توجه معاونت قرآن وزارت ارشاد به بخش عترت/ تبیین اولویت‌ها در 10 سرفصل
کد خبر: 3669195
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
فقهی‌زاده تأکید کرد:

توجه معاونت قرآن وزارت ارشاد به بخش عترت/ تبیین اولویت‌ها در 10 سرفصل

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در نخستین نشست خبری خود با اشاره به حوزه‌های مغفول مانده در گذشته گفت: در دوره جدید پرداخت ویژه‌ای به بخش عترت داریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نخستین نشست خبری عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح امروز 12 آذرماه برگزار شد.
فقهی‌زاده در ابتدای این نشست خبری با اشاره به ولادت پیامبر(ص)، گفت: جوهره مسلمانی به بزرگداشت این روز بر‌می‌گردد. در این روز آخرین فرستاده خدا به دنیا آمد و جهان را به وجود خود منور ساخت. هفته وحدت در جمهوری اسلامی نویدبخش همدلی است و در ایران اسلامی شیعه و سنی قرن‌هاست در راه آن قدم می‌زنند.
فقهی‌زاده در ادامه به بیان اهداف کلی معاونت قرآنی وزارت ارشاد پرداخت و افزود: هدف کلی معاونت در یک کلمه کمک به خارج کردن از مهجوریت و وارد کردن آن به زندگی مردم در حوزه‌های علمی و عملی است. قرآن، شناسنامه مسلمانی ماست و ارتباط تنگاتنگی با شناسنامه ملی ما دارد. ما مفتخر هستیم که ایرانی بوده و تابع آرمان‌های متعالی دینی که منعکس در آموزه‌های ناب قرآن و سنت است، هستیم.
معاونت قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر چنین معاونتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفته برای نزدیک‌تر شدن به این آرمان متعالی است. مردم ما در قرون متمادی مسلمان بوده و با آموزه‌های قرآن آشنایی داشته و با آن آموزه‌ها همدم و همدل بوده‌اند.
وی با اشاره به اینکه مفتخر هستیم در چنین فضایی تنفس می‌کنیم تا به آرمان‌ها بیندیشیم و به کمک کارشناسان و متخصصان و اهالی رسانه و هنر به این راه برسیم،‌ افزود: در گذشته در معاونت قرآن و عترت، کارهای اساسی فراوانی صورت گرفته و گام‌های بلندی برداشته شده است،‌ هفته‌های قرآن و عترت در استان‌های مختلف برگزار شده و همچنین جشنواره آیات، جشن رمضان و آزمون حفظ از جمله این فعالیت‌ها بوده است. همچنین در این معاونت در گذشته به اندازه توان از موسسات قرآنی حمایت شده است.
فقهی‌زاده در ادامه به برخی فعالیت‌های صورت گرفته در گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: طرح سامانه جامع قرآنیان، از جمله طرح‌هایی است که کلید خورده و گام‌های اولیه آن نیز برداشته شده تا با نگاه ملی و فراسازمانی اطلاعات مربوط به همه حوزه‌های قرآنی احصاء شود. سامانه جامع قرآنیان طرح عظیمی است که می‌تواند به برخی ابهامات پاسخ روشن و مستدل بدهد و آمارهای روشنی از وضعیت ما در حوزه‌های گونه پرده بردارد. همچنین امر استانداردسازی مفاهیم و تعاریف حوزه قرآن و عترت با همکاری سازمان آمار کشور انجام شده و به صورت رسمی بیش از 90 تعریف حوزه قرآن احصاء شده و به همه سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با قرآن و عترت ابلاغ شده است.
معاون قرآن و عترت وزیر کشور بیان کرد: همچنین مقدمات اجرای طرح شناسنامه قرآنی در اجرای آزمایشی در دو استان انجام شده است. طرح فاتحان آسمان در پنج استان مرزی غرب کشور در ایام نوروز صورت گرفته است. معاونت قرآن و عترت در دوره قبل کار بزرگی تحت عنوان راه‌اندازی استودیوهای سمعی و بصری پیشرفته نموده است که شامل پنج مرکز است.
