تربیت مدرنیته جوانان با حفظ اصول و ارزش ها امکانپذیر است
کد خبر: 3672050
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴

تربیت مدرنیته جوانان با حفظ اصول و ارزش ها امکانپذیر است

گروه معارف: رئیس بنیاد نهج‌‌البلاغه اردبیل گفت: تربیت مدرنیته جوانان با حفظ اصول و ارزشها امکانپذیر است چراکه سبک زندگی که برمبنای نظام ارزشی باشد می تواند رویکرد جدید و مدرن نیز داشته باشد .

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، رحیم انور،رئیس بنیاد نهج‌‌البلاغه اردبیل، امروز21 آذرماه درکارگاه آموزشی « سبک زندگی قرآنی بر مبنای اقتصاد مقاومتی» که به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی اربیل، در دانشگاه فرهنگیان(پردیس علامه طباطبایی) برگزارشد، با اشاره به رابطه سبک زندگی قرآنی و اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: عنوان سبک زندگی قرآنی نخستین بار توسط یک روان شناس اتریشی به نام «آلفرد آدلر» مطرح شد که وی این سبک را جهت گیری علایق و شیوه های زندگی مطرح کرد. همچنین در فرهنگ آکسفرد و فرهنگ غرب نیز سبک زندگی به راههای گوناگون زندگی یک فرد گفته می شود. رویکردی که در این زمینه هست راهها و روشهای زندگی یک فرد است که آگاهانه انتخاب و اختیار می کند.
وی درتعریف سبک زندگی مدرن نیز با بیان اینکه دراین سبک انسان به اختیار راه و روش زندگی خود را انتخاب می کند، افزود: اگر به سبک زندگی قید ارزشی و قرآنی دهیم این نوع سبک، شیوه هایی از زندگی انسان خواهدبود که بر مبنای نظامهای ارزشمند وهدفمند تشکیل شده است که همان سبک قرآنی است.
انور با اشاره به اینکه سبک زندگی ارزشی-قرآنی حیات معقول به دنبال دارد،گفت:حیات معقول آن نوع سبک زندگی که چهار قید هدف دراو باشد یعنی رابطه انسان با خود، رابطه انسان با خدا، رابطه با دیگران و دنیا این موارد حیات معقول را تشکیل می دهد.
رئیس بنیاد نهج البلاغه استان اردبیل افزود: حیات معقول حیات اولیه انسان است که میتواند با حیات مدرن بصورت هدفمند ترکیب شود و اگر در ورود به این زندگی هدفمند باشیم یک زندگی دینی رقم خواهد خورد.
انور با شاره به فرمایشی از حضرت امام علی(ع) مبنی براینکه جوانان را با دید به آینده تربیت کنید بیان کرد: سبک زندگی سنتی ومدرن باهم دیگر در تضاد و تعارض نیستند بلکه میتوان در یک تعامل و همپوشانی با حفظ ارزشها و مبانی ستنی زندگی مناسب داشت.
مدرس دانشگاههای اردبیل، با اشاره به تفاوت سبک زندگی سنتی و مدرن، گفت: سبک زندگی سنتی و مدرن باهم در تعارض و تضاد نیستند بلکه قابل ترکیب باهم هستند چراکه می توان در سبک زندگی اسلامی با حفظ ارزشها و نظام ارزشی رویکرد جدید و مدرن هم داشت .
وی با تاکید بر وجود شکاف بین نسل ها تصریح کرد: والدین درتربیت نادرست جوانان مقصر اصلی هستند چون نمیتوانند جوانان را همسو با زندگی مدرن و جدید تربیت کنند این درحالی است که تربیت سنتی و زندگی مدرنیته گسست در بین نسل ها ایجاد می کند چرا که باید توجه داشت که جوانان نمی توانند آیینه تمام نمای گذشته والدین باشند بلکه باید در تربیت جوانان نیازهای امروز و ارزش های گشذته مورد توجه باشد .
انور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک کلمه ترکیبی است تصریح کرد: اقتصاد به معنای اعتدال و مقاومت به معنای قدرت دادن به استقامت است بنابراین اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم های اقتصادی علیه کشورمان است .
انور با بیان اینکه با سبک قرآنی میتوان به اقتصاد مقاومتی رسید ادامه داد: اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم های اقتصادی علیه یک کشور با کمترین وابستگی به خارج از کشور است که این تحریم یک نوع ابزاری برای مقابله با فشارها وتحریم های دشمنان است.
وی استفاده کردن دشمنان از تحریم را یک عمل غیر اخلاقی و غیر انسانی دانست و افزود: هرموقع در جامعه با بحران وتحریم مواجه شدیم اقتصاد مقاومتی ابزاری برای مقابله با دشمنان است تا له وخردمان نکنند.
انور درادامه با اشاره به راههای عملی کردن اقتصاد مقاومتی افزود: عمل کردن به زندگی قرآنی، فزون طلب نبودن، بسنده کردن به ضرورت ها، مقاومت و داشتن زندگی ساده و بی تزویر و همچنین قانع بودن و تلاش قرآنی برای عملی کردن اقتصاد مقاومتی از راههای آن است.
یادآور می شد: این کارگاه به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد استان اردبیل وبا همکاری دانشگاه فرهنگیان اردبیل(دانشگاه علامه طباطبائی) برگزار شد که به شرکت کنندگان در این کارگاه گواهی حضور ارائه گردید.

captcha