احداث سالانه 80 باب مسجد در استان فارس
کد خبر: 3664696
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶
موسوی خبر داد:

احداث سالانه 80 باب مسجد در استان فارس

گروه اجتماعی: مدیركل اوقاف فارس یادآور شد: با وجود نبود اعتبارات دولتی سالانه در حدود 80 باب مسجد در استان فارس با کمک خیرین و بانیان نیک‌اندیش ساخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیركل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 27 آبان‌ماه دیدار با استاندار فارس كه به‌مناسبت هفته وقف برگزار شد، به تشریح فعالیت‌های این اداره‌كل پرداخت و گفت: با توجه به اینکه در استان فارس در حدود 1408 بقعه متبرکه وجود دارد این استان از لحاظ تعداد بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم در رتبه نخست کشور قرار دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه این استان دارای خیرین و واقفین بسیار زیادی است در 2 سال گذشته بزرگترین وقف کشور در این استان در شهر شیراز توسط حاج کاظم محمدی شکل گرفت که ارزش بسیار مفیدی برای جامعه امروز دارد.

موسوی با اشاره به اینکه بیش از 10 میلیارد تومان در زمینه های مختلف طی یکسال گذشته در زمینه اجتماعی، سلامت، مذهبی و فرهنگی از محل عواید موقوفات فارس هزینه شده است، گفت: از محل موقوفات درمانی بیمارستان‌های نمازی، خلیلی، شوشتری و درمانگاه‌های پوستچی و مطهری بالغ بر 3 میلیارد و 500 میلیون تومان تجهیزات خریداری شده است که در اختیار این مراکز قرار داده شده است.

وی افزود: در بخش دیگری از خدمات درمانی به یک هزار نفر از افراد بی بضاعت طی سال گذشته به جهت خرید عینک کمک شده است.

موسوی بیان کرد: خرید دستگاه تخصصی عکسبرداری از لایه‌های شبکیه چشم(OCT ) که بالغ بر 500 میلون تومان در جهت خرید این دستگاه هزینه شده است از دیگر اقدامات درمانی مؤثر و کارآمد در حوزه وقف است که با خرید این دستگاه روزانه شاهد ارائه خدمات خوبی به بیماران در درمانگاه موقوفه پوستچی هستیم.

مدیركل اوقاف فارس در ادامه به نقش پررنگ اداره‌کل اوقاف در مراسم اربعین اشاره کرد و گفت: طی 3 سال گذشته این اداره‌کل در مرز شلمچه در راستای خدمت‌رسانی به زائرین اربعین حسینی(ع) خدمات ارزنده‌ای به زائرین ارائه كرده است.

وی بیان کرد: در سال جاری با اجرای سوگواره بصیرت عاشورایی در ایام محرم و صفر قریب به 500 میلیون تومان صرف اجرای امینانه نیت واقفین خیراندیش شده است.

وی همچنین اضافه کرد: با وجود نبود اعتبارات دولتی سالانه در حدود 80 باب مسجد در استان فارس با کمک خیرین و بانیان نیک‌اندیش ساخته می‌شود که در سال‌های اخیر این فعالیت در شهرستان‌های قیر و کارزین، داراب و لامرد صورت گرفته است و این در حالی است که اخیراً در بخش‌های روستایی شهرستان ممسنی که از امکانات بسیا کم و ضعیفی برخوردار هستند و دارای مسجد نیستند، طرح ساخت مسجد شکل گرفت به نحوی که از این پس بسیاری از مناطق محروم از امکانات حسینیه و مسجد برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: علی‌رغم کمبود اعتبارات در حدود 280 طرح عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه در قالب بازسازی ساختمان بقعه، محوطه سازی و مرمت ساختمان و ایجاد سرویس بهداشتی انجام می‌شود.

موسوی یادآور شد: همچنین با توجه به مشکلات در حاشیه شهرها و شهرستان‌ها به خصوص در شهر شیراز جلسات 4 جانبه‌ای با ادارات کل ثبت اسناد و املاک، مسکن و شهرسازی و منابع طبیعی شکل گرفت تا مسائل و مشکلات در خصوص مستأجران رفع شود.

مدیركل اوقاف فارس گفت: طی یک آئین‌نامه اجرایی که در دستورالعمل این اداره کل وجود دارد در خصوص رفع اختلاف اراضی با منابع طبیعی و آبخیزداری امسال با توجه آئین‌نامه هیئت دولت از این فرصت استفاده شد و اراضی که سال‌ها توسط سودجویان مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، حل و فصل شد و تعداد بسیاری از این اراضی رفع اختلاف شد.

وی با بیان اینکه امسال در شش ماهه نخست امسال تعداد 41 پلاک رفع اختلاف شده است گفت: این پلاک‌ها در حدود 3200 هکتار هستند و همچنین در سال جاری در شش ماهه اول سال جاری در حدود 1715 جلد سند مالکیت موقوفات صادر شده است که این نسبت در مقایسه با سال 95 که تعداد 1511 جلد سند بوده است افزایش چشمگیری داشته است.

موسوی بیان كرد: امسال نیز در شش ماهه اول سال جاری در حدود 19 وقف به ثبت رسیده است که در نوع خود از سوی مردم فارس و خیرین بی نظیر بوده است.

captcha