مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتقادات ادامه‌دار از کاهش بودجه‌های قرآنی
کد خبر: 3675855
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ انتقادات ادامه‌دار از کاهش بودجه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی: انتقاد انجم شعاع از کاهش بودجه‎های قرآنی، بررسی تصویب سند 26گانه طرح ملی حفظ، دلایل تأخیر در برگزاری هفته‌های قرآن و عترت وزارت ارشاد و علت نامگذاری حضرت عبدالعظیم حسنی به سید‌الکریم، از جمله مهم‌ترین اخبار قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، سوم دی‌ماه 96 است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، صفحات معارفی رسانه‌ها، امروز یکشنبه 3دی‌ماه 96 حاوی اخبار متعددی بود و در این زمینه برخی فعال‌تر و برخی نیز کم‌کارتر بودند.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم، روز پرکاری را پشت سر گذاشته و هشت خبر منتشر کرده است که از جمله این موارد، مصاحبه با حجت‌الاسلام ابراهیم رضایی آدریانی، دبیر علمی «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» است که در توضیح برخی اهداف برگزاری این همایش گفته است: در دانش تفسیری و علوم قرآنی سه اصطلاح رایج داریم. اولین آن جامعیت قرآن است؛‌ به این معنا که قرآن به هر موضوعی که به هدایت بشر ارتباط دارد، ورود کرده است. اصطلاح دوم، جاوادنگی قرآن است که ناظر بر گستره زمانی قرآن است. یعنی به این مسأله می‌پردازد که آیا مخاطبان قرآن جامعه عصر نزول است یا مخاطبان آن تا آیندگان ادامه دارد؟
بیر علمی «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» افزود: شبهاتی که تاکنون درباره قرآن مطرح بوده، به موضوع جامعیت قرآن ارتباط داشته است. به عنوان نمونه اینکه آیا قرآن درباره اقتصاد، حقوق، مدیریت و به طور کلی آنچه به علوم انسانی مرتبط است، سخن گفته یا خیر؟ البته به اعتقاد ما خداوند در قرآن درباره تمام این موضوعات سخن گفته است. حتی ما مدعی نظام جامع سیاسی، اقتصادی و مدیریتی قرآن هستیم و معتقدیم این کتاب مقدس درباره ساحت‌های گوناگون بشر بحث و نظام جامعی برای حل مشکلات بشر دارد. بنابراین موضوع جامعیت قرآن به دنبال پاسخ به این شبهات است. حال برگزاری «همایش ملی قرآن کریم؛‌ جامعیت و جهانی بودن» برای پاسخ به این مسائل است.
آغاز ثبت‌نام دومین دوره مسابقات قرآنی «نورباران» دیگر خبر مهم خبرگزاری تسنیم در روز جاری است.
براساس گزارش این خبرگزاری، با توجه به اینکه حفظ موضوعی و حفظ آیات منتخب قرآن کریم از جایگاه مهمی در انس و فراگیری به آموزه‌های دینی قرآن کریم برخوردار است و با توجه به ضرورت آشنایی دانش‌آموزان با قرآن کریم و در راستای تحقق منویات و مطالبات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مسابقات قرآنی حفظ موضوعی آیات قرآن کریم «نورباران» ویژه دختران و پسران در دوره سنی به صورت شفاهی و در بین نوجوانان گروه سنی بین 12 تا 15 سال برگزار می‌شود.
خانواده‌های علاقمند برای شرکت فرزندانشان در این طرح قرآنی می‌توانند از 3 دی ماه تا 20 دی‌ماه جهت پرکردن فرم ثبت‌نام به فرهنگسرای گلستان و خانه‌های فرهنگ منطقه هشت مراجعه کنند.
«55 حافظ کل قرآن برای کسب مدرک تخصصی حفظ محک می‌خورند» خبر دیگری است که صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم در روز جاری منتشر کرده است.
براساس این گزارش، آزمون مرحله سوم دوازدهمین دوره و مرحله چهارم یازدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم به صورت هم‌زمان جمعه ۱۵ دی‌ماه در سازمان دارالقرآن برگزار می‌شود.
اردیبهشت‌ماه امسال، مرحله کتبی دوازدهمین دوره آزمون ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم برگزار شد. در این دوره 7 هزار و 400 نفر شرکت کردند که 3 هزار و 45 نفر آنان حافظ کل قرآن کریم بودند و یک هزار 495 حافظ کل قرآن کریم به مرحله شفاهی آزمون راه‌ یافتند.
