سواد رسانه‌ای و تجربه‌نگاری عملکرد رسانه‌ها در زلزله کرمانشاه مستندسازی شد
کد خبر: 3672532
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸

سواد رسانه‌ای و تجربه‌نگاری عملکرد رسانه‌ها در زلزله کرمانشاه مستندسازی شد

گروه جامعه: در نخستین نشست تجربه‌نگاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، تجربه خبرنگاران و فعالان رسانه‌های حاضر در زلزله کرمانشاه مستند‌سازی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به‌نقل از روابط عمومی دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی، نشست سواد رسانه‌ای و تجربه‌نگاری عملکرد رسانه‌ها در زلزله کرمانشاه با حضور رئیس انجمن علمی مدیریت دانش، مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران، رئیس فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی، مشاور مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای در امور استان‌ها و جمعی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران حاضر در زلزله کرمانشاه در فرهنگسرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
 
پیمان اخوان، رئیس انجمن علمی مدیریت دانش در ابتدای این نشست با اشاره به حادثه اتمی هیروشیما و شدت و قدرت آن، زلزله کرمانشاه را دارای ابعاد بزرگی دانست و گفت: باید با نگاه علمی و تجربه نگاری‌ها به سمت مدیریت دانش در حوزه حوادثی از این دست حرکت کنیم.
 
وی افزود: متاسفانه نکته اصلی اینجا است که با گذشت زمان و به علت عدم توجه کافی به ثبت و ضبط تجربیات و درس آموخته‌ها، این موارد به فراموشی سپرده می‌شوند یا فقط در ذهن افراد باقی می‌مانند و در حوادث بعدی ما شاهد دوباره کاری‌های بسیاری خواهیم بود.

رئیس انجمن علمی مدیریت دانش تاکید کرد: با توجه به رسالت و نقش انجمن علمی مدیریت دانش ایران در کشور، موضوع تجربه‌نگاری و مدیریت دانش زلزله غمبار کرمانشاه را در دستور کار انجمن قرار دادیم، حوزه‌های دانشی این موضوع را بصورت اولیه شناسایی کردیم و یقین داریم با تجربه‌نگاری و ثبت و ضبط درس آموخته‌های این حادثه تلخ در حوزه‌های دانشی اشاره شده، و بکارگیری مناسب آنها، چابکی نهاد‌های ذیربط افزایش یافته و کمک‌رسانی مطلوبتری در شرایط بحران انجام خواهد گرفت، در واقع، مدیریت دانش‌محور بحران‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تیم ویژ‌ه‌ای در انجمن مدیریت دانش ایران تشکیل شده تا ضمن تسهیل آشنا‌سازی مدیران و مسئولین با دانش‌های مهم بحران، امکان استفاده از دانش‌های تولید شده در چنین حوادثی برای اتخاذ پیش بینی‌های لازم قبل از وقوع بحران و همچنین عملیات امداد و نجات اثربخش و به حداقل رسانی دوباره کاری‌ها پس از حوادث و در یک جمله «مدیریت و اداره دانش بنیان حوادث و بحران‌ها» فراهم شود.
 
فقدان سواد رسانه‌ای؛ ایجاد بحران در دل بحران
در ادامه محمدصادق افراسیابی، مدیر عامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران گفت: ما در حوزه سواد رسانه‌ای با سه قشر مواجه هستیم، مردم، مسوولان و رسانه‌ها. در بسیاری از بحران‌ها و حوادث ما شاهد پایین بودن سطح سواد رسانه‌ای هر سه طیف یاد شده هستیم و این به معنای نیاز مبرم به آموزش در این حوزه است.

مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران فقدان سواد رسانه‌ای را باعث ایجاد بحران در دل بحران دانست و خاطر نشان ساخت: متاسفانه ما به دلیل عدم آگاهی چه در امر اطلاع رسانی و چه در حوزه‌های مدیریتی به هنگام بحران به گونه‌ای رفتار می‌کنیم که منجر به ایجاد شایعه می‌شود و مردم نیز در سایه همین کم اطلاعی، اقدام به پخش آن می‌کنند که این خود نمایان گر اهمیت داشتن مهارت سواد رسانه‌ای است.

وی به سه مصداق کم سوادی رسانه‌ای برخی از مسئولین، گروهی از مردم و تعداد کمی از فعالان رسانه‌ای در بحران زلزله کرمانشاه اشاره کرد و گفت: مسئولی که در ابتدای وقوع حادثه خبری را بیان کرد که باعث التهاب بیشتر مردم شد، برخی از مردم که خبری را دست به دست کردند که باعث کاهش بسیج منابع و امکانات مردمی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه شد و رسانه‌هایی که به جای پرداختن به اصل موضوع وارد حواشی شده و موضوع را سیاسی کردند، همه از مصادیق کم سوادی رسانه‌ای است.

کمک سواد رسانه‌ای به مدیریت بحران
در ادامه این نشست، عکاسان، خبرنگاران و افرادی که در قالب امدادرسان در محل حادثه حضور داشتند به بیان تجربیات خود پرداختند. افراد مذکور، هیجان زدگی سازمان‌ها و مردم، روش و نحوه برخورد، اهمیت شناخت محیطی مسئولان و امدادگران و رسانه ها، فقدان فرماندهی یکپارچه، عملکرد‌های جزیره ای، عدم استفاده از تجربیات قبلی در مدیریت بحران، نحوه پخش کمک‌ها از طریق ارگان ها، عدم اطلاع رسانی کامل و جامع از طریق رسانه به مردم در مورد وسایل مورد نیاز و متناسب با فرهنگ، عدم هماهنگی بین گروه‌های امدادرسان، عدم مدیریت کمک‌های مردمی را از اهم مواردی که به عنوان تجربه از این حادثه دلخراش به آن می‌توان اشاره کرد، نام بردند.
captcha