فقهی‌‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان اولویت‌های کاری خود در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: اولین اولویت کاری من که خود را ملزم به اجرای آن در سال‌های پیش رو می‌دانم، نگاه ویژه به موضوع عترت به عنوان یکی از دو اصل مأموریت معاونت قرآن و عترت است. این کار از طریق حمایت از برگزاری دوره‌های کوتاه مدت علوم و معارف اهل بیت(ع) در استان‌های مختلف با همکاری و مشارکت دانشگاه قرآن و حدیث اجرا می‌شود. این امر در گذشته مورد غفلت واقع شده و من این قول را می‌دهم که به عنوان یکی از اصلی‌ترین کارهایی که انجام می‌دهم همین مورد باشد تا از این طریق به ماموریت‌ها دوگانه معاونت قرآن و عترت جامه عمل پوشیده شود.
وی افزود: دومین اولویت کاری، بسترسازی برای تأسیس سامانه آموزش مجازی جامع معارف قرآن و عترت از طریق تولید قرآن الکترونیکی، ‌تولید بازی‌های الکترونیکی قرآن و عترتی و ... است که به مرور وارد فاز اجرایی آن خواهیم شد. سومین اولویت نیز که خود را مکلف به عمل کردن به آن می‌دانم، تشکیل و احیای کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی در زمینه‌های گوناگون است.
معاون قرآن وزیر ارشاد بیان کرد: معاونت قران و عترت یکی از تخصصی‌ترین معاونت‌های ارشاد است. کارها نباید بدون نظم انجام شود، برای این کار برخی از جلسات کارگروه‌ها و کمیته‌های جدید را انجام داده‌ایم. یکی از این کمیته‌ها «کمیته تحول کیفی» است که با دعوت از برخی از برجسته‌ترین محققان شکل گرفته است. کارگروه دیگر «کارگروه هنر،‌ ادبیات و رسانه» است که شکل خواهد گرفت و مقدمات آن انجام شده و با برخی از دوستان برای شرکت در این کارگروه گفت‌وگو شده است.
فقهی‌زاده با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های معاونت قرآن و عترت ساماندهی و تألیف و اصلاح ترجمه‌های قرآن روزآمد است، گفت: یک کارگروه تخصصی نظارت بر ترجمه قرآن که قبلاً بوده اما مدت زیادی است غیرفعال مانده را با اعضای جدید شکل خواهم داد. با توجه به علاقه‌ای که دارم در این جلسات حضور خواهم یافت.
وی در ادامه، چهارمین اولویت کاری خود را تشکیل دو حوزه مشاوره‌ای تخصصی در معاونت قرآن عنوان کرد و گفت: تعیین مشاور در امر بین‌الملل و نیز مشاور تخصصی آموزش‌ها و فعالیت‌های الکترونیکی از جمله این حوزه‌هایی است که در هر دو عرصه برجسته‌ترین فرد در حوزه کاری خود دعوت به کار شده است. این دو شایسته‌ترین نیروهای تخصصی هستند که دارای بیشترین تجربیاتند. احکام قطعی شده است و به زودی ابلاغ خواهد شد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین اظهار کرد: پنجمین حوزه و اولویت کاری گسترش تعامل با صداو سیما و سایر معاونت‌های تخصصی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. به خاطر ارتباطاتی که از قبل داشته‌ام، در نخستین گام مشارکت جدی با شبکه چهار رسانه ملی صورت گرفته و در هفته جاری نخستین کار مشترک معاونت قرآن و عترت به مدت 5 ساعت پخش مستقیم در برگزاری ویژه برنامه ولادت پیامبر(ص) را برگزار خواهیم کرد. همچنین از معاون سینمایی ارشاد دعوت شده و گفت‌وگوهایی صورت گرفته است.
فقهی‌زاده با تأکید بر اینکه این گفت‌وگوها با دیگر معاونان وزیر ارشاد ادامه خواهد یافت، افزود: با توجه به اینکه معاونت قرآن یک معاونت محتوایی است باید از طرق گوناگون محتواهای قرآنی را به برنامه‌های مختلف ترزیق کنیم.
وی تعامل دوسویه با موسسات فعال در حوزه قرآن را بخش دیگری از اولویت‌ها خود در این معاونت عنوان و اظهار کرد: این کار از طریق بازدید از موسسات صورت خواهد گرفت. همچنین گزارش‌گیری فعالیت‌های موسسات در برنامه قرار دارد. همچنین ایجاد زمینه همکاری موثر برای موسسات در مسائلی که امکان ایجاد این زمینه را داریم در برنامه قرار دارد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد عنوان کرد: هفتمین اولویت نیز که بستگی به وضعیت مالی دارد،‌ گسترش مطالعه و پژوهش در حوزه‌های گوناگون قرآن مرتبط با حوزه تبلیع و ترویج حوزه قرآن و عترت است.