نتایج مرحله شفاهی نیز 13 آبان‌ماه اعلام شد و از بین قبول‌شدگان حفظ کل، 56 نفر توانستند با کسب حدنصاب لازم به مرحله سوم آزمون راه‌یافتند که 45 نفر از این تعداد برای حضور در آزمون اعلام آمادگی کردند. این مرحله شامل آزمون کتبی ترجمه و مفردات قرآن کریم است که به قبول‌شدگان آن مدرک درجه 2 حفظ قرآن و عنوان حافظ ممتاز اعطا می‌شود.
براساس این گزارش، پنج خبر دیگر صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری در روز جاری شامل « تیزر تبلیغاتی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم»، « گنبد جدید حضرت اباعبدالله(ع) تا پایان شهریور آماده نصب می‌شود»، « آغاز نام‌نویسی شانزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم»، « تلاوت احمدی‌وفا در کرسی تلاوت نفحات القرآن + صوت» و«ضبط دوباره تلاوت قاریان ممتاز استانی کلید خورد» است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری ایرنا در روز جاری سه خبر منتشر کرده است که از جمله این موارد، مصاحبه با احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن است که به بیان نکاتی درباره بودجه‌‎های قرآنی پرداخته است.
ابوالقاسمی درباره بودجه قرآنی پیشنهادی دولت دوازدهم در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار کرد: سال گذشته صد میلیارد تومان برای فعالیت‌های قرآنی کشور تصویب شد ولی امسال این بودجه به 40 میلیارد تومان کاهش یافته است.
وی افزود: لایحه پیشنهادی یک نگاه اجمالی به کل کشور دارد و زمانی که چهل میلیارد تومان را به تعداد مردم ایران یا استان ها تقسیم می کنیم، متوجه می شویم که این بودجه تکافوی چند طرح روبنایی و کلی قرآنی را دارد و انتظار کار جدی برای جامعه 80 میلیونی در این زمینه نیست.
این قاری بین‌المللی همچنین گفت: از طرف دیگر جامعه قرآنی باید فعالتر در ارائه و طرح بودجه عمل می کرد، یعنی مسئولان و کارشناسانی که این بودجه را تصویب کرده اند، توقع داشتند طرح های مشخصی به آنان ارائه شود که طرح هایی نیز ارائه شده است.
« دنیای معاصر حلال را با امام راحل شناخت» و «رای سازمان ملل درباره قدس تودهنی به ترامپ بود» عنوان دو خبر این صفحه خبرگزاری ایرنا در روز جاری است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) امروز دو خبر با عناوین «ایران میزبان نمایندگان ۱۷ تولیت جهان اسلام» و برگزاری کنگره بین‌المللی شعر توحیدی در میبد منتشر کرده است.
براساس این خبر، حمید عسکری، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف، از برگزاری پنجمین نشست هم‌اندیشی نخبگان و فرهیختگان فعال ۱۷ اماکن مقدس جهان اسلام به میزبانی سازمان اوقاف و امور خیریه خبر داده است.
هادی زارع معاون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان میبد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: این کنگره که به صورت دوسالانه به میزبانی شهرستان میبد برگزار می‌شود، اهداف دیگری همچون تشویق شاعران به سرودن شعرهای با مفاهیم ارزشمند، ارتباط و پیوند بنده با معبود ازلی، کشف استعدادهای تازه شاعری و ایجاد فضایی مناسب برای عرضه خلاقیت‌های ادبی را نیز دنبال می‌کند.
او با بیان این که شعرهای توحیدی در طول تاریخ ادبیات پارسی از محوری‌ترین موضوعاتی بوده که شاعران به آن پرداخته‌اند، گفت: وحدانیت و توحید ذات الهی همواره در بین شاعران کلاسیک پارسی و همچنین در بین شاعران معاصر محبوبیت داشته است.
فارس
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز، روز پر کاری را پشت سر گذاشته و 9 خبر را منتشر کرده است که مهم‎ترین این اخبار، مصاحبه با محمد انجم‌شعاع دبیر ستاد طرح ملی حفظ قرآن کریم است.
وی در گفت‌وگو با این خبرگزاری‌، با اشاره به تصویب سند 26گانه طرح ملی حفظ اظهار داشت: تیم پژوهش ستاد طرح ملی حفظ با مطالعه راهبردها و فعالیت‌های سایر کشورها در زمینه حفظ قرآن کریم سندی را تهیه کرده بود که این اسناد در جلسات شورا به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه کارهای پژوهشی نیازمند زمان است، افزود: تهیه و تدوین راهبردهای 26گانه طرح ملی حفظ زمان زیادی به طول انجامید که بر اساس آن در جلسه قبلی ستاد نهاد و دستگاهی مسئولیت تحقق هر راهبرد را بر عهده گرفت.
