نگرش قرآن به وحدت
کد خبر: 3669962
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

نگرش قرآن به وحدت

گروه معارف: شكی نيست كه يكی از عوامل پيشرفت ملت‌ها و رمز پيروزی آنان، پيوند و اتحاد بوده است، با اتحاد انسان‌ها صفوف بزرگی تشكيل می‌شود كه دشمن با نگاهش به وحشت افتاده و فكر تجاوز به آنان را براي هميشه از سر بيرون مي كند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، شكی نيست كه يكی از عوامل پيشرفت ملت‌ها و رمز پيروزی آنان، پيوند و اتحاد بوده است، همانگونه‌ای كه با اتحاد قطرات آب، مخزن بزرگ سد تشكيل و با پيوستن جوي‌های كوچک به همديگر رودخانه‌های عظيم ايجاد می‌شود، با اتحاد انسان‌ها نيز صفوف بزرگی تشكيل می‌شود كه دشمن با نگاهش به وحشت افتاده و فكر تجاوز به آنان را براي هميشه از سر بيرون مي كند.

ما در عصری زندگی می كنيم كه تمامی دشمنان برای نابودي اسلام هم پيمان شده و تمامی امكانات سياسی و اقتصادی خود را در سقوط اسلام از صحنه بين‌الملل بكار گرفته اند.

وحدت باعث جلوگیری از تشتت و تفرقه می شود

حجت‌الاسلام مسعود مهدوی امام جمعه ورزقان در گفت‌‌وگو با ایکنا اظهار کرد: وحدت باعث می‌شود تا از تشتت و تفرقه جلوگیری شود و اصول را که همان خدای واحد، پیامبر واحد، قبله واحد قرآن واحد و... است؛ سرلوحه کارمان قرار دهیم و با برادری، یکرنگی و وحدت در میان مسلمانان موجبات نزول رحمت و خیر الهی را فراهم آوریم.

وی مخالفت با وحدت را مخالفت با سخن خداوند دانست و افزود: وحدت همان صراط مستقیمی است که قرآن، احادیث و سنت پیامبر و یارانش مبیّن آن است و مخالفت با آن مخالفت با سخن خداوند و کفر محسوب می شود.

وی با استناد به آیه 10 سوره حجرات خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: به حقیقت مؤمنان همه برادر یکدیگرند پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید، باشد که مورد لطف و رحمت الهی گردید.

حجت‎الاسلام‌ مهدوی ادامه داد: قرآن به مسئله اتحاد از دیدگاه اجتماعی آن نگریسته و بر اهمیت اتحاد میان جهانیان، ادیان، مسلمانان و نهاد خانواده تاکید کرده است و پیوند میان دل‌های مؤمنان را نوعی تصرف الهی می‌شمارد و برای ایجاد و برقراری چنین یگانگی، بعثت پیامبران به همراه شرایع را ضروری می داند و علاوه بر آن، برای برقراری، مداومت و نیز حفظ این یگانگی تدابیر گوناگونی را پیش بینی کرده که بخشی از آن، جنبه پیش گیری از تفرقه، و بخشی دیگر به درمان آن ناظر است.

امام جمعه وززقان از محور وحدت در دیدگاه قرآنی گفت و یادآور شد: محور وحدت در دیدگاه قرآنی «توحید» و دین اسلام است.

وی با اشاره به فرموده پیمغبر(ص) افزود: پیامبراکرم(ص) می فرمایند: تمام مسلمانان عالم اعضاء يكديگر هستند و همه آنان بمنزله یک جسد مي باشند، كه اگر عضوي از آن به درد آيد ساير اعضاء نيز متأثّر خواهد شد.

حجت‌الاسلام مهدوی تاکید کرد: همگان باید وحدت و یکپارچگی را سرلوحه عمل خویش قرار دهند و از پراکندگی و خودرایی بپرهیزند؛ اخوت و دوستی را نصب العین خود قرار دهند و از دشمنی ها و کینه توزی ها اجتناب کنند.

اتحاد عامل بنیادین شکست و سقوط تمدن ها است

حجت‌الاسلام عبداله باقرنژاد امام جمعه ممقان در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: اتحاد، عامل بنیادین برافراشتن و شکوفندگی تمدن ها؛ وچنددستگی، عامل بنیادین شکست و سقوط تمدن ها خواهد بود.

وی بااستناد به آیه 63 سوره انفال خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: و ميان دلهايشان اُلفت انداخت كه اگر آنچه در روى زمين است همه را خرج مى‌كردى نمى‌توانستى ميان دلهايشان اُلفت برقرار كنى، ولى خدا بود كه ميان آنان اُلفت انداخت، چرا كه او تواناى حكيم است.

حجت‌الاسلام باقرنژاد ادامه داد: وحدت‌، هم‌ به‌ حكم‌ عقل‌ و هم‌ به‌ حكم‌ قطعی‌ شرع‌، ضرورت‌ دارد و ايجاد اختلاف‌ و يا دامن‌ زدن‌ به‌ برخي‌ مسايل‌ اعتقادی‌ كه‌ در مرتبه‌ بعد از توحيد و نبوت‌ و معاد قرار دارد، هرگز نمی‌تواند مجوز اختلاف‌ باشد.

امام جمعه ممقان با اشاره به فرموده پیامبراکرم(ص) یادآور شد: پیغمبر(ص) می‌فرمایند: كسی كه به فكر مشكلات برادران دينی خود نباشد مسلمان نيست، در اين زمان بيش از هر زمان ديگر ملموس باشد.

وی افزود: وحدت‌ امری‌ است‌ كه‌ تنها به‌ وسيله‌ ايمان‌ مبتنی‌ بر آگاهی‌ عميق‌، و تزكيه‌ نفس‌ و رها شدن‌ از تعلقات‌ هواهای‌ نفساني‌ ممكن‌ می شود.

حجت‌الاسلام باقرنژاد وحدت را سرچشمه گرفته از ایمان راستین داتست و تاکید کرد: وحدت‌ مقوله‌ای‌ است‌ كه‌ از اعتقاد راسخ‌ و ايمان‌ راستين‌ سرچشمه‌ مي‌گيرد. هرجا كه‌ نسبت‌ به‌ حقيقتی، برای‌ جمعي‌ از انسان‌ها يقين‌ حاصل‌ شود، در آن‌ امر اختلاف‌ و تشتت‌ آرا ديده‌ نخواهد شد.

captcha