«ریحانةالنبی» تمام شاعران و نویسندگان كشور را فرا می‌خواند
کد خبر: 3675350
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹

«ریحانةالنبی» تمام شاعران و نویسندگان كشور را فرا می‌خواند

گروه فرهنگی: فراخوان همایش ملی «ریحانةالنبی» با موضوع بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) در دو بخش شعر و داستان اعلام شد.

بهزاد مریدی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایكنا) از فارس، با بیان اینكه فراخوان همایش ملی «ریحانةالنبی» با موضوع بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا(س) اعلام شده است، گفت: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان برگزار می‌شود.
وی ضمن دعوت از تمام شاعران و نویسندگان كشورمان جهت شركت در این همایش افزود: حضرت زهرا(س)، انسان‌هایى را تربیت كرد كه نورشان از بسیط خاك تا افلاك و از عالم ملك تا ملكوت اعلى را درخشان کرده است.
مریدی ادامه داد: تمام ابعادى كه براى زن و یك انسان متصور است، در فاطمه سلام الله علیها جلوه كرده است و او یك زن روحانى، ملكوتى، انسانی به تمام معنا الهی، و مفهوم تمام حقایق انسانی است.
مدیركل ارشاد فارس با تأكید بر اینكه زندگی و حقیقت وجودی حضرت زهرا(س) بهترین الگو براى پرورش انسان‌ها و تكمیل شخصیت اجتماعی و برای همیشه چراغ راه هدایت بشر است، گفت: آن حضرت، شخصیتى است كه نه تنها برای مسلمانان بلكه برای تمام انسان‌هاى آزاده اسوه‌ای بی بدیل را رقم زده است.
وی یادآور شد: درباره ابعاد وجودی این بانوی بزرگوار، آثار ماندگاری در قالب كتاب‌ها، پژوهش‌ها، مقالات و... خلق شده كه هر كدام در جایگاه خود شایسته و نیكو است، اما آنچه امروز بیش از همه مورد توجه و نیاز جامعه است بیان ابعاد وجودی این شخصیت عظیم‌الشان در قالب آثار ادبی فاخر و شایسته به خصو ص شعر و داستان است، لذا دبیرخانه دومین همایش ملی «ریحانة‌النبی»، افتخار دارد که دومین گام خودرا با عنایت پرودگار و حمایت شاعران و نویسندگان متعهد به ارزش‌های اسلامی سراسر کشور بردارد.
مریدی گفت: موضوعاتی نظیر گذرى بر زندگانى، اسماء و القاب؛ ولادت، معجزات، توجهات پدر بزرگوار؛ ازدواج بانوى اسلام؛ الگوهاى زیبایى از همسردارى و همراهى با امام على(ع)؛ تربیت و همراهى با فرزندان؛ فضایل و کرامات؛ آنچه پس از رسول‌الله(ص) بر ایشان گذشت و آنگونه كه آن حضرت رفتار كرد؛ ادعیه فاطمیه كه شامل الگوهاى عبادى و رفتارى ومعنوى ایشان است؛ در فراق او و بیت‌الاحزان فاطمه(س) می‌تواند الهام بخش ذوق خدادادی و صیقلی شاعران و نویسندگان دعوت شده به این فراخوان باشد.
مدیركل ارشاد همچنین اهداف این جشنواره را یادآور شد و گفت: ترویج سیره اهل بیت(س)، معرفی دقیق‌، روشن‌ و تاثیرگذارابعاد وجودی اسوه‌ای چون حضرت زهرا(س)، پرداخت هنرمندانه به شخصیت والا و الهی حضرت زهرا(س) در زبان شعر وداستان از منظر نگاهی نو به درد ارزش های وجودی زهرا(س) و زهراییان در طول تاریخ، ارتقا و اعتلای فرهنگ غنی ادبیات فاطمی و شناسایی و گرامیداشت پدید آورندگان آثار آیینی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
وی با اشاره به موضوعات جایزه ادبی گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) و خانواده شامل تعلیم و تربیت، خانواده، ازدواج، وظایف همسری، فززند پروری، حجاب و عفاف، والدین، صله رحم، همسایه، کودکان، جوانان، پیران، مشورت، شاد زیستن و غیره؛ حضرت فاطمه زهرا(س) و جامعه اسلامی شامل ولایت‌مداری، مدیریت، سیاست، اقتصاد، تمدن اسلامی، اشتغال، ظلم‌ستیزی و عدالت، ارتباطات اجتماعی، اتحاد و همدلی، پیشرفت و توسعه، ایتام، انفاق، خانواده، مقام و منزلت زن، عزت اسلامی، حیات طیبه، امر به معروف و نهی از منکر از جمله موضوعات جایزه ادبی ریحانه هستند.
مریدی همچنین‌ حضرت فاطمه زهرا(س) و ارتباط با خدا شامل نماز، روزه، جهاد، دعا، معنویت، بصیرت ،اخلاق فردی و تهذیب، عزت نفس، پوشش برتر، نظم و انضباط، تلاش های بی وقفه، خوراک و غیره را از دیگر موضوعات این جشنواره برشمرد.
مدیركل ارشاد فارس با یادآوری اینكه محدودیت سنی برای شركت‌كنندگان وجود ندارد، گفت: قالب اشعار ارسالی به همایش می‌تواند کلاسیک،آزاد یا ترانه باشد.
وی اظهار كرد: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به گروه تلگرامی جایزه ادبی ریحانه به آدرس https://t.me/joinchat/BLMkS0YhRk6CHQBR4-LrJg و عضویت با ارسال پیام به شماره 09128466618 میسر است و یا به آدرس الكترونیكی Reyhaneh.adabi@gmail.com ارسال كنند.
مریدی، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره را 19 بهمن‌ماه امسال اعلام كرد و گفت: اسامی برگزیدگان این جشنواره در تاریخ 2 اسفندماه و مراسم پایانی و تجلیل از برگزیدگان در تاریخ 17 اسفندماه امسال در شهرستان مهر استان فارس برگزار خواهد شد.

captcha