اوج گرفتن با بال شکسته/ معلولان ما می‌توانیم را به اثبات رسانده‌اند
کد خبر: 3670384
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶
گزارش ایکنا از چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر

اوج گرفتن با بال شکسته/ معلولان ما می‌توانیم را به اثبات رسانده‌اند

گروه اجتماعی: گاهی می‌توان با بال شکسته نیز پرواز کرد و به اوج رسید؛ اگر توانایی خود را باور داشته باشی.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، امسال خراسان‌جنوبی میزبان چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر است و بازیگران و عوامل اجرایی از چهار استان کویری در این جشنواره حاضر شده‌اند.
آنان به این جشنواره آمده‌اند تا توانایی‌های خود را به رخ بکشانند و در دل انسان‌هایی که سالم هستند اما ناامیدند، امید را زنده کنند.
معلولان به باور جامعه نیاز دارند تا توانایی‌های خود را در تمام زمینه‌ها نشان دهند چرا که خداوند در مقابل نقص عضو توانایی‌های بی‌شمار دیگری به آنان عطا کرده است.
به میان این بازیگران رفتم. با آنان که هم‌کلام شدم خود را کوچک‌تر از آنان یافتم. انگار آنان از من سالم‌تر بودند. آن‌ها نقص عضو خود را یک نقص نمی‌دانستند، آن را پله‌ای می‌دانستند که خداوند برای ترقی آنان قرار داده است.
عدم اعتماد به توانایی معلولان، بزرگ‌ترین معضل این قشر است
الهام پدید، بازیگر چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر در گفت‌وگو با ایکنا گفت: دومین سال است که در این جشنواره شرکت می‌کنم.
وی افزود: نمایش‌ها در مورد مباحث و مسائل مربوط به معلولیت است و به بیان مشکلات این قشر از جامعه می‌پردازد.
این دکترای مدیریت بیان کرد: نمایش ما، تک بازیگره است و من تنها بازیگر این نمایش هستم.
پدید اظهار کرد: بزرگ‌ترین معضل معلولان این است که جامعه به توانایی‌های آنان اعتماد ندارد و به آنان کاری را نمی‌سپارد.
وی بیان کرد: معلولان در هر بحثی مغفول مانده‌اند چرا که توانمندی‌های آنان نادیده گرفته می‌شود.
وقتی اعتماد به نفس باعث موفقیت یک معلول می‌شود
این قهرمان سنگ‌نوردی کشور در بخش معلولین تصریح کرد: این قبیل جشنواره‌ها در تقویت اعتماد به نفس معلولان به لحاظ اجتماعی بسیار تأثیرگذار است.
پدید ادامه داد: این جشنواره در حساس‌سازی اجتماع نسبت به معلولان و معرفی توانایی‌های بی‌شمار آنان بسیار مؤثر است.
وی با بیان اینکه در جشنواره سال گذشته موفق به کسب دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن شدم، افزود: من با تقویت اعتماد به نفس خود توانستم در رشته‌های ورزشی و همچنین تحصیل نیز موفقیت به دست آورم.
آشنا شدن معلولان با دغدغه‌های خود در نمایش‌های جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین
ساناز رضایی، بازیگر چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر از شهر مشهد در گفت‌وگو با ایکنا گفت: در نمایش ما در این جشنواره حدود ۱۲ نفر عوامل اجرایی فعالیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه دومین سال است که در این جشنواره شرکت می‌کنم، افزود: در این جشنواره نمایش‌هایی را روی صحنه می‌بریم که معلولین با دغدغه‌های خود آشنا شوند.
بازیگر چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر از شهر مشهد اظهار کرد: این جشنواره نقش بسزایی در تقویت اعتماد به نفس معلولان دارد.
پدید ادامه داد: همچنین این جشنواره فضای خوب با هم بودن را برای معلولان فراهم می‌کند که باعث تقویت روحیه آنان می‌شود.
17 نمایش در چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر روی صحنه می‌رود
جمیله رضازاده، معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: برای این جشنواره از 29 اردیبهشت‌ماه فراخوان داده شده است.
وی افزود: در 15 تیرماه 102 متن رسیده به دبیرخانه این جشنواره، مورد ارزیابی قرار گرفت که از این تعداد، 56 متن انتخاب شد و به مرحله بازبینی راه یافت.
دبیر چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر ادامه داد: از بین 56 متن، 17 نمایش انتخاب شد که به مرحله نهایی رسید و در طول جشنواره، نمایش داده خواهد شد.
رضازاده بیان کرد: استان‌های یزد، خراسان‌رضوی، کرمان و خراسان‌جنوبی در این جشنواره شرکت می‌کنند.
وی افزود: نمایش‌های این جشنواره تا 17 آذرماه در سالن علامه فرزان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و سالن گلبانگ بیرجند به نمایش درخواهد آمد.
معاون امور توانبخشی اداره‌کل بهزیستی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در هر نمایش، دو سوم عوامل اجرایی و بازیگران معلول باشند، اظهار کرد: نمایش‌ها در چهار بخش نمایش خیابانی، تئاتر عروسکی، نمایش صحنه‌ای و مسابقه نمایشنامه‌نویسی است.
نقش پررنگ جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر در توانمندسازی معلولان
علی عرب‌نژاد، مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: این جشنواره طی پنج روز در استان برگزار می‌شود که نقش بسزایی در توانمندسازی معلولان دارد.
وی افزود: رونق بخشی به اقتصاد استان، معرفی استان و مناسب‌سازی معابر، مبلمان شهری و اماکن دولتی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.
مدیرکل بهزیستی خراسان‌جنوبی بیان کرد: معابر و اماکن عمومی برای رفت و آمد معلولان در سطح کشور مناسب‌سازی نشده است.
عرب‌نژاد افزود: سطح مناسب‌سازی معابر در خراسان‌جنوبی 40 درصد است که این استان بعد از یزد از این لحاظ در مقام دوم قرار دارد.
وی یادآور شد: اما این سطح از مناسب‌سازی نیز کم بوده و باید معابر، مکان‌های عمومی و سالن‌های همایش بیش از پیش برای معلولان مناسب‌سازی شود.
گزارش از زهرا حمیدی

captcha