شیراز؛ میزبان سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» + تشریح كامل برنامه‌ها
کد خبر: 3671132
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳

شیراز؛ میزبان سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» + تشریح كامل برنامه‌ها

گروه اجتماعی: سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» طی روزهای20 تا 23 آذرماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز و در دو بخش اساتید و دانشجویی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی و در دو بخش اساتید و دانشجویی طی روزهای20 تا 23 آذرماه جاری به میزبانی دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار می‌شود.
مراسم افتتاحیه این كنگره شامگاه سه‌شنبه، 21 آذرماه از ساعت 18 تا 21 با سخنرانی اساتید و اندیشمندان داخلی و خارجی كشورمان در سالن مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار می‌شود.
در این مراسم برنامه‌هایی از قبیل پخش پیام آیت‌الله‌العظم مكارم شیرازی به این كنگره، سخنرانی بهادر رئیس دانشگاه، ایمانیه رئیس كنگره، حجت‌الاسلام محمودی مسئول سیاستگذاری كنگره، خدادوست معاون وزیر بهداشت، فراهانی معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، حجت‌الاسلام والمسلمین عابدی مدیر حوزه‌های علمیه فارس، هویدایی دبیر بخش دانشجویی كنگره و اهدای جایزه سیره نبوی در طب به نام استاد مرحوم «محمد مهدی اصفهانی» به برگزیدگان كنگره اجرا می‌شود.
روز دوم و سوم همایش به طور كامل به ارائه پنل‌های تخصصی و دانشجویی اختصاص دارد كه به دلیل تعدد تعداد مقالات برگزیده این پنل‌ها به صورت همزمان در همان مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز ارائه خواهند شد.
در روز چهارشنبه، 22 آذرماه در بخش اساتید پنل علوم پایه از ساعت 8 صبح با حضور اساتیدی چون كاكایی، كاوه، مهدی‌زاده، شریف، قاسمی، نامی، عزیزی، عباسی و یداللهی اجرا خواهد شد كه دبیر این پنل محقق‌زاده به عهده خواهد داشت.
همچنین همزمان با این پنل و در سالن ابوریحان این مجتمع مقالات برگزیده به صورت سخنرانی ارائه می‌شوند كه این مقالات شامل «تأملی در مؤلفه‌های سلامت بر مبنای مفهوم‌شناسی اسلام در قرآن» از فاطمه مرادی، «مبانی نظام سلامت در اسلام از دیدگاه دكتر محمد مهدی اصفهانی» از مرتضی مجاهدی، «اعتدال ویژگی حیاتی سلامت معنوی در طب اسلامی» از آزیتا جابری، «مفهوم شناسی سلامت» از حجت‌الاسلام والمسلمین حسینیان، «تفریح در قرآن و روایات» از زهرا رحجانی شیرازی، «گزارش مورد اثبات اثربخشی گزاره‌هایی روایی طبی؛ آیا این كافی است؟» از علی مظفرپور، «نشاط و نشاط آورها و تأثیر آن‌ها در آرامش و كاهش استرس از منظر قرآن مجید» از مهدی شهریاری و «نقش خودكنترلی در سلامت جنسی جوانان ایرانی؛ یك مطالعه كیفی» از مهناز نوروزی هستند.
در بخش دوم این پنل كه از ساعت 10 صبح آغاز خواهد شد، اساتیدی چون آیت‌الله مصطفوی، پارسانیا، خسروپناه،‌ حامد آرضایی و حیدری به سخنرانی خواهند پرداخت و پنل سوم نیز از ساعت 13 با سخنرانی اساتیدی چون كوئینترن، رشید بیخا، چمن، ساداتی و مجیب حسین اجرا خواهد شد كه هیئت رئیسه این پنل به عهده محقق‌زاده،‌ نیك‌نهاد، اخلاقی، رجحانی و مهركی خواهد بود.
همچنین همزمان با این پنل، كارگاه روش نظریه‌پردازی قرآن در حوزه سلامت توسط حجت‌الاسلام سعید بهمنی در خانه استاد این مجتمع برگزار می‌شود.
پنل چهارم از ساعت 15:30 تا 17 در سالن سعدی برگزار خواهد شد كه اعضای هیئت رئیسه آن شامل تابعی، آسمانی، عباس‌نیا، شكرپور، هاشم كاكایی و عزیزی خواهد بود و در آن باز هم مقالات برگزیده به صورت سخنرانی ارائه می‌شود كه این مقالات شامل «پیوند علوم سلامت با دین، راهی برای تحقق تزكیه در كنار تعلیم» از مرتضی حیدری، «تحلیل ابعاد سبك زندگی ارتقا دهنده سلامت و ارتباط آن با سبك زندگی اسلامی» از لیلا قهرمانی، «اصول اخلاق پزشكی از منظر ابن سینا و زكریای رازی و مقایسه آن با اصول اخلاقی فیزیوتراپی كنونی» از مریم شمسایی، «بررسی میزان تقید مذهبی پرستاران شاغل در بیمارستان‌های آموزشی و درمانی جهرم» از مریم میرزایی، «اخلاق پزشكی در احادیث امامان اهل بیت(ع)» از آیت‌الله علی‌اكبر كلانتری، «جایگاه استاد در انتقال آموزه‌های اسلامی به دانشجویان علوم پزشكی؛ بررسی ضرورت مسئله و چگونگی پرداختن به آن» از امید آسمانی هستند.
