نقد سخنان «حقیقت» در نشست «حوزه و مسئولیت‌های فراملی»
کد خبر: 3670922
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
توسط بهروزی‌لک صورت گرفت؛

نقد سخنان «حقیقت» در نشست «حوزه و مسئولیت‌های فراملی»

گروه حوزه‌های علمیه: نشست علمی «حوزه و مسئولیت‌های فراملی» امروز 18 آذر ماه با ارایه سیدصادق حقیقت، استاد دانشگاه مفید و نقد حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروی‌لک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک در این نشست که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم برگزار شد، گفت: در اندیشه اسلامی هر چه تدبیر الهی است بر مصالح ما استوار است و اگر مسئولیتی بر دوش ما هست نیز مصلحت ما است.
وی با اشاره به تعریف اسلام سیاسی با نقد سخنان سیدصادق حقیقت در این زمینه افزود: ایشان اسلام سیاسی را با شریعت پیوند دادند که ممکن است این مسئله را در درون گفتمان امام خمینی بپذیریم ولی اسلام سیاسی لیبرال و سوسیال در این تعریف حذف شده لذا تعریفشان جامع و مانع نبود.
بهروزی‌لک با بیان اینکه بر خلاف باور ارایه‌دهنده بحث، علامه طباطبایی نیز بر نفی سبیل اعتقاد داشت بیان کرد: نمونه عملی و بارز این موضوع نیز در فتوای میرزای شیرازی وجود دارد؛ یعنی هرچند بحث ولایت فقیه در افکار میرزای شیرازی برجسته نبود ولی فتوای معروف را ارایه دادند.
وی با بیان اینکه بخشی از ولایت، ولایت قضایی است تصریح کرد: درست است که در دوره وصفیه، کارها تقسیم شده بود ولی ولایت قضا و امور حسبیه وجود داشت لذا این دوره هم می‌تواند در مجموعه اسلام سیاسی تحلیل شود.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهار کرد: در تعریف ایشان از انقلاب نیز اشکال وجود داشت؛ یعنی وقتی ما امروز از حوزه انقلابی صحبت می‌کنیم دیگر مراد، انقلاب به معنای مصطلح نیست زیرا بعد از 40 سال از گذشت انقلاب قرار است چه کسی و چه جریانی در حوزه علمیه انقلاب کند؟ بنابراین انقلاب در فرمایشات رهبری، امری همگانی و مستمر است و پدیده دفعتا نیست.
بهروزی‌لک بیان کرد: ارایه‌دهنده بحث از پیش فرض خود در تعریف حوزه انقلابی از منظر رهبری و امام، خارج شدند همچنین در مورد دیدگاه‌های شهید مطهری و بحث انتخاب مردم، ایشان شاید نظر ترکیبی الهی مردمی داشته باشند و نمی‌توان تفکر وی را منحصر در رای مردم دانست؛ ایشان معتقد به ولایت فقیه بود اگر چه در ابتدا مانند امام معتقد به ورود روحانیت در اجرا نبوده است.
این استاد حوزه علمیه عنوان کرد: ارایه‌دهنده، دائما در مقوله مسئولیت‌های فرامی حوزه، بحث را به غرب تنزل بخشیده و از این همه فضای بین‌المللی دیگر غفلت کرده ضمن اینکه مراد از غرب چیست؟ فوکو هم به غرب منتقد بود؛ نیچه هم به گذشته تفکر غربی انتقاد داشت لذا نسبت غرب با مسئولیت‌های فراملی و نسبت غرب با مدرنیته باید روشن شود.
وی افزود: اینکه اسلام سیاسی، مسئولیت فرهنگی دارد درست است ولی باز مطلبی کلی است؛ ضمن اینکه سفر یک فرد به عنوان رئیس کلیسایی در روسیه به قم دلیلی بر مسئله نزدیکی این گفتمان‌هایی که گفتند نیست همچنین تقسیم‌بندی سه گانه از گفتمان‌ها، واقع بینانه نیست ضمن اینکه بر گفتمان امام و رهبری، تمرکز نشده بود تا براساس آن، مسئولیت‌های فراملی حوزه تبیین شود.
متن سخنان سیدصادق حقیقت را در اینجا مشاهده کنید.

captcha