انگیزه آفرینی و مهارت افزایی؛ دو رکن مهم تقویت پژوهش در حوزه
کد خبر: 3673500
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

انگیزه آفرینی و مهارت افزایی؛ دو رکن مهم تقویت پژوهش در حوزه

گروه معارف: مدیر مدرسه علمیه ساری از انگیزه آفرینی و مهارت افزایی به عنوان دو عنصر مهم در نهادینه کردن فرهنگ تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه یاد کرد.

 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از مازندران به نقل از رسا، حجت الاسلام غفار شعبانی، مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری امروز در جمع اساتید و طلاب این مدرسه علمیه با اشاره به ضرورت تقویت پژوهش در میان طلاب، گفت: متأسفانه امروز طلاب مدارس علمیه با مسائل پژوهشی تا حدی بیگانه هستند.
وی با بیان این که سازوکارهای آموزشی و پژوهشی در حوزه باید به گونه ای باشد که فرصت بیشتری برای تحقیق و پژوهش در اختیار طلاب قرار داده شود، افزود: در حال حاضر بخش مهمی از وقت طلبه در طول یک روز صرف فعالیت های آموزشی است.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که اساتید حوزه خود باید برای گسترش و نهادینه کردن فرهنگ پژوهش در میان طلاب پیش قدم شوند، تصریح کرد: اگر اساتید دروس مختلف حوزه بخشی از برنامه های آموزشی خود را در قالب تحقیق و پژوهش از طلاب درخواست کنند به طور حتم این روش می تواند بستری برای نهادینه شدن روح پژوهش در طلاب شود.
مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با بیان این که یک طلبه متأسفانه انگیزه لازم برای پرداختن به مسائل تحقیقاتی و پژوهشی را ندارد، افزود: باید با برنامه و طرح های مناسب انگیزه یک طلبه را برای پرداختن به تحقیق و پژوهش بالا ببریم.
 شعبانی با اشاره به این که امروز بسیاری از دروس در مراکز مهم علمی جهان با محوریت پژوهش و تحقیق انجام می شود، خاطرنشان کرد: پژوهش به عنوان یک علم می تواند کمک شایانی در فهم یک طلبه برای آموختن کند.
استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که دومین قدم پس از اقدامات انگیزشی در طلاب، آموختن مهارت های لازم در امر پژوهش است، تصریح کرد: یک طلبه تنها با انگیزه نمی تواند به یک محقق و پژوهشگر توانمند تبدیل شود بلکه در این مسیر برگزاری کارگاه های آموزشی و توجه ویژه به درس روش تحقیق می تواند بسترهای لازم را در این زمینه فراهم کند.
مدیر مدرسه علمیه ساری با تأکید براین که مهارت های پژوهشی باید از همان پایه های ابتدایی حوزه برای یک طلبه به تدریج بیان شود، خاطرنشان کرد: پرداختن تدریجی به این موضوع می تواند بسیاری از مشکلات مهارتی در حوزه پژوهش را رفع کند.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که متأسفانه امروز آموزش و تدریس در حوزه های علمیه به صورت کاملاً تئوری و بر مبنای متن به طلاب ارائه می شود، خاطرنشان کرد: اگر برنامه های آموزشی حوزه با محوریت پژوهش به طلاب ارائه شود می توانیم به گسترش و نهادینه شدن فرهنگ پژوهش در حوزه امیدوار باشیم.
مدیر مدرسه علمیه مصطفی خان ساری با بیان این که تحقیق و پژوهش از سنت های ارزشمند حوزه های علمیه به شمار می رود، تصریح کرد: متأسفانه این سنت ارزشمند همانند برخی دیگر از سنت های رایج حوزه های علمیه در حال فراموشی است.
حجت الاسلام شعبانی به سنت دیرینه مباحثه به عنوان یکی از شیوه های ارزشمند یادگیری در حوزه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این سنت با تلاش و تأکید علما و بزرگان حوزه امروز به یک فرهنگ ماندگار در حوزه تبدیل شده که غیر قابل تغییر است.
استاد حوزه علمیه مازندران با تأکید براین که تحقیق و پژوهش در حوزه نیز باید به یک فرهنگ غیر قابل تغییر تبدیل شود، افزود: برای فهم مناسب از اهمیت این مسأله باید به سال ها تلاش و ممارست علمای دین برای به یادگار گذاشتن آثار ارزشمند و نفیس نگاه کنیم.
مدیر مدرسه علمیه ساری با بیان این که امروز تحقیق و پژوهش در حوزه فراگیر نیست و تنها به صورت فردی در مدارس علمیه دنبال می شود، خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد تا شاهد فراگیر شدن این علم ارزشمند در میان همه طلاب حوزه باشیم.
حجت الاسلام شعبانی با تأکید براین که فقه شیعی در طول تاریخ با تحقیق و پژوهش در برابر تحریف دشمنان حفظ شد که امروز این گونه در جامعه متجلی است، خاطرنشان کرد: امروز نیز راه حفظ این فقه پویا و متعالی، تحقیق و پژوهش است.

captcha