همزمان با این پنل یك پنل بالینی با حضور اساتیدی چون برهان حقیقی، نجابت، رضوانی، صالحی،‌ حضرتی و ساداتی در سالن ابوریحان برگزار خواهد شد كه دبیری آن به عهده نجابت خواهد بود و ادب اختتام این پنل نیز توسط خسرو قاسمیان اجرا می‌شود.
بعد از اجرای این پنل، میهمانان داخلی و خارجی این همایش از ساعت 17:30 جهت اقامه نماز مغرب و عشاء به آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) مشرف خواهند شد و روز سوم همایش از ساعت 8 صبح روز پنج‌شنبه، 23 آذرماه آغاز خواهد شد.
برنامه‌های این روز كه از ساعت 8 صبح آغاز می‌شود شامل برگزاری كارگاه احادیث طبی یك توسط حجت‌الاسلام والمسلمین مسعودی، حجت‌الاسلام والمسلمین رحمان ستایش در خانه استاد و پنل طب متعالیه با حضور اساتیدی چون آیت‌الله بهشتی، آیت‌الله مصطفوی، تابعی و آرضایی در سالن ابوریحان برگزار می‌شود كه دبیری آن به عهده تابعی خواهد بود.
همچنین از ساعت 10 تا 12 نیز كارگاه روانشناسی اسلامی توسط مرعشی در سالن خانه استاد مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز برگزار می‌شود.
همزمان با این برنامه‌ها و باز هم از ساعت 8 صبح مقالات برگزیده این همایش به صورت سخنرانی در سالن سعدی این مجتمع ارائه می‌شود كه شامل «شاخصه‌های سلامت روان در خطابات قرآن به پیامبر(ص)» از محمدجواد سلمان‌پور، «موازین كارین پدرمآیی در حرفه پزشكی از منظر دین و سیره نبوی» از عبدالله غلامی گنجوی، « Faculty and resident attitudes about spirituality and religion in the provision health care pediatric health care» از سید احسان اسدی، «Investigating the effects of spirituality education through virtual social media on the spiritual well-being of the public health students of Isfahan University of medical sciences in 2015 » از مریم حسن شاهی، « Evaluation the Effect of Ramadan Fasting Stability Of Healthy Subjects» از محمد تقی کریمی، «تغذیه در روزه‌داری و ارتباط آن با اثر وعده دوم در متابولیسم كربوهیدرات‌ها» از مرضیه اكبرزاده، «ارتباط جهت گیری مذهبی با اضطراب، افسردگی و کیایت خواب دانشجویان» از صدیقه فروهری هستند.
همچنین « Investigation the loads applied on Hip,Knee,Ankle and Lumbar spine during Salat A case study analysis» از محمد تقی كریمی، «حضور؛ سنگ بنای نیازهای معنوی بیماران بستری» از مرضیه مؤمن‌نسب، « Review to Islamic perspective to explain personality» از آرش مانی نیز در این بخش ارائه خواهند شد.
پنل بعدی این كنگره در روز سوم از ساعت 10 تا 12 در سالن ابوریحان با سخنرانی اساتیدی چون فرخی، حجت‌الاسلام طباطبایی، پایدار، خورسندیان، محمودی و امامی برگزار خواهد شد كه اعضای هیئت رئیسه آن شامل خسروی، محمدی سامانی، حاتم، پنجه شاهین، فرخی و پرهیزگار هستند.
پنل‌های بعدازظهر از ساعت 13 آغاز خواهند شد كه در این ساعت در خانه استاد كارگاه احادیث طبی 2 توسط حجت‌الاسلام مسعودی و حجت‌الاسلام رحمان ستایش برگزار خواهند شد و در همین ساعت نیز پنل دیگری با سخنرانی آیت‌الله بهشتی، تابعی، لنكرانی و مرعشی در سالن ابوریحان اجرا می‌شود كه اساتیدی چون لنكرانی، نجابت، لطفی، محقق‌زاده، صالحی و رستمی نیز به عنوان اعضای هیئت رئیسه در این بخش حضور خواهند داشت.
اختتامیه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» نیز از ساعت 14:30 با سخنرانی محقق‌زاده جهت جمع‌بندی دستاوردها و بیانیه كنگره و اهدای جوایز به پژوهشگران در سالن ابوریحان برگزار می‌شود.
