بدهی 100 میلیارد ریالی دستگاه‌های اجرایی فارس به اوقاف/ تشریح برنامه‌های هفته وقف
کد خبر: 3663857
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
موسوی مطرح كرد:

بدهی 100 میلیارد ریالی دستگاه‌های اجرایی فارس به اوقاف/ تشریح برنامه‌های هفته وقف

گروه اجتماعی: مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس، میزان مطالبات موقوفات از دستگاه‌های اجرایی این استان را بیش از 100 میلیارد ریال اعلام كرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 24 آبان‌ماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز میزان مطالبات موقوفات از دستگاه‌های اجرایی این استان را بیش از 100 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: ما تلاش می‌كنیم كه بتوانیم این میزان مطالبات را وصول كنیم.

وی به فعالیت شورای حقوقی این سازمان اشاره كرد و افزود: شورای حقوقی ادار‌ کل اوقاف فارس با هدف کاهش دعاویی قضایی در سال جاری طی 30 جلسه برگزار شده 80 پرونده درخصوص موقوفات را حل و فصل کرده است.

موسوی همچنین تعداد اسناد صادره موقوفات از ابتدای سال جاری تاکنون یك هزار و 616 فقره برابر با 10 میلیون و 686 هزار متر مربع اعلام كرد كه ارزش این اسناد بیش از 400 میلیارد ریال است.

مدیركل اوقاف فارس با بیان اینكه بیش از 5 هزار رقبه در شش ماهه اول سال جاری سنددار شده است، گفت: بیشترین اسناد صادر شده مربوط به شهرستان بیضا و موقوفه صادق الحاجیه و حاج خلیل زالی است.

وی با تصریح اینكه تعداد پلاک های رفع اختلافی با منابع طبیعی شامل 45 پلاک ثبتی و بالغ بر (3200 هکتار) 31 میلیون و 686 هزار و 640 متر مربع است، تعداد پلاک‌های باقیمانده را حدود 200 پلاک ثبتی برشمرد.

موسوی همچنین یادآور شد: تعداد جلسات کارگروه های مشترک با منابع طبیعی، ثبت اسناد و املاک و بنیاد مسکن فارس از ابتدای سال 18 جلسه به منظور بررسی و رفع مشکلات فی مابین برگزار شده است.

مدیركل اوقاف فارس در ادامه سخنان خود اعتبارات عمرانی(شامل 3درصد نفت وگاز و ماده 12) در سال جاری را 15 و نیم میلیارد تومان اعلام كرد كه برای تعداد 187 پروژه عمرانی در سطح استان تصویب شده است و ادامه داد: بیشترین اعتبار برای شهرستان قیر و کارزین و بیشترین تعداد پروژه‌هایی اجرایی در شهرستان فراشبند هستند.

وی با تصریح اینكه در شش ماهه ابتدای سال جاری 124 رأی به نفع موقوفات صادر شده است، به اجرای طرح مودت در بقاع متبركه اشاره كرد و گفت: با اجرای این طرح در بقاع متبرکه بیش از 30 میلیارد ریال از سوی خیرین استان فارس به بازسازی بقاع متبرکه اختصاص داده شده است.

موسوی همچنین از ثبت 19 وقف جدید در شش ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: این وقف‌ها به ترتیب 8 قطعه زمین، 4 باب منزل مسکونی، 4 قطعه انجیرستان و یک باغ و دو اصله درخت انجیر هستند.

مدیركل اوقاف فارس ادامه داد: بیشترین وقف ثبت شده در شهرستان استهبان با ثبت ۵ وقف، اداره اوقاف و امور خیریه ناحیه 3 شیراز با 4 وقف هستند ضمن اینكه ارزش وقف‌های ثبت شده در شش ماهه سال جاری بیش از 30 میلیارد ریال است.

وی گفت: جوان‌ترین واقف نیک اندیش 37 ساله و از شهرستان ممسنی و مسن‌ترین واقف استان فارس در سال جاری 87 ساله و از شهرستان کازرون است.

