قرآن، یکی از مهم­‌ترین بسترهای آرامش انسان را خانواده می­‌داند
کد خبر: 3670976
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۱

قرآن، یکی از مهم­‌ترین بسترهای آرامش انسان را خانواده می­‌داند

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، اظهار کرد: قرآن کریم، یکی از مهم­ترین بسترهای آرامش انسان را خانواده می‌­داند که چنانچه از استحکام برخوردار باشد پدر و مادر می­توانند در سایه­ یاد خدا آرامش فرزندان را تضمین نمایند.

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی‌‌خویی، عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: قرآن کریم یکی از مهم­ترین بسترهای آرامش انسان را خانواده می­داند که چنانچه از استحکام برخوردار باشد پدر و مادر می­توانند در سایه­ یاد خدا آرامش فرزندان را تضمین نمایند.
وی افزود: شرایط زندگی انسان معاصر و تضعیف باورهای مذهبی سبب شده فضای تربیتی حاکم بر خانواده‌ها به روابط ماشینی و مکانیکی تبدیل شود که دلبستگی‌های فرزندان را نسبت به خانواده به­شدت کاهش دهد.
وی با استناد به آیه 28 سوره رعد خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: کسانی که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به ذکر خدا آرام می‌یابد و تنها با یاد خدا دل‌ها آرام می‌گیرد.
حجت‌الاسلام قاسمی‌‌خویی ادامه داد: بر اساس آموزه‌­های قرآنی وظیفه بازاستقرار ملکوت خداوند در زمین که در آن عشق و عبادت به­جز خدمت خلق نیست و در حسن سلوک انسان­ها جلوه­گر می­شود اساسی­ترین نیاز انسان معاصر است که دستاورد نیکوی آن اصلاح اخلاق همسایگی مدرن است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: تفاخر و تکاثر بسترهای غرور و طمع را در جامعه‌ افزایش می­‌دهند که منجر به فاصله­ بیشتر جوامع از یک­دیگر و خصومت و بد‌بینی در میان آن­ها می­‌شود. درمقابل پیشنهاد اسلام قناعت ­پیشگی است که می‌تواند جانشین تفاخر و تکاثر شود و جامعه را به سمت­وسوی تعادل پیش برد.
وی بااشاره به فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: مولای متقیّان علی(ع) می فرمایند: خداوند پیامبران را همراه کرد با قناعتی که قلب‌ها و چشم‌ها را پر از بی‌نیازی می‌کرد هرچند فقر و ناداری ظاهری آن‌ها چشم‌ها و گوش‌ها را از ناراحتی مملو می‌ساخت.

captcha