هدایت در منظر قرآن
کد خبر: 3670726
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱

هدایت در منظر قرآن

گروه معارف: تضمين کننده سعادت فردی، اجتماعی، دنيوی و اخروی اوست، به ميزانی که انسان آموزه‌ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار بندد، موفقيت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگيرد، دچار خسارت و ضرر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، تضمين کننده سعادت فردی، اجتماعی، دنيوی و اخروی اوست، به ميزانی که انسان آموزه‌ها و دستورهای قرآن را در زندگی به کار بندد، موفقيت کسب خواهد کرد اما هر اندازه از قرآن فاصله بگيرد، دچار خسارت و ضرر خواهد شد. خداوند يکتا برای هدايت بندگانش راه‌های زيادی گشوده و مسيرهای هموار متعددی قرار داده است، تا بندگانش با تأمل در نشانه‌ها و آيات خداوندی که در همه آفريده‌هايش مانند نقطه‌ای نورانی می‌درخشد، راه راست و مستقيم را برگزيده و به سعادت دنيا و آخرت ره يابند. خداوند انعکاس عظمت خود را در جهان طبيعت، به تصوير کشيده، تا انسان با تفکر در دل آيات مشهود خداوندی، نشانه حق و حقيقت را دريابند.

هادی كل موجودات هستی خداوند است

حجت‌الاسلام صمد ناصری، امام جمعه خسروشاه در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هادی كل موجودات هستی خداوند است و اگر موجودات ديگر نقش هدايت را دارند از لطف و عنايتی است كه خداوند متعال به آنها كرده است.

وی انسان را مخاطب اصلی قرآن دانست و افزود: مخاطب اصلی قرآن انسان است و هدف اصلی تمام مخلوقات خداوند و هرچه در زمین و آسمان است برای انسان آفریده شده است تا انسان با قرآن مأنوس شده و در مسیر الهی قدم بردارد.

وی با استناد به آیه 2 سوره قلم خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: این قرآن چیزی جز مایه‌ بیداری و تذکر برای جهانیان نیست.

حجت‎الاسلام‌ ناصری ادامه داد: خداوند متعال از راه لطف و احسان، راهنماهايي براي بشريت قرار داده‌اند. انسان‌هايي که ملاک و مدار حق و راه مستقيم هستند و آنها ما را در لحظه لحظه زندگي به سرمنزل مقصود رهنمون مي‌شوند و ما نيز مي‌توانيم با اختيار خود در همه شئون زندگي شخصي و اجتماعي خود از آنها فرمانبرداري کنيم و با راهنمايي و سرپرستي آنها راه مستقيم را به سلامت تا انتها بپيماييم که اگر چنين کنيم يقينا رستگار و سعادتمند مي شويم و به کمال مطلوب خود مي رسيم.

امام جمعه خسروشاه از اهداف مهم هدايت‌كنندگان گفت و یادآور شد: يكی از اهداف مهم هدايت‌كنندگان دعوت و هدايت همه انسان‌ها به سوی خداوند است.

وی با اشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می فرماید: هدايت خداوند، نيكوترين هدايت است.

حجت‌الاسلام ناصری تاکید کرد: ما حداقل روزی 10 بار از خداوند متعال درخواست می کنيم «اهدنا الصراط المستقيم» زيرا ما در همه لحاظ زندگی خود نيازمنديم که به راه راست رهنمون و هدايت شويم و اين هدايت در همه شئون اجتماعی و فردی ما جريان دارد و اين مهم تنها در سايه ولايت ائمه اطهار(س) امکانپذير است.

هدايت نتيجه اعمال انسان است

حجت‌الاسلام ابراهیم بجانی امام جمعه تسوج در گفت‌‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: هدايت نتيجه اعمال و كردار خود انسان است.

وی افزود: خداوند انسان را آفرید، استعداد و قوای طبیعی و فطری را در اختیار انسان قرار داده وی را به نیروی عقل مجهز نموده است تا خود با عقل و اراده خود سیر کند و به هدف برسد.

وی با استناد به آیه 178 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانبم: آن كس را كه خدا هدايت كند، هدايت يافته واقعى او است و آنها را كه به خاطر اعمالشان گمراه سازد، زيانكاران واقعى آنهايند.

حجت‎الاسلام بجانی ادامه داد: از عواملی که زمینه هدایت را فراهم می کند جهاد با اموال و انفس و هجرت فی سبیل الله است، جهاد به معنای کار دشوار و سخت است. 

امام جمعه تسوج یادآور شد: قرآن كتاب آسمانی مسلمانان است و هر مسلمانی موظف است تا حد توان در شناخت آن و مفاهیم این كتاب ارزشمند بكوشد.

وی با اشاره به فرموده امام جعفرصادق(ع) افزود: امام جعفرصادق(ع) می‌فرمایند: خداوند راه را به انسان شناساند يا انسان آن را در پيش مى‌گيرد كه در اين صورت سپاسگزار است و يا آن را رها مى كند كه در اين صورت ناسپاس مى باشد.

حجت‎الاسلام بجانی از امداد در گمراهی گفت و تاکید کرد: امری است طبیعی که وقتی انسان از راه اصلی منحرف شود، هرچه درراه انحرافی پیش رود بازگشت به راه اصلی دشوارتر شده و هر لحظه از راه اصلی بیشتر فاصله می گیرد. وقتی انسان به سوء اختیار خود از هدایت الهی محروم شود و زخارف دنیوی توجه او را به خود جلب کند و از امور معنوی و معارف الهی فاصله بگیرد و از آنها غافل شود از حقیقت فاصله گرفته و گامی که برمی دارد در ورطه ضلالت بیشتر فرو می رود و بیشتر غرق می شود و این معنای امداد در گمراهی است.

captcha