موسوی یادآور شد: نیات وقف‌های ثبت شده شامل ساخت حسینیه و مساجد، احداث دارالقرآن، اطعام و مراسم روضه‌خوانی سیدالشهدا(ع) در ایام محرم الحرام و صفرالمظفر، احداث کانون فرهنگی، مذهبی و ورزشی، اجرای مراسم مذهبی و روضه‌خوانی و تأمین هزینه‌های جاری حوزه علمیه و حسینیه از جمله نیات واقفان و نیک اندیشان فارس بوده است.

مدیركل اوقاف فارس همچنین گفت: ویژه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در راستای اجرای نیت موقوفات در بیش از 500 بقعه متبرکه استان فارس برگزار شده است که در شهر شیراز در 80 بقعه متبرکه و اماکن مذهبی اجرای نیات واقفین داشته‌ایم.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینكه از 25 آبان تا 4 آذرماه سال جاری به عنوان هفته وقف نامگذاری شده است، گفت: در این راستا برنامه‌های متنوعی در نقاط مختلف فارس اجرا خواهیم كرد.

وی به تشریح برنامه‌های این هفته پرداخت و گفت: همایش «وقف و قرآن» در ساعت 11 صبح روز دوشنبه، 29آبان ماه در محل دانشکده علوم قرآنی واقع در بلوار زرگری شیراز برگزار خواهد شد.

موسوی همچنین ویزیت رایگان بیماران در محل بیمارستان خلیلی شیراز از 25 آبان لغایت 4 آذر، کلنگ‌زنی اورژانس بیمارستان خلیلی و افتتاح برخی از پروژه‌های درمانی، راه‌اندازی ایستگاه سلامت در جوار حرم مطهرسیدعلاء الدین حسین(ع)، برپایی ایستگاه «همه واقف باشیم» در محل آرامگاه مرحوم حاج محمد نمازی واقع در بیمارستان نمازی، برگزاری نشست تخصصی وقف و سلامت در روز 30 آبان‌ماه را از جمله برنامه‌های ایام هفته وقف در فارس برشمرد.

مدیركل اوقاف فارس افزود: همچنین همزمان با تقارن هفته وقف و دهه آخر صفر ویژه برنامه‌های شهادت و دهه سوم ماه صفر المظفر در بقاع متبرکه شهر شیراز از 25 لغایت 28 آبان برگزار می‌شود که شامل برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری رحلت پیامبر اکرم(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) در محل حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع)، حرم مطهر سید تاج‌الدین غریب(ع)، حرم مطهر علی‌بن حمزه(ع) و آستان مقدس امام زادگان سید محمد(ع) قصردشت، سید شمس‌الدین میرآخر(ع)، سید صادق(ع) مهدی‌آباد، قدمگاه حضرت ابالفضل العباس(ع) و بقعه متبرکه سیدنظام الدین محمود(ع) شاهداعی الی‌الله هستند.

وی با بیان اینكه سخنرانی، مداحی، تعزیه‌خوانی، حرکت هیئات مذهبی و اطعام حسینی از برنامه‌های اجرایی این مراسم‌های معنوی هستند، گفت: این برنامه‌ها همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء از پنج‌شنبه، 25 آبان تا شام شهادت امام رضا(ع) 28 آبان در محل بقاع متبرکه برگزار خواهند شد.

موسوی همچنین از اعزام 153 مبلغ دینی از قم در دهه آخر صفر به نقاط مختلف فارس خبر داد و گفت: در شهر شیراز تعداد 11 نفر مبلغ روحانی با حضور در مدارس با دانش آموزان دیدار و تبیلغ چهره به چهره خواهند داشت.

مدیركل اوقاف فارس در پایان فعالیت مبلغان در خیمه معرفت حسینی حرم مطهر سیدعلاء الدین حسین(ع) در قالب غرفه‌های سخنرانی چند رسانه‌ای، مشاوره مذهبی و خانواده، بیان احکام شرعی، طب اسلامی، غرفه ویژه کودکان خدمات فرهنگی و مذهبی را از دیگر برنامه‌های ایام هفته وقف برشمرد.

captcha