20 شهر و 200 روستای فارس فاقد كتابخانه عمومی است
کد خبر: 3665218
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۶
محبوب:‌

20 شهر و 200 روستای فارس فاقد كتابخانه عمومی است

گروه فرهنگی: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد كتابخانه‌های عمومی ایران اعلام كرد كه حدود 20 شهر و 200 روستای با جمعیت بیش از 1500 نفر فارس فاقد كتابخانه‌ عمومی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سیامك محبوب، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی نهاد كتابخانه‌های عمومی ایران امروز، 29 آبان در مراسم نكوداشت روز كتاب، كتابخوانی و كتابدار در شیراز با بیان اینكه در گزارش مدیركل كتابخانه‌های عمومی فارس اشاره‌ای به اینكه چه اتفاقی برای مردم و تسهیل دسترسی آنان به كتاب افتاده است، نبود، گفت: ما قرار است برای مردم كار كنیم، حق خواندن و حق دسترسی آسان به كتاب را باید جدی گرفت.

وی گفت: ما به مردم می‌گوئیم كتاب بخوانید، اما نمی‌گوئیم كتاب را از كجا و چگونه به دست آورند، بهترین راهكار برای كتابخوان شدن مردم، تسهیل دسترسی به كتاب است.

محبوب با یادآوری اینكه علی‌رغم گذشت 200 سال از عمر كتابخانه‌های عمومی در ایران هنوز در 20 شهر استان بزرگی همچون فارس و 200 روستای بالای 1500 نفر كتابخانه وجود ندارد، گفت: رقم جمعیت در این شهرها و روستاها كه عددی حدود 400 هزار نفر را شامل می‌شود به علاوه جمعیت روستاهای زیر 1500 نفر جمعیت، عدد بزرگی است كه دسترسی به كتابخانه ندارند.

وی با بیان اینكه در شهرها و روستاهای فاقد كتابخانه‌ عمومی معمولا دكه‌های مطبوعاتی و كتابفروشی هم وجود ندارد، گفت: البته در این مناطق موبایل هست! اگر چه نمی‌توان كاربرد و تاثیر موبایل را نادیده گرفت اما پیدا كردن و انتخاب منابع مناسب از طریق موبایل بسیار دشوار است، منابعی كه ارزش خواندن داشته باشد.

محبوب در بخشی از سخنان خود كاهش سرمایه‌های اجتماعی را یكی از معضلات كنونی جامعه دانست و گفت: طی روزهای اخیر شاهد وقوع زلزله در كرمانشاه بودیم؛ این حادثه تاسف‌بار ترافیك مردمی برای كمك را به همراه داشت حال آنكه نهادهایی در كشور متولی كمك و كمك‌رسانی به مردم در این وقایع هستند.

وی با بیان اینكه نهادهای امدادی و كمك‌رسان اجتماعی همچنان در كشور فعال است، گفت: این كه یك استاد دانشگاه یا یك ورزشكار پول زیادی را برای كمك به آسیب‌دیدگان زلزله جمع‌آوری می‌كند، محصول كم شدن سرمایه‌های اجتماعی است؛ این نشان می‌دهد كه شاید نهادهای اجتماعی كار خود را به‌درستی و آنگونه كه باید انجام نداده‌اند.

محبوب تاكید كرد كه نهاد كتابخانه‌های عمومی در سراسر كشور و كتابداران می‌‌توانند افزایش سرمایه‌های اجتماعی را بسترسازی كنند.

captcha