نظام شكوهمند صوتى قرآن، نـخـستين حالتى كه اذهان را جلب می‌کند
کد خبر: 3663687
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۰

نظام شكوهمند صوتى قرآن، نـخـستين حالتى كه اذهان را جلب می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: استاد برجسته قرآن، اظهار کرد: هنگام گوش جان سپردن به آواى قـرآن، نـخـستين حالتى كه اذهان را جلب می‌کند، نظام بديع و شكوهمند صوتى آن است.

حسین قربانی، استاد برجسته قرآن، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجانشرقی اظهار کرد: هنگام گوش جان سپردن به آواى قـرآن، نـخـستين حالتى كه اذهان را جلب می‌کند، نظام بديع و شكوهمند صوتى آن است.
وی افزود: نظم‌آهنگ واژگان قرآن، نغمه‌های دلكش و نوايى دل‌پذير پديد می‌آورد، نوايى كه احساسات آدمى را بـر مـى‌انـگيزد و دل‌ها را شيفته خود می كند.
وی با اشاره به يکی از مهم ترين جنبههای اعجاز بيانی قرآن خاطرنشان کرد: يکی از مهم ترين جنبههای اعجاز بيانی قرآن، نظم آهنگ واژگانی آن است که عامل هدايت و التفات انسانها به نظم شگفت انگيز قرآن بوده و ارتباط و تناسب دقيق معانی و مقاصد آيات و سوره ها را به زيبايی نمايان ساخته و الفاظ اين کتاب الهی را روان و شيوا کرده است.
قربانی از حس شدن آهنگ درونى قرآن گفت و ادامه داد:‏ بـه هـنـگـام تـلاوت قرآن، آهنگ درونى آن به طور کامل حس مى‌شود برای مثال سوره نجم اين آهنگ در سوره‌هاى كوتاه با فاصله‌هاى نزديكش و به طور كلى در تصويرها و تشخيص‌ها بيشتر نمايان است و در سوره‌هاى بلند كمتر، اما همواره نظام آهنگ آن احساس می شود.
رییس هیئت مدیره مؤسسه مجمع قاریان تبریز یادآور شد: از وجوه‌ تازه‌ يافت شده میتوان به قرائت‌ آهنگين‌ قرآن‌ اشاره نمود كه‌ از آن‌ به‌ اعجاز صوتی و موسيقی‌ قرآن تعبير می‌شود.
قربانی نظم آهنگ قرآنی را آهنگی حاص دانست و بیان کرد: نظم آهنگ قرآنی، آهنگ خاصی است که از چگونگی چينش حروف و کلمات قرآنی پديد می آيد و هنگام استماع قرآن کريم به گوش می رسد.
وی افزود: بعضی از سورههای قرآن از نظر آهنگ مختلف است به کوتاهی و بلندی سوره هم چندان مربوط نیست و حتی به کوتاهی آیه هم خیلی ارتباط ندارد، آهنگهای آیات شریفه قرآن مختلف است و این اختلاف آهنگها بستگی دارد به محتوا و مضمون برای مثال آهنگ سوره حمد که حالتش فقط حالت عبادت و مناجات با خداوند و انقطاع بنده با خداست آهنگ مخصوصی است، خیلی نرم و ملایم.
قربانی با اشاره به یکی از راههای نفوذ کلام الهی به جان آدمی تاکید کرد: يكی‌ از راه‌های‌ نفوذ كلام‌ الهی‌ به‌ جان‌ آدمی‌ استفاده‌ از ابزار آهنگ است، زيرا بين‌ روح‌ بشر با آهنگ‌ سنخيتی برقرار است و از اين‌رو پيامبر گرامی‌ و أئمه‌ معصومين‌(ع)بر قرائت‌ آهنگين‌ قرآن‌ تأكيد ورزيده‌اند.

captcha