طرحی برای جذب حمایت‌های مردمی

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود هشتمین اولویت کاری را جلب مشارکت‌های مردمی برای توسعه فعالیت‌های حوزه قرآن و عترت عنوان کرد و افزود: برای اولین بار است که این نوید داده می‌شود که طرح ملی بزرگی را در دست اجرا خواهیم داشت که با عنوان «طرح ملی افق» شناخته خواهد شد. در این طرح حساب ویژه‌ای به شماره 114 بانک تجارت افتتاح شده و از همه دلبستگان مکتب قرآن و عترت خواسته شده تا در گام اول ماهانه تنها یک هزار تومان را برای توسعه فعالیت‌ها واریز نمایند. برآورد شده اگر در سال اول دو میلیون نفر از این طرح حمایت کنند بودجه بسیار خوبی به دست خواهد آمد. جزئیات این طرح از طرق مختلف اطلاع‌رسانی خواهد شد.

حمایت از شکل‌گیری نهادهای قرآنی در حوزه کودک
فقهی زاده در ادامه به نهمین اولویت کاری خود در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اشاره و اظهار کرد:‌ اولویت نهم کاری من حمایت از شکل‌گیری و گسترش نهادهای قرآنی و دینی وعترتی برای مخاطبان کودک و نوجوان است. در این حوزه از متخصصان متنوعی دعوت به عمل آمده است. همچنین انتشار دو مجله تخصصی قرآن و عترت برای کودکان و نوجوان در دست اقدام است که پس از بررسی با هماهنگی با وزیر محترم وزیر ارشاد وارد فاز اجرایی خواهد شد.

کیفی‌ کردن نمایشگاه قرآن
فقهی‌زاده آخرین اولویت کاری خود در معاونت قرآنی وزارت ارشاد را کیفیت‌بخشی به نمایشگاه قرآن و ایجاد مشارکت تشکل‌های صنفی و نهادهای قرآنی مردمی عنوان و اظهار کرد: این کار نیز از طریق تقویت بخش بین‌الملل اجرا خواهد شد. من برای اولین بار قصد دارم مناطق جداگانه‌ای در جهان اسلام تعریف کنیم و از هر حوزه میهمانان ویژه‌ای را دعوت خواهیم کرد. ضمن تقویت بخش‌های انتشاراتی در بخش بین‌المللی نمایشگاه قرآن برنامه‌های متنوع‌تری را نیز در نظر خواهیم گرفت.

