ترویج سبك زندگی از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌كند/ چیزی به نام طب اسلامی نداریم
کد خبر: 3672410
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
ایمانیه:

ترویج سبك زندگی از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌كند/ چیزی به نام طب اسلامی نداریم

گروه اجتماعی: رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان اینكه امروز اكثریت بیماری‌ها به گونه‌ای با مشكلات روحی ارتباط پیدا می‌كنند كه به نوع سبك زندگی نیز باز می‌گردد، گفت: می‌توانیم با ترویج سبك زندگی اسلامی جلوی بسیاری از این بیماری‌ها را بگیریم و یا در مراحل اولیه آن را درمان كنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، محمدهادی ایمانیه، رئیس شورای عالی كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» شب گذشته، 21 آذرماه در مراسم افتتاحیه این كنگره با بیان اینكه گروه علمی و اجرایی این كنگره در طول سال جلسات خود را به صورت هفتگی برگزار می‌كنند كه امیدواریم این كار برای سایر همایش‌های علمی كشورمان نیز تبدیل به الگو شود.
وی با یادآوری اینكه در مباحث طب ایرانی، اسلامی، سنتی و غیره هنوز در حالت بین افراط و تفریط قرار داریم، گفت: عده‌ای از روی جهالت و عده‌ای هم از روی غرضی كه دارند توسط این عناوین كاسبی راه انداخته‌اند درآمد و زندگی‌های اجتماعی تشكیل دادند و به دست گروه‌های تفریطی بهانه داده‌اند.
ایمانیه با تأكید بر اینكه تمام علوم اسلامی صد در صد علمی هستند در غیر این صورت علم اسلامی نیستند، گفت:‌ گروهی افراطی با عنوان طب اسلامی مشغول فعالیت هستند كه بعضاً مطالب آنان غیرمنطقی و غیر علمی است كه باعث وهن اسلام هم می‌شوند كه نمونه‌هایی قبلاً در شیراز داشتیم اما با آن‌ها رفتارهایی شد كه دیگر این مسئله تكرار نشد اما در استان‌های دیگر همچنان این گروه‌ها فعال هستند.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی شیراز با اظهار كرد: آنچه ما یاد گرفتیم این است كه اسلام برای اینكه كتابی تحت عنوان طب بنویسد نیامده است لذا چیزی تحت عنوان طب اسلامی نداریم كه اگر دچار بیماری شدیم به این كتاب مراجعه كنیم و بینیم كه برای درمان این بیماری پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) چه گفته‌اند.
وی با اشاره به فرمایشات آیات عظم جوادی آملی و مكارم شیرازی در این باره گفت:‌ در فرمایشات این دو نیز آمده است؛ درست است كه در قرآن آیاتی داریم كه به سلامتی و طب اشاره كرده است و یا در روایت‌ها و نوع زندگی اهل بیت(ع) بعضاً اشاراتی به بحث طب و سلامت شده است، اما اینكه ادعا شود، اسلام برای طب و درمان یك مجموعه‌ای آورده است كه انسان را بی‌نیاز كرده است،‌ درست نیست.
ایمانیه با یادآوری این نكته كه قرآن برای هدایت بشریت نازل شده است و اتمام نعمت نیز با ولایت حضرت علی(ع) تمام شده است و بحث طب و درمان در میان نیست، گفت: چیزی كه امروز متأسفانه تبدیل به مشكل جامعه بشری شده است مشكلات روحی، روانی، معنوی، پوچ‌گرایی و بی هویتی است كه اسلام برای هر كدام از این‌ها حرف‌های فراوانی دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ادامه داد: هرچه تكنولوژی و روش‌های جراحی و تشخیص و آزمایش بیماری‌ها پیشرفت كرده است به همان نسبت شاید هم بیشتر اخلاقیات و ارتباطات انسانی افت پیدا كرده و بیماری‌های روحی و روانی افزایش پیدا كرده است.
وی با تصریح اینكه امروز اكثریت بیماری‌ها به گونه‌ای با مشكلات روحی ارتباط پیدا می‌كنند، حتی بیماری‌های سرطانی، قلبی، ‌دیابت و غیره گفت: اگر 80 درصد مرگ در كشور بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مثل بیماری‌های كلیوی، سرطان و غیره هستند، بسیاری از آن‌ها بر می‌گردد به نوع سبك زندگی افراد كه ما می‌توانیم با ترویج سبك زندگی اسلامی جلوی بسیاری از این بیماری‌ها را بگیریم و یا در مراحل اولیه آن را درمان كنیم.
ایمانیه اظهار كرد: بالاترین مرگ ناشی از تصادفات در گروه سنی 18 تا 35 سال قرار دارد و عامل آن‌ها هم نیروی انسانی است اما اگر ما حقوق هم‌نوعان خود را در اجرای مقررات راهنمایی و رانندگی رعایت كنیم، بسیاری از این تصادفات رخ نمی‌دهد و این هم به سبك زندگی باز می‌گردد.
این استاد دانشگاه همچنین یادآور شد: اگر روش تغذیه را از حدیث پیامبر(ص) در پیش می‌گرفتیم بسیاری از بیماری های ناشی از پرخوری كاهش پیدا می‌كرد ضمن اینكه باید بدانیم در پیشگیری و درمان سرطان روحیه دادن و روحیه داشتن، توجه به خدا و معنویت بسیار موثر است و همه این‌ها هم به سبك زندگی اسلامی برمی‌گردد.
وی گفت: شاید نتوانیم به این زودی‌ها در تكنولوژی و كشف داروهای جدید از دانشگاه‌های غربی سبقت بگیریم اما اگر همت كنیم و به آنچه داریم اعتماد كنیم، می‌توانیم به سرعت در بحث معنویت درمانی و اصلاح سبك زندگی پیشتاز دنیا شویم و آن موقع اگر مدینه فاضله سرشار از رعایت اخلاق اسلامی و رعایت روش اسلامی را به مردم دنیا عرضه كردیم حتما می‌توانیم جلودار حركت سلامت‌آفرین اسلام باشیم و بهترین نقش را می‌توانیم در پیشگیری از وقوع بیماری‌ها داشته باشیم.
رئیس سابق دانشگاه علوم پزشكی شیراز در بخش پایانی سخنان خود از پژوهشگرانی كه در این جلسه حضور داشتند درخواست كرد تا به این موضوع ورود كرده و كتاب‌هایی تحت عنوان سبك زندگی اسلامی و یك بیماری بنویسند.

captcha