دبیر ستاد طرح ملی حفظ با بیان اینکه در جلسه بعدی دستگاه‌ها باید اقدامات عملیاتی برای تحقق راهبرد و اهداف 26گانه را مطرح کنند، گفت: ما همچنین فراخوانی اعلام کردیم که هر کسی در صورت داشتن ایده می‌تواند با تماس با شماره 66976557-021 ایده‌های خود را با ما در میان بگذارد.
این خبرگزاری، همچنین مصاحبه‌ای با اصغر امیرنیا مدیر‌کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ترتیب داده و به بررسی دلایل تأخیر در برگزاری هفته‌های قرآن و عترت وزارت ارشاد پرداخته است.
امیرنیا با اشاره به برگزاری هفته‌های قرآن و عترت، می‌گوید: ما تا پایان امسال هفته‌های قرآن و عترت را در 11 استان کشور برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه در نخستین گام هفته قرآن و عترت استان فارس به زودی برگزار می‌شود، به دلایل تأخیر در برگزاری این برنامه اشاره کرد و افزود: در نیمه اول امسال ماه مبارک رمضان بود که نمایشگاه بین‌المللی قرآن و نمایشگاه‌های قرآن استانی را داشتیم بر همین اساس فرصتی برای برپایی هفته‌های قرآن و عترت نبود.
براساس این گزارش، هفت خبر دیگر صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس در روز جاری شامل، درس‌هایی از داستان اصحاب کهف/ غار «کهف» در کجا قرار دارد؟، محفل انس با قرآن کریم در مصلای بزرگ ری برگزار شد+عکس و صوت، ترتیل صفحه ۲۵۸ قرآن کریم با صدای استاد پرهیزکار+صوت و متن آیات، تلاوت «رضا محمدپور» در کرسی تلاوت استانی شورای عالی قرآن+ صوت، سطح کیفی اذان‌های تلویزیون ارتقاء پیدا می‌کند/ تولید بیش از 400 قطعه تلاوت در مراکز استان‌ها، رونمایی از کتاب «علم قرائت‌های قرآن» در روسیه و سری جدید «نیم رخ» به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود

باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز در روز جاری سه خبر منتشر کرده است و از جمله در مصاحبه‌ای با حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی ادیب یزدی سخنران و کارشناس امور مذهبی، به بررسی علت نامگذاری حضرت عبدالعظیم حسنی به سید الکریم پرداخته است.
ادیب یزدی در این مصاحبه عنوان می‌کند: از نشانه‌های همه امامزادگان واجب التعظیم کرامت است. عبدالعظیم حسنی (ع) القاب متعددی مانند اباالقاسم و یا سیدالکریم داریم، که به دلیل کرامتشان نسبت به زائران خود به سیدالکریم مشهور شدند.
حجت الاسلام والمسلمین ادیب یزدی با تاکید جایگاه زائران نزد حضرت عبدالعظیم حسنی، خاطرنشان کرد: حضرت شاه عبدالعظیم حسنی هم مانند امام رضا(ع) در غربت جان دادند و هنگامی که می‌خواستند بدنشان را غسل دهند، تکه کاغذی در جیبشان پیدا شد که از نسب عبدالعظیم حسنی با این عنوان «من ابوالقاسم، عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن بن زید بن علی بن حسن بن علی بن ابی طالب هستم.» خبر داد. پس از آن صدای وامصیبتا در سراسر ری پیچید.
زندگی‌نامه شهید کریم رسولی زینالی و حدیث امام علی(ع) درباره نفس ، دو خبر دیگری هستند که امروز در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده‌اند.

ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا نیز برای امروز یکشنبه 3 دی‌ماه تعداد سه خبر منتشر کرده که از جمله در خبری به برگزاری سومین دوره تربیت مترجم قرآن پرداخته است.
سومین دوره تربیت مترجمی قرآن کریم، به همت موسسه گلچین قرآن و عترت، با شرکت بانوان علاقه‌مند به رشته مترجمی قرآن، در سالن همایش موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد. این دوره آموزشی از روز پنچشنبه ۳۰ آذرماه به مدت سه روز تا شنبه دوم دی‌ماه دایر بود.
دو خبر دیگر این صفحه در روز جاری شامل « روایتی واقعی از زندگی یک زن ایرانی در «اربعین طوبی» و «دکان‌های کاغذی»؛ روایتی از مدعیان دروغین مهدویت در گذر زمان» است.
میزان
تنها خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان به مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین محمد صابری، کارشناس علوم قرآنی اختصاص دارد که به بیان نکاتی درباره ازدواج پرداخته است.