اجرایی شدن سند فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی 
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال در مورد سند فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم که سه ماهه از تصویب آن می‌گذرد، گفت: یکی از دلایل تأخیر در اجرای سند همین تغییر و تحولات در سطح معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است. در عین حال در این یک ماه جلسات متعددی با مدیرکل تبلیغ و ترویج برگزار شده و احکام مختلفی صادر شده و ان شاالله کم کم وارد فاز اجرا خواهیم شد. نخستین سفر استانی من در هفته جاری در راستای همین سند خواهد بود و درصدد هستیم به صورت جدی‌تر پیگیری کنیم. ما پایبند سند هستیم و هیچ مشکلی در اجرای آن وجود ندارد.

طراحی هشت بازی قرآنی در فضای مجازی 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد فعالیت در فضای مجازی اذعان کرد: مسئله فضای مجازی بسیار حوزه مهمی است برای این کار مشاور آموزش و فعالیت‌های الکترونیکی را در نظر خواهم گرفت تا مسائل مربوط به این حوزه دنبال کنیم و قبلاً نیز در سطح محدود چنین برنامه‌هایی وجود داشته است. دو بازی مجازی که قبلاً تهیه شده را بازبینی کردم که از کیفیت خوبی برخوردار بودند. علاوه بر این طراحی هشت بازی دیگر را مدنظر قرار داده‌ایم و برنامه‌های دیگری را نیز در دست اجرا در این حوزه در نظر داریم.
فقهی‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد نگاه گزینشی به برخی رسانه‌ها در دوره معاون قبلی و سیاست معاون جدید در این زمینه، خاطرنشان کرد: در مورد این موضوع وارد پیشینه کار نخواهم شد. به شما وعده می‌دهم که هیچ تفاوتی بین خبرگزاری‌ها،‌ رسانه‌ها و ... قائل نخواهم بود و حتماً بیش از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های همدل و همراه از نگاه اصلاح خبرگزاری‌های منتقد استفاده خواهم کرد.

دو برابر شدن بیمه‌شدگان قرآنی طی سه سال  
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در ادامه در مورد بیمه فعالان قرآنی نیز بیان کرد: بیمه فعالان قرآنی امر مبارک و مهمی بوده است که سابقه عمل و اقدام در آن جهت در سال‌های گذشته در این معاونت وجود داشته است. ‌بسیاری از فعالان قرآنی از این امکان بهره برده و معاونت وظیفه خود دانسته در این راستا اقدام کند. برای شناسایی افراد بیشتری که استحقاق برخورداری دارند یک نگاه ویژه را می‌طلبد که امیدوارم این نگاه به وجود بیاید.
وی اظهار کرد: در نظر دارم در طی سه سال آینده تعداد بیمه شدگان فعال قرآنی به دو برابر رقم فعلی برسد. البته از وعده‌های توخالی به شدت پرهیز دارم اما گمان دارم که این امکان وجود دارد،‌ به رقم اعلام شده برسیم.

نمایشگاه قرآن دیگر فروشگاهی نخواهد بود
فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا در مورد سیاست‌های معاون جدید در مورد نمایشگاه قرآن با توجه به تغییرات عمده‌ای که در دوره گذشته در این نمایشگاه صورت گرفته بود، گفت:‌ یکی از کارهای مهم معاونت ساماندهی، برنامه‌ریزی و اجرای نمایشگاه قرآن است که در مدت طولانی برگزار می‌شود. نمایشگاه دو سال در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد که به اعتقاد من به کیفیت آن خدشه وارد شد. حدود دو هفته قبل با دعوت یکی از معاونان فرهنگی مصلای تهران مذاکرات اولیه صورت گرفت و نمایشگاه بیست و ششم در بهار 97 در مصلای تهران برگزار خواهد شد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد افزود: به لحاظ زمانی نیز به اعتقاد من برپایی سه هفته‌ای نمایشگاه قرآن مطلوب است؛ چرا که هفته آخر ماه مبارک رمضان مصلی آماده برپایی نماز عید فطر خواهد بود. بر همین اساس بین 20 تا 24 روز مطلوب‌ترین ایام برگزاری نمایشگاه قرآن است. با استفاده از نظرات کارشناسی تشکل‌ها و متخصصان و معاونت‌های دیگر شاهد کیفی‌تر شدن نمایشگاه و نیز تقویت بخش بین‌الملل خواهیم بود. تلاش خواهیم کرد نمایشگاه به فروشگاه محصولات فرهنگی تبدیل نشود.

