احیای تلاوت فجرگاهی/ لذت اقامه نماز صبح با استماع قرآن
کد خبر: 3666927
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۷
ایکنا گزارش می‌دهد:

احیای تلاوت فجرگاهی/ لذت اقامه نماز صبح با استماع قرآن

گروه جلسات و محافل: سنت تلاوت قرآن کریم در سحرگاهان از دیرباز در برخی کشورهای اسلامی به ویژه مصر در جریان بوده است و خوشبختانه خبرهایی از اجرای این امر نیکو در کشورمان نیز به گوش می‌رسد.

شهر قرآنی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سنت تلاوت قرآن کریم در سحرگاهان به این شکل است که پس از اقامه نماز جماعت صبح، تلاوت مجلسی قرآن کریم در مسجد انجام می‌شود و رزق معنوی نمازگزاران با استماع آیات نورانی کتاب خدا، دوچندان می‌گردد. با توجه به اهمیت این اقدام پسندیده، شهاد زمانی، قاری و مدرس قرآن کریم تصمیم دارد با همکاری دارالقرآن بسیج مسجد امام قائم(عج) کرسی‌های تلاوت فجرگاهی را به طور منظم توسط خود و اعضای جلسه قرآن مسجد امام قائم(عج) برگزار کند، به این شکل که پس از اقامه نماز جماعت صبح، تلاوت مجلسی قرآن کریم توسط قاری برای نمازگزاران ارایه شود.  
لازم به ذکر است که پیش از این نیز، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اقدام به برگزاری کرسی تلاوت اذانگاهی صبح (پیش از اذان صبح) کرده است که با ابتکار رادیو قرآن به صورت زنده از این شبکه پخش می‌شود.  
 
اهداف و دستاوردهای تلاوت فجرگاهی 

شهاد زمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف و دستاوردهای این اقدام گفت: هدف ما از برپایی کرسی تلاوت فجر اولا پیگیری تاکیدات قرآنی و روایی مبنی بر اهتمام به جایگاه ویژه نماز جماعت صبح است و همچنین تحقق این نکته که قرائت فجرگاهی نسبت به سایر زمانها افضل است.
وی افزود: آیه «إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا»(اسراء/78) مشتمل بر نکات مهمی است، برای مثال به عقیده مفسران مراد از «قرآن‌الفجر» نماز صبح است و آوردن «قرآن»(تلاوت آیات الهی) به جای «صلاة» می‌تواند مشعر به این مطلب باشد که قرائت قرآن و بازخوانی پیام وحی، عمده ترین رکن و مهمترین کار، بعد نماز است، همچنین آنگونه که از روایات استفاده می شود «شهود ویژه»(کان مشهودا) عبارت است از شهود ملائکه شب و ملائکه روز که هر دوی آنان، شاهد نماز صبح نمازگزارند.
قاری کشورمان خاطرنشان کرد: تاکیدی دیگر که در روایات معصومین مبنی بر جایگاه رفیع مساجد و اهمیت تلاوت قرآن کریم در آن، وجود دارد ما را به این اقدام وا می‌دارد چنانچه رسول گرامی اسلام(ص) می‌فرمایند: «وَ مَن أَحَبَّ القُرآنَ فَلیُحِبَّ المَساجِدَ؛ کسی که دوستدار قرآن است مساجد را نیز دوست دارد». (مستدرک الوسایل، جلد 3، صفحه 355)
وی افزود: قرآن کلام خدا و مسجد، خانه خدا است، هر دو نور خدا هستند، بنابراین دوستدار قرآن، دوستدار مسجد است و دوستدار مسجد دوستدار قرآن؛ بین قرآن و مسجد پیوندی غیبی است، پس باید سعی کنیم این پیوند را در دنیا پایدار و همیشگی سازی، شخصی در مسجد شعر می‌سرود پیامبر اسلام خطاب به آن شخص فرمود:«إِنَّما نُصِبَتِ المَساجِدَ لِلقِرآنِ؛ مسجدها را برای قرآن خواندن ساخته‌اند». (وسایل الشیعه، جلد 3، صفحه 403)
زمانی در پایان گفت: با توجه به تاثیرات مثبت و معنوی تلاوت فجرگاهی همچون پرشور شدن نماز جماعت صبح، نشاط معنوی و ... و نیز با نگاه به سابقه موفقی که قاریان کشور مصر در این زمینه داشته‌اند، کرسی‌های تلاوت فجرگاهی را همراه با بیان مفاهیم آیات و چند نکته مختصر تفسیری، ابتدا در مسجد امام قائم(عج) و سپس سایر مساجد شرق تهران پی می‌گیریم.  
 
اولین تلاوت فجرگاهی مسجد امام قائم(عج)
 

نخستین تلاوت فجرگاهی توسط شهاد زمانی، قاری کشورمان پنج‌شنبه هفته گذشته، دوم آذرماه در مسجد امام قائم(عج) واقع در نارمک، خیابان شهیدِ ثانی، جنب پارک شقایق برگزار شد.
در این محفل، پس از اقامه معنوی نماز جماعت صبح، حاضران کم تعداد اما باصفای مسجد به استماع تلاوت مجلسی قرآن نشستند و شهاد زمانی آیاتی از سوره حج و زلزال را تلاوت کرد.  
در پایان، یکی از نمازگزاران مسجد، ترجمه آیات را برای حاضران قرائت کرد.  
تصاویری از اولین محفل به همراه تلاوت در ذیل ارایه می‌شود. 
کد

captcha