وی در این مصاحبه می‌گوید: امروزه خانواده ها زیاد دچار اختلاف می شوند؛ این وضعیت نشان می دهد این افراد همسران خوبی نبودند، زن نگاه مادی و مالی به شوهرش داشته و شوهر گرفتار مسائل دیگری بوده است. این مولفه ها ایجاد الفت و محبت نمی‌کند.
این کارشناس علوم قرآنی درباره آرامش مدنظر مرد و زن در دین مبین اسلام اظهار کرد: منظور دین این است که زن و مرد یکدیگر را دوست داشته باشند، عاشق هم باشند، حتی اگر خانواده‌هایشان نیز با هم فرق دارند. مرد و زن در عشق، محبت، همدلی و همزبانی مشترک شوند در این صورت دیگر زیبایی صورت شرط نیست بلکه زبان خوش، نگاه زیبا، قناعت و طبع بلند است که مایه استمرار زندگی و آرامش برای زن و شوهر است، اگر فرزند یا فرزندان نیز به جمع آن ها اضافه شوند آرامش بخش زندگی و آرام کننده روابط زن و شوهر خواهند شد و عشق بین اعضای خانواده حاکم می شود.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان طی امروز، سه خبر درباره حضرت سیدالکریم(عبدالعظیم حسنی) منتشر کرده است و از جمله در مطلبی سیدالکریم؛ مطلع الفجر ارزش‌ها آورده است: حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) امامزاده‌ای واجب التکریم و از راویان احادیث اهل بیت(ع)‌ هستند. تبار ایشان با چهار واسطه، به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. حضرت عبدالعظیم(ع) دوران حیات پنج امام معصوم(ع) از امام کاظم(ع) تا امام عسکری(ع) را درک کرد‌ه‌اند. ایشان احادیث فراوانی را از امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را نقل کرده‌اند. برای اثبات عظمت علمی حضرت عبدالعظیم(ع) کافی است که بدانیم امام معصوم، مردم را برای حلّ مشکلات دینی و یافتن پرسش‌های اعتقادی و عملی‌شان، به ایشان ارجاع داده است. مهم‌ترین نشانه عظمت معنوی و مقامات باطنی حضرت عبدالعظیم(ع) برابری فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّدالشهدا(ع) است. مرقد مطهر ایشان در شهرری زیارتگاه عاشقان و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر در روز جاری دو خبر با عناوین « تلاش ما تولید آثار درخشنده قرآنی است» و « دوره تربیت مترجمی قرآن کریم برگزار شد» منتشر کرده است.
براساس گزارش این خبرگزاری، سومین دوره تربیت مترجمی قرآن کریم موسسه گلچین قرآن و عترت با شرکت علاقه مندان به رشته مترجمی قرآن ویژه خواهران در محل سالن همایش موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر سرچشمه برگزار شد. این دوره آموزشی که از روز پنچشنبه ۳۰ آذر شروع و به مدت سه روز به فعالیت خود ادامه داد.
این خبرگزاری در خبری دیگر به بازتاب سخنان اصغر امیرنیا، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با برنامه تلویزیونی رصد شبکه قرآن و معارف صدا و سیما درباره جشنواره آیات پرداخته و آورده است: جشنواره آیات از جشنواره‌هایی است که می تواند بر اساس تولید آثار ارزشمند و فاخر شکل گیرد و توسعه و ترویج هنر قرآنی را چه در داخل و چه در خارج از کشور داشته و همچنین حمایت از هنرمندان جهت خلق آثار برجسته را به دنبال داشته باشد.سال گذشته حدود ٨ جشنواره تجسمی و تئاتر برگزار شد و امسال ١١ جشنواره در این زمینه را خواهیم داشت که البته در این راستا می توان از ظرفیت ها و اعتبارات سایر دستگاه ها و سازمان ها نیز استفاده کرد. تا کنون جشنواره آوا و نغمات در استان آذربایجان شرقی برگزار شده که استاد شاه میوه سمت دبیر برگزاری این جشنواره را برعهده داشتند.
امیرنیا در ادامه یکی از تغییراتی که جشنواره آیات امسال نسبت به سال گذشته با آن همراه بوده را استفاده از اساتید تراز اول کشور در هر رشته برای دبیری و هماهنگی آن جشنواره، عنوان کرد و افزود: دومین محور ما این است که تمرکز زدایی بکنیم و هریک از استان ها را که توان لازم را دارند و می توانند آن جشنواره را در آن استان تصدی و مدیریت کنند در آن استان قرار دهیم تا زمینه و بستری برای هنر آن منطقه فراهم گردد.

captcha