بنا بر این گزارش، از میان مقالات دریافت شده به دبیرخانه سومین كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» 56 مقاله به‌صورت پوستر انتخاب شدند كه در حاشیه این كنگره به نمایش گذاشته می‌شوند.
بخش دانشجویی كنگره از ساعت 8 صبح فردا، 20 آذرماه در سالن ابوریحان مجتمع ولایت دانشگاه علوم پزشكی شیراز آغاز می‌شود كه بعد از برگزاری مراسم افتتاحیه، برنامه‌هایی نظیر معرفی اهداف و برنامه‌های دوره ویژه نخبگان كشوری توسط حسام‌الدین علامه، كارگاه جریان‌شناسی واژه طب اسلامی در مبنای تاریخی و تاریخ معاصر توسط مجاهدی، كارگاه نسبت‌های ممكن میان علم دین توسط محمدحسین مهدوی‌نژاد، كارگاه مروری بر نظریه‌های مرتبط با علوم دینی توسط محمدحسین مهدوی‌نژاد برگزار خواهد شد و در بعدازظهر این روز برنامه زیارت حرم حضرت شاهچراغ(ع) و بازدید از اماكن تاریخی برای شركت‌كنندگان تدارك دیده شده است.
در روز سه‌شنبه، 21 آذرماه برنامه‌های بخش دانشجویی از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 16 در محل سالن ابوریحان اجرا خواهد شد كه این برنامه‌ها شامل كارگاه معرفت نفس توسط محمدباقر عباسی، معرفی اهداف و برنامه‌های بخش دانشگاهی جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) توسط رشید جعفرپور، كارگاه ملاحظات استنباط از روایات طبی، مروری بر سیر توجه به روایات طبی در منابع اصلی روایی شیعه توسط یحیی میرحسینی، كارگاه روش‌شناسی پژوهش‌های قرآنی در حوزه سلامت توسط حجت‌الاسلام سعید بهمنی، پنل پرسش و پاسخ و كارگاه طب متعالیه توسط تابعی هستند.
برنامه‌های بخش دانشجویی در روز چهارشنبه، 22 آذرماه از ساعت 8 صبح تا 20 در سالن رازی مجتمع اجرا می‌شوند كه در آن برنامه‌هایی نظیر كارگاه ارتباط نفس و بدن در سلامت توسط احمدرضا همتی مقدم، سخنرانی مقالات برگزیده دانشجویی شامل « Traditional Persian medicine’s measures for childhood constipation: A case series of6 children» توسط سارا سادات نبوی‌زاده، «بیماری و اقسام آن از دیدگاه سیره نبوی» از علی طاهری دهنوردی، «ارتباط طول عمر با میزان كالری دریافتی روزانه، بازنگری توصیه‌های دینی با مباحث سلولی مولكولی نوین» از سیدنورالدین فرجی،‌ »الگوی روش تحقیق، شرط اول ادعای طب اسلامی» از هدی شیرافكن، «مالكیت، كالاانگاری انسان و حق ثبت رده سلول‌های بنیادی» از سارا باقری، «بررسی ابعاد معنوی افراد با میزان ریسك ابتلا به بیماری‌های روانی» از نونا سلوكی، «نقش تغذیه سالم در ارتقای سلامت كاركنان درمانی با تأكید بر توصیه‌های تغذیه اسلام و پیامبر اعظم(ص)» از مرجان فروردین، « Why do patients prefer to be asked about spirituality» از امیرهومن هویدایی اجرا می‌شوند.
همچنین از ساعت 16 پنل سلامت معنوی انجمن علمی ابن سینا دانشكده پزشكی شیراز توسط محمدرضا رجبی، نوید روان، شادی حاجی زمانی، یاسین شریفی، احسان امیری و امیر هومین هویدایی در سالن رازی مجتمع برگزار خواهد شد و از ساعت 17:30 و همزمان با نماز مغرب و عشاء شركت‌كنندگان ضمن تشرف به حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع)، با آیت‌الله سیدعلی اصغر دستغیب، تولیت این آستان مقدس دیدار خواهند كرد.
برنامه‌های روز پنج‌شنبه، 23 آذرماه در بخش دانشجویی از ساعت 8 صبح با اجرای برنامه‌هایی نظیر كارگاه ارتباط سلامت و معنویت توسط امیرمحمد جلادت، پنل اخلاق زیستی گروه bioethics دانشكده داروسازی با حضور كوثر دانش، سارا باقری، علی پورابتهاج و ریحانه چینی و همچنین History of medicine in Islamic civilization (International students) در سالن رازی اجرا خواهند شد.
پایان‌بخش برنامه‌های بخش دانشجویی نیز شركت در مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان این بخش و در پایان بازدید از حجره مرحوم ملاصدرا و مقدس اردبیلی خواهد بود.

captcha