ضرورت مناسب‌سازی سالن‌های نمایش برای هنرمندان معلول تئاتر
کد خبر: 3671095
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
گفت‌وگوی اختصاصی ایکنا با امیر دژاکام؛

ضرورت مناسب‌سازی سالن‌های نمایش برای هنرمندان معلول تئاتر

گروه اجتماعی: داور چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر گفت: افرادی که تئاتر اجرا می‌کنند باید ابزار و امکانات داشته و محدودیت نداشته باشند.

امیر دژاکام، داور چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی اظهار کرد:  فردی که با ویلچر حرکت می‌کند باید امکانات برای او فراهم باشد تا بتواند به تمرین و اجرای تئاتر بپردازد.

وی با بیان اینکه سالن‌های تئاتر، خیابان‌ها و سینماها برای این افراد مناسب‌سازی نشده است، یادآورشد: باید این امکانات فراهم شود و  باید با نگاه خاصی به این قشر توجه کرد.

این کارگردان و پیشکسوت عرصه تئاتر بیان کرد: زمانی که شرایط حمل و نقل این افراد را در سطح جامعه به وجود نمی‌آوریم؛ این امر، باعث گوشه‌گیری این افراد می‌‌شود.

دژاکام با بیان اینکه این افسردگی و گوشه‌گیری بر روی خانواده و اجتماع تاثیر می‌گذارد، تصریح کرد: تلاش‌های بسیار زیادی برای تئاتر صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه استقبال بسیار مردم از تئاتر در سال‌های اخیر دلایل بسیاری دارد، افزود: یکی از این دلایل افزایش دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است.

این داور چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر با بیان اینکه همچنین تعداد سالن‌های نمایش افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: همچنین رسانه‌ها، امکان دسترسی دانشجویان و متخصصین را به کتب و مقالات بیشتر کرده‌اند.

دژاکام با بیان اینکه اسقبال مردم از تئاتر یک دلیل زیبایی‌شناسی نیز دارد، افزود: ارزنده‌ترین، پرمخاطب ترین و پیشروترین هنر در جهان، هنر نمایش است.وی با بیان اینکه تمام گونه‌های دیگر هنر با واسطه اما  هنر نمایش، بی‌واسطه است، تصریح کرد: هنر بی‌واسطه با استقبال زیادی روبرو می‌شود و یکی از این گونه‌های هنر که بی‌واسطه روبروی مخاطب قرار می‌گیرد؛ هنر نمایش است.

این داور چهارمین جشنواره منطقه‌ای تئاتر معلولین کویر یادآور شد: تجربه تئاتر، تجربه‌ای است که مخاطب را به سمت خود می‌کشاند و این یکی دیگر از دلایل افزایش اقبال عمومی نسبت به تئاتر است.

captcha