مبلغان برای تبلیغ دین از نحوه مخاطبه قرآن با مردم الگو بگیرند
کد خبر: 3667914
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۹
آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی:

مبلغان برای تبلیغ دین از نحوه مخاطبه قرآن با مردم الگو بگیرند

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: ما حوزویان و مبلغان نیز باید از قرآن یاد بگیریم که چگونه با انواع مخاطبان سخن بگوییم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‎‌العظمی مکارم شیرازی امشب هفتم آذرماه در گردهمایی اعضای انجمن تبلیغ و ارتباطات حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: علامه طباطبایی فرزند و یا دامادی که بتواند راه پدر را ادامه دهند، نداشتند، ولی وقتی خدا بخواهد نام کسی را جاودانه کند به دل نیکوکاری می‌اندازد که منزل ایشان را بخرد و به چنین پایگاهی تبدیل کند که در ایام هفته برنامه‌های قرآنی و حوزوی دایر شود و همه این‌ها از روح پاک علامه سرچشمه می‌گیرد.

آیت‌الله مکارم با اشاره به خطابات قرآنی افزود: یکی از خطابات قرآنی یا ایهاالناس است که در 20 آیه آمده و پشت سر آن نیز مطالب مناسبی بیان شده است.

وی یا ایها الانسان را از دیگر خطابات برشمرد که در دو سه مورد آمده بیان کرد: یا بنی آدم، یا ایهاالذین آمنوا، یا اولوالباب، یا عبادی الذین آمنوا، یا عبادی الذین اسرفوا و یا ایتها النفس المطمئنه و ... از جمله خطابات دیگر است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: در مورد ایهاالناس غالبا کلیات دعوت پیامبر(ص) است و خطاب به مومنان غالبا برای بیان  احکام است زیرا مومنان نماز و روزه و ... را پذیرفته‌اند و باید احکام آن برای آنان تاکید و تشریح شود.

این مفسر قرآن تاکید کرد: قرآن در مسایل عقلی و منطقی، خطاب خود را به صاحبان خرد قرار داده است همچنین در خطاب خود به گناهکاران سخن از بندگان من به میان آورده تا به آنان امید داده که آنان را به حقیقت توبه توجه دهد لذا از رحمت خود سخن گفته است. 

آیت‌الله مکارم با اشاره به خطاب به نفس مطمئنه بیان کرد: در این خطاب دیگر سخن از ایمان و احکام و ... نیست بلکه صحبت از مقامات عالی است بنابراین در هر کدام از خطابات قرآنی حکمتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این خطابات ما را به عظمت و فصاحت و بلاغت قرآن بیشتر رهنمون می‌کند اظهار کرد: نکته دیگر این نوع خطابات درسی باری حوزه و علما و دانشمندان است که ببینید مخاطب شما کیست و به تناسب آن سخن بگویید.

آیت‌الله مکارم ادامه داد: ائمه گاهی برای سؤالات مختلف مطابق با فهم و شعور مخاطب، پاسخ لازم را می‌دادند؛ که نمونه آن در سؤالی که از امام معصوم پرسیده شده بیان شده است در جایی که از ایشان سؤال کردند آیا خدا قادر است که دنیا را در تخم مرغی قرار دهد.

وی با بیان اینکه امام معصوم وقتی با فردی که دانشی دارد مواجه است پاسخ فلسفی می‌دهد تصریح کرد: ما حوزویان و مبلغان نیز باید از قرآن یاد بگیریم که چگونه با انواع مخاطبان سخن بگوییم یعنی با کودک و میانسال و دانشگاهی و عامی و ... باید متناسب با ظرفیت آنان و با ادبیات لازم سخن بگوییم ولی اگر ادبیات نامناسبی داشته باشیم یقینا موفق نخواهیم بود.

captcha