نگاه اصلاحی به نیروهای معاونت
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایکنا در مورد احتمال تغییرات در معاونت قرآن و عترت، گفت: من با تیمی از پیش تعیین شده وارد معاونت نشده‌ام، در جلسات متعددی که با دوستان داشته‌ام به برخی رخنه‌های کاری که عملاً همه جا وجود دارد، ‌رسیده‌ایم. نگاه من در معاونت اصلاحی خواهد بود همکاران خودم در معاونت را از جمله با انگیزه‌ترین و مومن‌ترین همکاران خودم یافته‌ام. البته طبق روال عادی اگر قرار باشد یک جان تازه‌ای به بخشی دمیده شود، علی‌القاعده دوستان نیز من را تشویق خواهند کرد. نگاه من حذفی نیست، بلکه تقویتی و اصلاحی است. مشکل حاد و غیرقابل حلی که نیاز به جراحی داشته باشد وجود ندارد و همه افراد را نیروهای با انگیزه و توانمند احساس کردم. همکاران من در معاونت نگاه حرفه‌ای دارند و نه نگاه شغلی، نگاه شغلی داشتن ضربه زننده است. این نوید را نیز داده‌ام که کارگاه آموزشی اخلاق حرفه‌ای طی روزهای آینده در همین راستا برگزار خواهد شد.

نحوه حمایت از موسسات قرآنی
فقهی‌زاده در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سوالی در مورد نحوه حمایت از موسسات قرآنی گفت: در ظاهر فرقی بین موسسات گذاشته نمی‌شود اما به هر حال تفاوتی بین موسسات فعال و موسسات کاغذی وجود دارد. من آرزو دارم هیچ موسسه تنها روی کاغذ فعال نباشد، اما برای تشویق بیشتر موسساتی که فعال‌تر هستند به آنها توجه بیشتری خواهیم کرد. من یک کارگروه ویژه خرید و حمایت از محصولات و آثار تشکیل داده‌ و دو جلسه هم برگزار کرده‌ایم، نگاه ما امدادی صرف در همه موارد نیست. تلاش خواهیم کرد تا موسسات فعال‌تر را شناسایی کنیم. ما رانتی به کسی نخواهیم داد و فرقی بین موسسات قائل نخواهیم بود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین در مورد برخی موازی‌کاری‌ها در فعالیت‌های قرآنی و سیاست معاونت در این زمینه،‌ گفت:‌ موازی‌کاری آفت بزرگی است که دامنگیر موسسات رسمی و غیررسمی شده است. در حوزه قرآنی شاید این کار بیشتر باشد، جلوگیری از موازی‌کاری را دنبال خواهیم کرد و خوشبختانه قبلاً اقداماتی در این زمینه صورت گرفته و دو اتحادیه قرآنی ادغام شده‌اند. همکاری بسیار خوبی برای رفع موازی‌کاری وجود دارد و چشم‌انداز مناسبی جلوی روی خودم می‌بینم. کار دیگری که نخستین بار است صورت می‌گیرد بحث برگزاری آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم است که زمستان امسال به صورت مشترک با سازمان اوقاف برگزار می‌شود. این نخستین کاری است که در دوره معاونت بنده صورت گرفته است.

