تعامل حوزه و دانشگاه اندیشه های ناب اسلامی را محقق خواهد کرد
کد خبر: 3673037
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
مدیر حوزه علمیه امام خمینی ارومیه:

تعامل حوزه و دانشگاه اندیشه های ناب اسلامی را محقق خواهد کرد

گروه فرهنگی : مدیر حوزه علمیه امام خمینی ارومیه گفت: حوزه و دانشگاه با تعامل و فعالیت های جدی و اساسی ضمن تحول علوم انسانی و اجتماعی مبانی فکری و اندیشه های ناب اسلامی را نیز محقق خواهند کرد.

حجت الاسام ارجمندی مدیر حوزه علمیه امام خمینی ارومیه امروز 25 آذر در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی با اشاره به اینکه در کشور ما و بسیاری از کشورهای اسلامی، نخبگان در دو قشر دانشگاه و دیگری در قلمرو فعالیت های حوزه های علمیه و علوم اسلامی ظهور می یابند، اظهار کرد: تعامل این دو قشر نخبه می تواند در سرنوشت کشورهای اسلامی به ویژه ایران، نقش تاثیرگذار و بسزایی داشته و اندیشه های ناب اسلامی را بیش از پیش در جامعه محقق سازد.

وی افزود: اگر این تعامل حس نشود، در هرم جامعه که نخبگان هستند، شکاف ایجاد خواهد شد و این شکاف و فاصله در برنامه های کشور اختلال ایجاد می کند.

وی بیان کرد: باید نخبگان آگاه باشند که وظیفه دینی، ملی و اخلاقی آنها این است که به گفتگو و هم افزایی با یکدیگر در جهت سرنوشت کشور و پیشرفت آن بپردازند.

حجت الاسلام ارجمندی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه در تولید علم و تحول علوم انسانی می توانند با همکاری یکدیگر هم افزایی و وحدت داشته باشند، عنوان کرد: یکی از کلیدی ترین و محوری ترین ساحت های هم افزایی این دو نهاد علمی با یکدیگر، در بحث علوم انسانی و علوم اجتماعی است چرا که حرکت به سمت ساخت تمدن اسلامی مستلزم همکاری حوزه و دانشگاه در تحول علوم انسانی است.

وی با بیان اینکه علوم انسانی و اجتماعی در حقیقت نرم افزار مدیریت جهان اسلام هستند، بیان کرد: این علوم که اغلب رهاورد غرب بوده و از آن سو به سوی دانشگاه های کشور گسیل داشته شده اند، ضمن ارزشمندی و امتیازی که دارند، مبتنی بر نگاه تمدن غربی بوده و ما نیاز داریم برای مدیریت کشور و تحقق تمدن اسلامی و توسعه بر مبانی اسلام، با نگاه بومی، علوم انسانی رایج را باز نگری و تغییر و تحول بخشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: این تغییرات عالی ترین مظهری هستند که این دو نهاد علمی با مشارکت یکدیگر می توانند آن را به نتیجه رسانده و جامعه را از ثمرات آن بهره مند سازند.

وی در ادامه گفت: ورود حوزه در بحث تحول علوم انسانی بدون اجتهاد پویا و ورود دانشگاه به این مقوله بدون توجه به مبانی فکری و ارزش های اسلامی و فرهنگی، محقق نمی شود چراکه تحول علوم انسانی که امری ضروری طولانی مدت است، در گرو تحول در حوزه و دانشگاه است.

 

captcha