساخته و الفاظ اين کتاب الهی را روان و شيوا کرده است.
قربانی
از حس شدن آهنگ درونى قرآن گفت و ادامه داد: بـه هـنـگـام تـلاوت قرآن، آهنگ
درونى آن به طور کامل حس مىشود برای مثال سوره نجم اين آهنگ در سورههاى كوتاه با
فاصلههاى نزديكش و به طور كلى در تصويرها و تشخيصها بيشتر نمايان است و در سورههاى
بلند كمتر، اما همواره نظام آهنگ آن احساس می شود.
رییس
هیئت مدیره مؤسسه مجمع قاریان تبریز یادآور شد: از وجوه تازه يافت شده میتوان
به قرائت آهنگين قرآن اشاره نمود كه از آن به اعجاز صوتی و موسيقی قرآن
تعبير میشود.
قربانی
نظم آهنگ قرآنی را آهنگی حاص دانست و بیان کرد: نظم آهنگ قرآنی، آهنگ خاصی است که
از چگونگی چينش حروف و کلمات قرآنی پديد می آيد و هنگام استماع قرآن کريم به گوش
می رسد.
وی
افزود: بعضی از سورههای قرآن از نظر آهنگ مختلف است به کوتاهی و
بلندی سوره هم چندان مربوط نیست و حتی به کوتاهی آیه هم خیلی ارتباط ندارد، آهنگهای
آیات شریفه قرآن مختلف است و این اختلاف آهنگها بستگی دارد به محتوا و مضمون برای
مثال آهنگ سوره حمد که حالتش فقط حالت عبادت و مناجات با خداوند و انقطاع بنده با
خداست آهنگ مخصوصی است، خیلی نرم و ملایم.
قربانی
با اشاره به یکی از راههای نفوذ کلام الهی به جان آدمی تاکید کرد:
يكی از راههای نفوذ كلام الهی به جان آدمی استفاده از ابزار آهنگ است،
زيرا بين روح بشر با آهنگ سنخيتی برقرار است و از اينرو پيامبر گرامی و أئمه
معصومين(ع)بر قرائت آهنگين قرآن تأكيد ورزيدهاند.