مرکز حفظ مجازی قرآن ویژه آقایان در خراسان‌جنوبی راه‌انداری می‎‌شود
کد خبر: 3664866
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
گفت‌وگوی ایکنا با رئیس اداره امور قرآن اوقاف خراسان‌جنوبی/ بخش اول

مرکز حفظ مجازی قرآن ویژه آقایان در خراسان‌جنوبی راه‌انداری می‎‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: تا پایان سال مرکز حفظ مجازی برادران در‌خراسان‌جنوبی در محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند راه‌اندازی می‌شود.

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)   به مناسبت دهه وقف و روز  وقف و ترویج فرهنگ قرآنی از خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به حجم زیاد فعالیت‌های قرآنی اوقاف، واحد قرآنی این اداره از مجموعه معاونت فرهنگی جدا و یک اداره مستقل شده است.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های اوقاف مسابقات قرآن است که در دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزی برگزار می‌شود که تا سال 94 هر دو بخش را خود اداره اوقاف برگزار می‌کرده است، ولی در حال حال اجرای بخش دانش‌آموزی به آموزش و پرورش واگذار شده و نظارت، هماهنگی و مساعدت مالی آن با اداره کل اوقاف است.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: بخش بزرگسالان نیز امسال با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد و در دو بخش  شفاهی (حفظ 5 جزء، 10 جزء، 20 جزء، حفظ کل، قرائت، ترتیل، اذان، دعاخوانی) و کتبی( سه‎گانه‎‌های مفاهیم) متسابقین با یکدیگر رقابت کردند.
شرکت 2700 نفر در مرحله شهرستانی مسابقات قرآن اوقاف در سال جاری
عباسی ادامه داد: در سال جاری در خراسان‌جنوبی 2700 نفر در مرحله شهرستانی با یکدیگر رقابت کردند  که از این تعداد 255 نفر در بخش‌های مختلف به مرحله استانی راه یافتند که مرحله استانی در شهرستان طبس با شرایط بسیار خوب و مناسبی برگزار شد.
وی افزود: از آنجایی که می‌خواستیم سطح مسابقات را افزایش بدهیم، اکثر داوران مسابقه، داوران بین‌المللی بودند و داوران استانی نیز در سطح کشوری قرار داشتند و به اقرار بازرسین شیوه مسابقات به خوبی برگزار شد.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی گفت: از این 255 نفر در رشته‌های حفظ 20 جزء، حفظ کل، قرائت، ترتیل، دعاخوانی، اذان و رشته‌های سه گانه مفاهیم به مسابقات کشوری راه یافتند و برای اولین بار در مسابقات کشوری آقای رضا صیامی در رشته اذان رتبه چهارم و آقای مصطفی فریدونی در رشته حفظ موضوعی رتبه چهارم را به دست آوردند.
عباسی اظهار کرد: ثبت‌نام چهل‎و یکمین دوره مسابقات نیز اواسط اسفند ماه آغاز می‌شود و در اردیبهشت و خردادماه مرحله شهرستانی و مردادماه نیز مرحله استانی مسابقات به میزبانی شهر بیرجند برگزار خواهد شد.
تعهد اوقاف خراسان‌جنوبی مبنی بر تربیت 16 هزار حافظ قرآن در طی پنج سال
وی بیان کرد: در بخش طرح تربیت حافظان قرآن‌کریم با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن‌کریم سازمان اوقاف و امور خیریه تربیت یک میلیون حافظ را بر عهده گرفته است.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: طی برنامه سال 91 تا 96 سهم خراسان‌جنوبی در تربیت حافظ 16 هزار نفر بوده است که تعداد قرآن‌آموزان ثبت‌نام شده ما به این تعداد رسیده‎اند اما  به دلایلی در آزمون پایانی 50 تا 60 درصد قرآن‌آموزان شرکت می‌کنند.
عباسی افزود: بر این اساس یک سال دیگر برنامه تربیت حافظان قرآن‌کریم تمدید شد تا بتوانیم با تکمیل جای ریزش‌ها به تعهد خود مبنی بر تربیت حافظان قرآن عمل کرده باشیم.
وی گفت: امسال سهمیه خراسان‌جنوبی در طرح تربیت حافظان قرآن کریم 5 هزار و 300 نفر بوده است که 4 هزار و 900 نفر تاکنون ثبت‌نام کرده و در کلاس‌های حفظ قرآن کریم اوقاف مشغول حفظ آیات وحی می‌باشند.
همکاری 180 مربی در آموزش قرآن‌آموزان در 207 کلاس
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی ادامه داد: اظهار کرد: البته برای اجرایی شدن طرح تربیت حافظان، باید مربیانی نیز آموزش ببینند و بر این اساس از سال 91 تا کنون 400 نفر دوره آموزشی تربیت‌مربی را گذرانده و در حال حاضر 180 نفر به طور مستقیم با اوقاف در آموزش قرآن‌آموزان در 207 کلاس همکاری دارند.
عباسی با اشاره به اینکه امسال نیز سهمیه خراسان‌جنوبی در دوره تربیت معلم قرآن 500 نفر بوده است و در اولین دوره نیز 60 مربی آموزش دیده‌اند، افزود: برگزاری دوره تربیت مربی حفظ قرآن تا قبل از امسال در قم برگزار می‌شد ولی در سال جاری این دوره با اساتید بین‌المللی و کشوری در بیرجند برگزار شد.
وی با اشاره به طرح مجازی حفظ قرآن‌کریم در محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند گفت: این طرح ویژه افرادی است که به جهت مشغله‌های کاری امکان حضور در کلاس حفظ را ندارند که این افراد در گام اول در سایت حفظ مجازی قرآن ثبت‌نام می‌کنند.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: با این افراد توسط کارشناسان خبره تماس گرفته می‌شود و با یک برنامه‌ریزی دقیق مقدار حفظ و تکلیف به آنان داده می‌شود و در یک هفته بین یک تا سه بار با آنان تماس گرفته و میزان تکلیف از آنان خواسته می‌شود.
برنامه‌های حفظ 400 نفر در مرکز آموزش مجازی حفظ پی‌گیری می‌شود
عباسی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه حفظ 400 نفر به همین طریق پی‌گیری می شود که ویژه خواهران است، افزود: تا پایان سال مرکز حفظ مجازی برادران نیز در‌خراسان‌جنوبی در همان محل حسینیه امام رضا(ع) بیرجند راه‌اندازی می‌شود.
وی با اشاره به فعالیت 18 قرآن‌آموز در مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن خراسان‌جنوبی ادامه داد: در این مدرسه برای حفظ یک ساله قرآن‌آموزان برنامه‌ریزی شده است که در ابتدا در تابستان برای حفظ 4 جزء ثبت‌نام می‌کنند در در پایان دوره از بین این افراد تعدادی بر اساس توانمندی‌هایشان برای حفظ یک ساله گلچین می‌شوند.     
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی یادآور شد: در حال حاضر  زیر ساخت مدرسه شبانه‌روزی حفظ برای خواهران فراهم نیست اما اگر زیر ساخت‌ها تأمین شود برای عملیاتی شدن مدرسه حفظ خواهران و گسترش بخش برادران آمادگی داریم.
این مصاحبه ادامه دارد.
captcha