موقوفات مطابق نیاز جامعه هدف‌گذاری شوند
کد خبر: 3673335
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس:

موقوفات مطابق نیاز جامعه هدف‌گذاری شوند

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس گفت: واقفان باید توجه داشته باشند که به نیازهای روز جامعه توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین دادخدا خدایی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس، امروز 26 آذرماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موقوفاتی هستند که با گذر زمان می‌توانند ماهیت خود را از دست بدهند.
وی با بیان اینکه وقف اهمیت زیادی در رفع مشکلات جامعه دارد، افزود: از این رو موقوفات باید طبق نیاز جامعه هدف‌گذاری و تعریف شوند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس ادامه داد: وقف دارای شرایطی است و فرد واقف باید عاقل و بالغ و دارای اختیار باشد و از روی قصد قربت و با اراده خود، دارایی خود را وقف کند.
خدایی بیان کرد: وقف جایگاه وسیعی در اسلام دارد و از امور خیری است که مورد توجه و تاکید و باقیات‌الصالحاتی ارزشمند است که بعد از مرگ نیز می‌تواند برای واقف اجر و پاداش به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه امام علی(ع) اولین واقف اسلام است، تصریح کرد: در طول تاریخ اسلام نیز بزرگان دین، علما و مراجع بسیاری به وقف پرداخته‌اند و دیگران را از آثار و برکات وقف بهره‌مند ساختند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس ادامه داد: در وقف هر گونه دخل و تصرف اموال متوقف می‌شود و بر اساس نیت واقف این وقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خدایی بیان کرد: در نظام اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه متولی وقف است و باید توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های تبلیغی، فرهنگی و آموزشی در وقف داشته باشد.
وی اظهار کرد: واقفان باید توجه داشته باشند که در وقف به نیازهای روز جامعه توجه کنند چرا که موقوفات بسیاری وجود دارند که با گذر زمان می‌توانند ماهیت خود را از دست بدهند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با اشاره به وجود بقاع متبرکه در شهرستان طبس، بیان کرد: مهاجرت گسترده فرزندان و نوادگان اهل بیت(ع) در طول تاریخ به ایران موجب تعدد بقاع متبرکه شد که هر یک از آن‌ها ظرفیت فرهنگی مهمی به شمار می‌روند.
خدایی با بیان اینکه رهبرمعظم انقلاب اسلامی این بقاع متبرکه را قطب‌های فرهنگی می‌دانند، اظهار کرد: حضور روحانیت و کارشناسان دینی در این بقاع در اجرای برنامه‌های فرهنگی بسیار ارزشمند است.
وی یادآور شد: باید طبق فرمایشات و توصیه‌های مقام معظم رهبری در کنار تمامی بقاع متبرکه مراکز فرهنگی دایر شوند تا بتوان از این ظرفیت بهره برد.

 

captcha