اجحاف رسانه ملی در حق قرآن
فقهی‌زاده در ادامه در مورد قرآن در رسانه‌ها گفت: از دو نظر به رسانه نگاه می‌کنم، من اصحاب رسانه را صاحبان نظر و تجربه می‌دانم که گاه از زوایایی نگاه می‌کنند که سیاست‌گذار نگاه نمی‌کند. از زاویه دیگر دیدن یک زمانی افق‌هایی را باز می‌کند من بدون تعارف این نگاه را دارم. نگاه اصلاحی شما که دغدغه فرهنگ و دین دارید از جمله این باشد که ما را نیز اصلاح کرده و به ما ایده بدهید.
وی افزود: نگاه دیگر من به رسانه نگاه به مثابه یک ظرفیت جدی است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و برای یافتن راه حل برون رفتن از مشکلات با هم گفت‌وگو کنیم و نگاه یک سویه و یک جانبه‌ای نداشته باشیم. من معتقدم محدود کردن قرآن و عترت به فعالیت‌های صدای قرآن و سیمای قرآن جفای بر قرآن کریم است. این دوستان و همکاران بسیار زحمت می‌کشند و وظیفه بسیار جدی برعهده دارند، اما شانه خالی کردن از ادای وظایف قرآنی وظیفه هم رسانه‌های کانال‌های رسانه ملی است و تمام شبکه‌ها باید برنامه قرآنی داشته باشند. این انگیزه در تمام مدیران رسانه ملی وجود دارد. ما همکاری‌هایی را پیشنهاد خواهیم کرد و درصدد اجرای آن بر خواهیم آمد.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد همچنین در مورد تربیت نیروی انسانی نیز بیان کرد: آنچه که در برخی حوزه‌های دیگر انجام می‌شود قابل مقایسه با تریبت مربی قرآن و عترت در مهدهای کودک نیست. مهدها اغلب خالی از فعالیت‌های قران و عترت است. ان شاالله برای رقم زدن به فعالیت‌های رسمی و غیررسمی در مهدهای قرآن برنامه‌ریزی خواهیم کرد. این کار حداقل از طریق دوره‌های تربیت مربی قرآن صورت خواهد گرفت.

حمایت از محتواهای قرآنی 
فقهی‌زاده همچنین در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران در مورد تولید محتوا در مورد قرآن و عترت و نشر این آثار، اذعان کرد: من نیمی از مسئولیت‌های قرآن و عترت را معطوف به ماموریت عترت می‌دانم، عترت را نیز به مثابه تفسیر مستقیم و غیر مستقیم می‌دانم. تأمین محتوا در این بخش از وظایف ماست و مشاور طرح و برنامه معاونت را مامور کرده‌ام، ان شاالله برای تولید محتوا و شناسایی و آثاری که در این زمینه وجود دارد، چندین اثر را نیز تعیین شده است. حمایت‌های ما دراین زمینه از این به بعد محدود به خرید کتاب و ترجمه و هدیه کردن آن به موسسات نخواهیم کرد. محتواهایی هم در بخش مجازی تولید می‌کنیم شامل بخش عترت نیز خواهد شد.
وی در پاسخ به این سوال که بودجه مشخصی برای این کار در نظر گرفته شده است یا خیر،‌ گفت: بودجه‌های امسال از قبل مشخص شده اما 30 درصد امکان جابجایی سرفصل‌ها وجود دارد. از فصل پنجم نیز می‌توان هزینه کرد. امیدوارم در سال 97 به این قسمت از فعالیت‌ها جان تازه‌ای ببخشیم.
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در بخش پایانی از صحبت‌های خود در این نشست خبری گفت: من هرگز فعالیت بیشتر لزوماً به معنای شایستگی بیشتر نمی‌دانم. اشاره کردم موسساتی که فعالیت بیشتر دارند نیازهای بیشتری را می‌طلبند و مراجعات بیشتری دارند و در کمیته‌ها شاید بیشتر جلب حمایت کنند. ما باید به شناسایی شایستگان بیشتر اهمیت دهیم. به اعتقاد من ایستادن در ظواهر قرآن حتماً موجب لطمه به عمیق‌تر شدن ما به آموزه‌های قرآنی می‌شود. من سعی دارم با همکاری همکاران نگاه‌ عمیق‌تری به نوع فعالیت موسسات داشته باشیم.

 

captcha