گامی نو برای پرورش سرمایه‎‌‎های انسانی
کد خبر: 3673086
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

گامی نو برای پرورش سرمایه‎‌‎های انسانی

درطول سال‎‌‎های گذشته یک نگرش تک‌بعدی در رابطه با دانش‌‌آموزان درمیان خانواده‎‌‎ها نهادینه‌شده، که اصراردارند فرزندان در رشته تحصیلی یا تخصص‎‌‎هایی مشخص ادامه‎‌‎‏ تحصیل‌دهند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، جهان اقتصاد نوشت: همین موضوع باعث عدم تناسب تقاضا و فرصت‎‌‎های موجود تحصیلی می‎‌‎شود که بعضا به تخریب روحیه و شخصیت دانش‌آموز، مهاجرت‌نخبگان، عدم‌دستیابی به شغل مناسب و عدم تطابق شغل و مهارت می‎‌‎انجامد. ‏
اما دریک نگاه کل‎‌‎نگر یک کشور به تخصص‎‌‎ها و مهارت‎‌‎های بسیاری نیازمنداست تا بتواند آسایش شهروندان را فراهم‌آورد. بدیهی‌است به لحاظ اجتماعی ممکن‌است برخی مشاغل از شان بالاتری برخوردارباشند ولی لزوما این بدین معنی‌نیست که سایر تخصص‎‌‎ها و مشاغل از شان یا درآمد پایینی برخوردارند. ‏
بعضا مشاهده می‎‌‎شود برخی خانواده‎‌‎ها بدلیل ملاحظات غیرواقعی سرنوشت فرزندان را به بازی می‎‌‎گیرند، درحالیکه ممکن است یک دانش‌آموز از استعداد لازم برای تحصیل در پزشکی برخوردارنباشد، اما در ورزش صاحب نبوغ باشد. همین احتمال در طراحی نقشه‎‌‎‏ فرش، جوشکاری، خراطی، تراشکاری، طرحی، طلاسازی و سایرفعالیت‌های صنفی وجوددارد. ‏
امروزه بسیاری از شاخه‎‌‎های فعالیت صنفی به دانشگاه‎‌‎ها و آموزشگاه‎‌‎های آزاد و دولتی راه‌یافته، چه خوب که اتاق اصناف ایران و وزارت آموزش و پرورش در نظردارند این امر را به مقاطع تحصیلی پایین‎‌‎تر نیز گسترش دهند و درچهارچوب یک سیستم استعدادیابی، دانش‎‌‎آموزانی که از استعداد کافی در فعالیت‎‌‎های صنفی برخوردار هستند را شناسایی و درمسیر درست هدایت‌کنند. به هرروی، استعدادهای کشف‌شده در نوجوانی پس از طی مراحل ترقی ممکن‌است درآینده صنعتگران بزرگی‌شده و گره از مشکلات اقتصادی این کشور بگشایند. ‏
این یکی از بهترین شیوه‎‌‎های ارتقا سرمایه‌انسانی، فکری و مهارتی است، که به همت اصناف و آموزش و پرورش می‎‌‎تواند منشا خیر و برکت بسیار برای کشورشود. ‏
اصناف با این موضوع نا‌آشنا نیست زیرا پیش از این درچهارچوب روابط استاد-شاگردی به تربیت نیروی‌ماهر و متخصص اهتمام می‎‌‎ورزیدند و یکی از مزایای وجود اصناف اساسا پرورش سرمایه‎‌‎های انسانی، ایجاد بسترمناسب برای نوآوری و بهبود فنی دراقتصاد کشورهااست. براین اساس معتقدیم رابطه استاد-شاگردی که پس از ظهور دنیای مدرن تاحدودی رنگ باخته و کشور از مزایای آن بی‎‌‎بهره مانده، می‎‌‎تواند در قالب این روش نوین با عملیاتی‌شدن این تفاهم‎‌‎نامه با ساختار و سازمانی بهتر، کارکردی بیشتر و نتایج مفیدتر احیاشود. ‏
البته موفقیت دراین راستا مستلزم همراهی همه‎‌‎‏ دستگاه‎‌‎های مربوطه‌است، زیرا ایجاد و ارتقاء سرمایه‎‌‎های غیرفیزیکی(انسانی،فکری،مهارتی)فرآیندی است که دریک افق میان‎‌‎مدت به بارمی‎‌‎نشیند، اما زمانی که به باربنشیند، کشوربا یک طبقه‎‌‎ی جدید صنعتگر، بازرگان و کارآفرین مواجه‌خواهدشد که دریک نظام آموزشی کامل شامل آموزش رسمی و یادگیری و تجربه‌اندوزی رشدیافته و قطعا دراین جمعیت گسترده احتمال ظهورعوامل اقتصادی نخبه بالاخواهدرفت که هریک به تنهایی می‎‌‎توانند چرخی از چرخ‎‌‎های اقتصاد کشور را به گردش درآورد، چنانچه درگذشته شاهد حضور اینچنین افراد بوده‎‌‎ایم.‏

منصورحسینی – مشاورفرهنگی اتاق اصناف ایران

captcha