عالم طبیعت و بدن یقیناً متأثر از عالم وحی و روح است/ تنها جنبه مادی بیماری‌ها را بررسی كرده‌ایم
کد خبر: 3672547
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
عابدی:

عالم طبیعت و بدن یقیناً متأثر از عالم وحی و روح است/ تنها جنبه مادی بیماری‌ها را بررسی كرده‌ایم

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‌های علمیه فارس مدیر حوزه‌های علمیه فارس گفت: آنچه در اسلام بر روی آن بسیار تكیه شده است این است كه این عالم طبیعت و این عالم بدن یقیناً از عالم وحی و روح تأثیر اساسی را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، حجت‌الاسلام احمد عابدی، مدیر حوزه‌های علمیه فارس شب گذشته، 21 آذرماه در مراسم افتتاحیه كنگره بین‌المللی «سیره نبوی در طب» بر اهمیت توجه به علوم دینی و بعد معنوی انسان تأكید فراوان كرد و گفت: علوم بشری نوعاً مبتنی بر ظن است و گاهی این تجربه‌ها آن نتیجه علمی و صد درصد را ندارد لذا علم نیست.
وی افزود: عالم، عالم تأثیر و تأثر است و واقعاً اینگونه است كه هم روح بر بدن تأثیر می‌گذارد و هم بدن بر روح تأثیر می‌گذارد و آنچه در اسلام بر روی آن بسیار تكیه شده است این است كه این عالم طبیعت و این عالم بدن یقیناً از عالم وحی و روح تأثیر اساسی را می‌پذیرد.
عابدی با تأكید بر اینكه این طب است كه مدیون وحی است و وحی مدیون طب نیست، گفت: آن حقیقتی كه در قرآن و روایات ماست این است كه هر جا وحی آمد این علم ظنی در پرتو آن وحی شد علم قطعی و عقلی كه اشاره شد گاهی تحت تأثیر قوه واهمه و خیال است و خیال می‌كند اینچنین است و علم نیست.
مدیر حوزه‌های علمیه فارس با یادآوری اینكه پیامبر اسلام(ص) در سیره نبوی در طب خیلی مسائل دارد، گفت: دو موجود در نظام هستی مكلف آفریده شده است یكی انسان و دیگری جن؛ در بحث تكلیفی اسلام چقدر سفارش به این شده است كه اگر می‌خواهید مبتلا به عارضه روح و جسم نشوید، نزدیك حرام نشوید.
وی گفت: امروز ما تنها جنبه مادی بیماری‌ها را بررسی می‌كنیم اما غافل از این هستیم كه عمل حرام است كه بستر بیماری را فراهم كرده است و این چیزی است كه باید از چنین همایشی‌های بیرون بیاید.
عابدی بر این نكته تأكید كرد كه این مجالس همدلی و همفكری علما و اساتید حوزه و دانشگاه برای این است كه این دو بال را به هم وصل كنیم و پرنده سلامت اسلامی در جامعه ما رونق بگیرد.
وی ادامه داد: زمانی سخن از روح و جسم است؛ درست است این روح بر آن جسم تأثیر می‌گذارد و برعكس اما زمانی مرتبه خیلی بالاتر از این‌هاست و می‌شود عقل اول و عقل اول آن وجودی نیست كه ابزار و وسیله بخواهد و همین بشر اگر در معرفت توحیدی اوج گرفت و به مقام عقل رسید دیگر نه قیچی نه آزمایشگاه و نه ابزار می‌خواهد و این روح عظیم تأثیر خود را بدون هیچ گونه وسیله‌ای می‌گذارد.

captcha