به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، امروز شنبه 2 دیماه و همزمان با انتشار گزارشی مبنی بر فرونشست دیوارههای سی و سه پل، گروهی از کارشناسان ارشد اداره کل میراث فرهنگی استان و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری با حضور فریدون الله یاری، مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در کمتر از یک ساعت از انتشار این خبر، از پل تاریخی سی و سه پل (الله وردیخان) بازدید کردند.
در پایان این بازدید، فریدون الله یاری در جمع خبرنگاران حاضر اظهار کرد: بررسیها نشان میدهد ایجاد اعوجاج(کج شدن دیوارها) در طبقه دوم سی و سه پل امری است که در دهههای گذشته اتفاق افتاد(تصاویر قدیمی گویای این مطلب است) و در حال حاضر هیچ گونه شواهدی دال بر فرو نشست زمین در محل پایههای سی و سه پل مشاهده نشده است.
وی در همین رابطه تصریح کرد: با توجه به بروز احتمال فرو نشست زمین حاصل از خشکسالی طولانی مدت زایندهرود، بررسیهای کارشناسان نشان میدهد در حال حاضر هیچ گونه شکستی بر بدنه پایههای پل در طبقه زیرین سی و سه پل مشاهده نشده است.
الله یاری همچنین خاطر نشان کرد: بررسی کارشناسان همچنین نشان میدهد که موجشکنهای پل که با گچ و ساروج استحکام یافتهاند، مستحکم در سر جای خود قرار دارد و در سقف طبقه اول و پایههای اصلی پل، هیچگونه ترک و شکستی مشاهده نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در ادامه به بازدید کارشناسان با حضور شخص وی از طبقه دوم پل اشاره کرد و افزود: بررسیهای طبقه دوم نیز نشان میدهد که هیچ نوع شکست و یا فاصلهای میان دیوارهها و عرشه پل ایجاد نشده و تمامی رواقهای راهروهای سرپوشیده نیز سالم بوده و در جرزها و کف طبقه دوم نیز ترکهای 45 درجه که ناشی از فرو نشست بوده، وجود ندارد.
الله یاری با اشاره به استحکام سی و سه پل در هنگام ساخت آن تأکید کرد: این پل تاریخی که به صورت دو طبقه طراحی شده است، بزرگترین پل در مسیر زایندهرود بوده و 299 متر طول و 14 متر عرض دارد.
وی اظهار کرد: در زمان ساخت این پل تاریخی ابتدا چاهکهای متعددی حداقل به عمق 10 متر در بستر زایندهرود ایجاد شده و سپس این چاهکها با سنگ پر شده و سپس بر روی آنها بستری از سنگ ایجاد شده و پایههای پل نیز روی آن قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین به استحکامبخشی عرشه پل نیز در اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 خورشیدی اشاره و اظهار کرد: با توجه به عبور اتومبیل از عرشه سی و سه پل و احتمال بروز آسیب به عرشه پل، در آن عصر در طی طرحی که مرحوم شیرازی برای مرمت سی و سه پل ارائه داد(دال بتنی)، در پهنه عرشه پل اجرا شده و همین سطح بتنی باعث استحکام پایه دیوارههای طبقه دوم پل از آن دوران تا کنون شده است.
الله یاری در ادامه همین مطلب اظهار گفت: با توجه به بروز اعوجاج در برخی دیوارههای پل، کارشناسان در حال حاضر اعتقادی جهت مرمت اضطراری برای این بخش از دیوارههای طبقه دوم پل ندارند.
وی همچنین تصریح کرد: با این وصف نگرانیهای ما از تداوم خشکسالی و قطع جریان آب در زایندهرود و تهدیدی که این امر جهت پایههای پلهای تاریخی اصفهان به شمار میرود، جدی است، بر همین اساس با همکاری سازمان نوسازی و بهسازی و شهرداریهای در مسیر رودخانه زایندهرود در داخل شهر اصفهان، کمیته پایش پلهای تاریخی اصفهان تشکیل شده است.