نشر مفاهیم اسلامی و اصلاح تعاملات اجتماعی؛ راهکار نابودی ایدئولوژی‌های قرون وسطایی
کد خبر: 3668349
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴
داریوش قنبری عنوان کرد:

نشر مفاهیم اسلامی و اصلاح تعاملات اجتماعی؛ راهکار نابودی ایدئولوژی‌های قرون وسطایی

گروه سیاسی: کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تفکرات گروه‌های تروریستی تکفیری را می‌توانیم با نشر مفاهیم واقعی اسلامی و اصلاح ساختار تعاملات اجتماعی میان دولت‌ها و ملت‌ها محقق سازیم. در غیر این صورت ایدئولوژی‌های قرون وسطایی، به اندیشه صلح و گفت‌وگومحوری اسلام ضربه وارد خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اعلام رسمی شکست داعش، خبر مسرت بخشی برای کشورهای مسلمان منطقه به حساب می‌آید و امت اسلامی را نسبت به نابودی جریانات تروریستی تکفیری در منطقه امیدوار کرده است؛ اما چون داعش و سایر گروه‌های تروریستی یک ایدئولوژی محسوب می‌شوند با توسل به ابزار نظامی، هیچگاه تفکر متعلق به آن نابود نخواهد شد. بنابراین نابودی کامل تفکرات تروریستی تکفیر باید از طریق دیگری و آن هم در بعد نرم‌افزاری پیگیری شود.
«داریوش قنبری»، کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌وگو با ایکنا، ابتدا درباره آینده منطقه بعد از شکست داعش گفت: هرچند داعش به لحاظ نظامی از بین رفته و قدرت نظامی آن به سمت اضمحلال پیش رفت و بساط آن خلافت خودخوانده به کلی برچیده شد. اما نکته مهم و قابل توجه، این موضوع می‌باشد که تفکر تکفیری همچنان از بین نرفته، بلکه ادامه دارد و باید منتظر توطئه‌های بعدی کسانی که این تفکر را هدایت می‌کنند، بود.
وی ادامه داد: اما با قدرت گرفتن دولت‌های منطقه در بعد نظامی، من فکر می‌کنم که داعش دیگر با سهولت همچون گذشته نخواهد توانست به لحاظ نظامی و سیاسی قدرت‌نمایی کند. اما باید این احتمال را مدنظر قرار داد که بقایای باقی مانده از داعش به شیوه‌های دیگری متوسل شوند، که اقدامات انتحاری و سایر تحرکات این چنینی، برای آن‌ها دور از دسترس نخواهد بود. بدین سبب، همان رعب و وحشت گذشته را ایجاد کند.
نماینده سابق ایلام ضمن تأکید بر آشتی‌ناپذیری تفکر داعش با واقعیت‌های امروز جهان اسلام و نظام بین‌الملل، افزود: تفکر داعش به نوعی، تفکری دور از هرگونه مدارا با سایر فرق گوناگون است که در شرایط کنونی تلاش خواهد کرد تا با انجام کارهای فرهنگی و تبلیغاتی، ایدئولوژی خود را به سایر کشورهای منطقه و همچنین سایر نقاط جهان تسری دهد تا بتواند توان خود را همچون گذشته باز یابد.
وی افزود: این باید به عنوان خطری جدی نزد کشورهای مختلف، مدنظر قرار گیرد که برای مقابله با این باور قرون وسطایی، دیگر همچون گذشته، ابزارهای نظامی کارگر نخواهند افتاد بلکه مقابله با اثرات منفی یک ایدئولوژی ارتجاعی با کار فرهنگی رو به جلو، خواهان پیشرفت بشر و صلح محور صورت خواهد گرفت. همچنین در مرحله نخست و قبل از آنکه دولت‌ها تصمیم داشته باشند وارد فاز عملیاتی کردن برنامه‌های فرهنگی خود شوند، باید ابتدا تمامی مراکز آموزشی ترویج افکار تکفیری را شناسایی کنند و سپس آن‌ها را از بین ببرند.
وی در پایان گفت: بعد از شناسایی این مراکز باید دولت‌ها به صورت جدی آموزش افراد و نحوه تعامل با مردمان کشورشان را اصلاح کنند. همچنین دولت‌های همیشه در معرض این‌گونه تفکرات مخرب باید در بعد خارجی پایه و اساس وحدت و انسجام اسلامی را تحکیم بخشند تا بتوانند با گفت‌وگو و همکاری یکدیگر، مفاهیم مبتنی بر صلح و اسلام واقعی را به جامعه معرفی کنند.
captcha