فهم مشترکی در حوزه فضای مجازی نداریم/ سیاستگذاری مشکل اصلی این حوزه
کد خبر: 3673216
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
مهدی‌زاده:

فهم مشترکی در حوزه فضای مجازی نداریم/ سیاستگذاری مشکل اصلی این حوزه

گروه فناوری اطلاعات: استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق‌(ع) با بیان اینکه فضای مجازی بازخورد و نمایش از فضای عمومی ماست، گفت: برای فهم فضای مجازی باید بسیاری از مسایل فهم شود‌، البته مشکل اصلی ما در این حوزه سیاست‌گذاری است و در این حوزه متاسفانه یک فهم مشترک وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، دومین نشست علمی با موضوع «گسترش رویکرد جنسی در تبلیغات مجازی»، از سلسله‌ نشست‌های ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران ظهر امروز شنبه، 25 آذرماه با حضور حسن نجفی سولاری، مشاور فضای مجازی صدا و سیما و عضو کارگروه فناوری اطلاعات مجمع تشخیص مصلحت نظام‌، سید محسن فرجادی، رئیس اداره فضای مجازی معاونت مطوبعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سجاد مهدی‌زاده استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع)، در مرکز شماره پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

در این نشست مهدی‌زاده، استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق‌(ع) با بیان اینکه امروزه رسانه‌ها، فرهنگی شده و فرهنگ نیز رسانه‌ای شده است؛ اظهار کرد: امروز رسانه همه‌ زندگی ما را دربر گرفته است.


‌مهدی‌زاده گفت: فضای عمومی امروز جامعه ما شهوت‌سالار شده؛ البته امر جنسی آن قدر ساده نیست که آن را به زن ارجاع دهیم، لذا تمام مشکلات فعلی ما در این حوزه ما به این برمی‌گردد که نتوانستیم در فضای فرهنگی رسانه پیشروی اصولی داشته باشیم.


استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق‌(ع)، ادامه داد: متاسفانه امروزه اکثر شوخی‌ها، طنزها، فیلم‌ها و تبلیغات ما جنسی شده به گونه‌ای که 18 درصد لوازم آرایش توسط مردان استفاده می‌شود و همین حالا چند تئاتر در صحنه داریم که تبلیغ همجنسگرایی می‌کند.


وی با بیان اینکه فضای‌ مجازی محصول عامه مردم است، گفت: برای فهم فضای مجازی باید بسیاری از مسایل فهم شود.‌ حواسمان باشد که فضای مجازی یک بازخورد و نمایش از فضای عمومی ما است. البته مشکل اصلی ما در این حوزه سیاست‌گذاری است و در این حوزه هم متاسفانه یک فهم مشترک وجود ندارد.


مهدی‌زاده اظهار کرد: تفاوت فضای مجازی و رسانه‌ای همچون تلویزیون ‌در این است که اگر در تلویزیون قدرت و تخصصی داشته باشید، بزرگ می‌شوید و به عنوان مثال عادل فردوسی‌پور یا فرزاد حسنی می‌شوید، اما در فضای مجازی کسی که هیچ تخصصی ندارد می‌تواند رشد کند و به جایی برسد که حرفش تکثیر شود و از این‌رو مدیریت فضای مجازی خیلی پیچید‌ه‌تر است.


وی ادامه داد: مشکل اصلی ما در فضای مجازی سیاستگذاری است. ما در فضای فرهنگی چند مسئله داریم که آنها را در فضای مجازی هم شاهد هستیم. اولین مشکل عدم فهم مسئله است. برای این فهم ممکن است بگوییم ارشاد وظیفه ندارد اما باید در این حوزه تسهیل کننده باشد.


استادیار دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق‌(ع) تصریح کرد: مراکز متعددی در مورد فضای مجازی داریم که همدیگر را نمی‌شناسند و نمی‌دانند که هرکدام چه می‌کنند. در این مراکز ما یا اطلاعات نداریم یا اگر اطلاعاتی داریم نخبگانی تهیه نشده و یا اطلاعاتی داریم که خاک می‌خورد و استفاده نمی‌شود.
‌‌مهدی زاده با تاکید بر اینکه در موردی نیاز به مطالعه داریم، ادامه داد: برای حل مشکلاتی که در فضای مجازی است راه‌حل‌هایی وجود دارد، که یکی از اینها این است که حکومت مستقیم دخالت کند، چراکه برخی وظایف مستقیم به حکومت برگردد و برخی جاها حکومت باید تسهیلگر باشد؛ یعنی آموزش دهد یا حمایت مالی کند.
وی افزود: اگر سواد‌رسانه‌ای به خانه برسد کارساز است ما در مدارس کتاب سواد‌رسانه ای داریم اما معلم مربوطه را نداریم. ما زمانی که در امر جنسی در رویکرد ایجابی نداریم هرچه بگوییم حساسیت ایجاد می‌شود، لذا جامعه امر به معروفش متزلزل خواهد شد.


در بخش دیگری از این ‌‌سیدمحسن فرجادی، در این نشست با با اشاره به اینکه در فضای مجازی فعلی با سیاه‌چاله‌ای مواجه هستیم که تقریبا هیچ برآوردی از عمق آن نداریم، اظهار کرد: ما شاهد یک بهم ریختگی و آشفتگی مستمر در فضای مجازی هستیم که بر همین اساس در قبال موضوعات مرتبط با فضای مجازی نقد وضعیت را از منظر خودمان باید شروع کنیم.


وی ادامه داد: آنچه که امروز در فضای جازی ذیل عنوان مطرح شده وجود دارد، نشان از یک آشفتگی مستمر در این حزوه دارد که هر مقدار در آن جلو‌تر می‌رویم بهم‌ریختگی بیشتری را در این جزوه خواهیم دید. البته ما تجربه امر جنسی را در حوزه اطلاع‌رسانی و تبلیغات سنتی کشور داشته‌ایم؛ امروز جامعه ما در عین اینکه نسبت به فضای مجازی منفعل شده، پادزهرهای آن را نیز تولید می‌کند.


فرجادی بیان کرد: در سیاه چاله شبکه‌های مجازی دچار بلاتکلیفی هستیم، و علت آن این است که تصوری از موضوع فعلی نداریم. این موضوع از منظر یک جریان موضوعی خلاف عفت عمومی است و از منظر یک جریان دیگر اینطور نیست. لذا آنچه امروز در مجموعه معاونت مطبوعاتی وجود دارد حرکت در مسیری است که تمام مصادیق که ذیل قانون مطبوعات وجود دارد را با جدیت پیگیری کند.


‌رئیس اداره فضای مجازی معاونت مطوبعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هر مقدار در حوزه فضای مجازی معطل نهادهای دولتی شویم میزان تلفات زیاد می شود، ادامه داد: برخوردهایی که در این چند سال انجام شده ناظر بر قوانین موجود بوده و روزآمدن شدن قوانین با توجه به مقتضیات فضای فکری به نفع منافع ملی خیلی کند است و باید سرعت بیشتری به خود بگیرد.

captcha