فرهنگ ایرانی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های جهان است
کد خبر: 3665970
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰

فرهنگ ایرانی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های جهان است

گروه فرهنگی: فرهنگ ایرانی یکی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های جهان است و ما باید این مسایل را برای نسل جدید روشن و شفاف بیان کنیم تا در تشکیل فکر و هدف آنها موثر باشد.

 به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، غلامرضا اعوانی، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران، روز گذشته 30 آبان ماه در نشست گفتگوی اجتماعی هنرمندان که در سالن شیخ‌صفی استانداری اردبیل برگزار شد گفت: درس‌های آموزشی غربی صاحب علم هستند ولی هیچ حکمتی ندارند و اینها باعث از بین رفتن حکمت الهی در جامعه ما شده است.
وی گفت: برنامه‌های هنری که متناسب با اصول هنر غربی نوشته شده است سازگار با روح فرهنگ ایرانی اسلامی ما نیست و این مساله باعث ایجاد دودستگی و تضاد فرهنگی در جامعه ما شده است.
این فیلسوف ایرانی تصریح کرد: هنر انتزاعی و کتابی نیست بلکه در روح و نفس انسانها قرار دارد و نقش بسیار تاثیر گذاری در تعالی جامعه بازی می‌کند.
اعوانی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش به معنای واقعی یکی از راه‌های انتقال فرهنگ و حکمت است افزود: آموزش برای ذهن و پرورش برای نفس و روح انسانها است و متاسفانه اشکال بزرگ دانشگاه‌های ما این است که پرورش در نهادهای علمی ما هیچ جایگاهی ندارد.
وی ادامه داد: حکمت‌، فرهنگ و هنر ایرانی برای آینده جهان حرف‌های زیادی برای گفتن‌ دارد و ما شخصیت‌های بزرگ بسیاری مانند مولانا، سعدی و حافظ را داریم که در فرهنگ شرق و غرب عالم تاثیرگذار بوده است.
استاد سابق فلسفه در دانشگاه‌های کشور اضافه کرد: فرهنگ ما یکی از تاثیرگذارترین فرهنگ‌های جهان است و ما باید این مسایل را برای نسل جدید روشن و شفاف بیان کنیم تا در تشکیل فکر و هدف آنها موثر باشد.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران بیان کرد: اصول دینی یک تصور ذهنی نیست و قرآن و سایر کتب مذهبی سرچشمه حکمت‌های الهی هستند و هنرمند نیز زبان گویای حکمت الهی است که هنر خود را با زبان احساس به سمع و نظر بینندگان می‌رساند.
اعوانی اظهار کرد: هنرمندان خالقان آثاری هستند که از شناخت منشاء می‌گیرد و این برای جامعه ما لازم است زیرا بدون هنر و حکمت هنری زندگی جلوه‌ای انتزاعی پیدا خواهد کرد.
وی گفت: هنر و حکمت هنری جزء جدانشدنی فضای جامعه ما است زیرا نفس انسان بسیار پیچیده است و در این بین تنها هنر می‌تواند فضای بسیار مناسبی ایجاد کند برای تربیت یک نسل که می‌تواند جامعه‌ای را متحول کند.

captcha