حوزه و دانشگاه منشاء ترقی و پیشرفت است
کد خبر: 3673303
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵
امام جمعه ماکو:

حوزه و دانشگاه منشاء ترقی و پیشرفت است

گروه فرهنگی: امام جمعه ماکو: امروزه دانشگاه ها و حوزه ها به عنوان جامعه ای کوچک تر و تاثیر گذار سر منشا ترقی و پیشرفت در جامعه است.

حجت الاسلام ایوب رنجبری امام جمعه شهرستان ماکو در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از آذربایجان غربی  در تشریح چرایی و چگونگی نامگذاری سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح به نام وحدت حوزه و دانشگاه تصریح کرد: هدف و مقصد اصلی از نامگذاری این روز تبدیل حوزه به دانشگاه و یا بالعکس نیست.


حجت الاسلام ایوب رنجبری در ادامه گفت: مراد از واژه وحدت یعنی جهان‌بینی، وحدت فرهنگی، وحدت تکلیفی و وحدت سیاسی.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وحدت حوزه و دانشگاه یعنی رسیدن به وحله ای که حوزویان و دانشگاهیان در حین انجام وظایف و تکالیف خود در اتحاد و هماهنگی با یکدیگر باشند.


امام جمعه ماکو با تاکید بر اینکه اگر مسئولان بتوانند این دو نهاد متفکر جامعه را به هم نزدیک کنند به سعادت رسیده ایم، تصریح کرد: در صورت تعامل هر چه بیشتر این دو نهاد، جامعه ما رو به رشد توسعه چشمگیر نزدیک خواهد شد.

حجت الاسلام رنجبر ای به کلام امام خمینی (ره) درباره اینکه اگر حوزه د دانشگاه اصلاح شود جامعه نیز اصلاح میشود اشاره و عنوان کرد: اگر برعکس قضیه اتفاق بیفتد، دانشجو و طلاب بازیچه سیاست های غلط شوند، جامعه و مملکت با مشکلات عدیده ای روبه رو خواهد شد.


وی بر حیله ها و دسیسه های دشمن برای ایجاد تقابل بین حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: دشمنان نظام و انقلاب می خواهند با توطئه های شوم خود دانشگاه و حوزه را مقابل هم قرار دهد که در این راستا طلاب و دانشجویان باید آگاهانه رفتار کنند.


امام جمعه ماکو با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه تجسم عینیت دیانت و سیاست است اظهار کرد:اگر بتوانیم این وحدت را نه در کلام بلکه در مرحله ی عمل رویت کنیم به جرات می‌توانیم بگوییم که بین سیاست و دیانت وحدت ایجاد کرده‌ایم.


حجت الاسلام رنجبری در تشریح راهکارهای کلی در بحث وحدت دو نهاد تاثیرگذار در جامعه عنوان کرد: ایجاد فضای محبت و دوستی بین این دو نهاد نقش کلیدی در از بین بردن سوء تفاهم ها دارد و زمینه‌ی تقویت نقاط قوت آنها می شود.


وی بر لزوم هوشیاری حوزویان و دانشگاهیان تاکید کرد و گفت: دشمن همیشه از راه‌های متفاوت سعی دارد با لباس فردِ دانا وارد میدان شود و با نظرات و ایده های خود آن فرد را از راه درست به بی‌راهه هدایت نماید که هوشیاری و دقت نظر تمامی این عزیزان جزو الزامات است.


این استاد حوزه و دانشگاه، توجه ویژه مسئولین مربوطه به درد های این دو قشر را در تحقق وحدت عملی تاثیرگذار دانست و گفت: اگر مشکلات از بین برود دلیلی برای عدم هماهنگی و همکاری بین این دو قشر وجود ندارد.


وی کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها را گامی تاثیر گذار در تحقق اهداف والای نظام و انقلاب دانست.


امام جمعه ماکو در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت الله مفتح افزود: این شخص عالم و فقیه هم حوزوی بود و هم دانشگاهی که امروزه ادامه دهندگان راه وی در کشور کارهای چشمگیری کرده‌اند که منشا خیر و برکت برای کشورمان شده‌ است.

captcha