کلید طلایی فعالیت جوانان در قاب شعار!
کد خبر: 3676306
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

کلید طلایی فعالیت جوانان در قاب شعار!

گروه جامعه: مدیرعامل خانه شهریاران جوان با اشاره مهمترین چالش‌ها و حوزه‌های مغفول مانده در رابطه با جوانان گفت: کلید طلایی فعالیت حوزه جوانان توجه و احترام به آنها است که در هیچ نهاد و ارگان دولتی انجام نمی‌شود و تنها در شعارها به عنوان یک ابزار از آن استفاده می‌شود.

کلید طلایی فعالیت جوانان به شعار تبدیل شده است/ مهمترین چالش‎ها و حوزه مغفول مانده

محمد ابویی مهریزی، مدیرعامل خانه شهریاران جوان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ضرورت پرداختن به هویت و شخصیت جوانان در جامعه و استفاده از ظرفیت آنها در عرصه‌های مختلف گفت: موضوع جوانان در عین اینکه که ساده به‌نظر می‌رسد، اما بسیار پیچیده است؛ لذا اگر ما بخواهیم نسبت به موضوع جوانان مباحثی را مطرح کنیم باید در ابعاد مختلف آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: اولین بعد در بررسی مسائل جوانان، خود آنها هستند، بعد بعدی پرداختن به وظایف مسئولینی است که در حوزه جوانان کار می‌کنند و یا باید کار کنند؛ بعد از این موارد فضای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فضاهای فرهنگی می‌تواند در این حوزه نقش اساسی را ایفا کنند.

ابویی افزود: متاسفانه امروز برخی از چالش‌هایی که برای به کارگیری و یا حل مسائل جوانان داریم، از اولویت خارج شده است. زمانی که شما با موضوعات کلانی همچون اقتصاد دست و پنجه نرم می‌کنیم و برای آن راهکار و برنامه‌های مشخصی را پیش بینی نمی‌کنیم و همه چیز را منوط به ظرفیت‌های بیرون از کشور می‌بینیم و از ظرفیت‌های داخلی کشور که همان جوانان هستند به درستی استفاده نمی‌کنیم و حتی در مواقعی آنها را به عنوان یک سرمایه واقعی نمی‎بینیم، قطعا وضعیت جوانان بهتر از آن نخواهد شد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان با تاکید بر اینکه برخورد و یا حل مسئله جوانان ابعاد پیچیده‎ای دارد، تصریح کرد: امروز ما با چالش‌های کلیدی و اساسی همچون مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی ازجنس آسیب‌ها و موضوعات امثال آن در حوزه جوانان مواجه هستیم. از طرفی با یک قشر موثر و تاثیرگذار روبه‌رو هستیم که بسیاری از چالش‌هایی که نظام با آنها روبرو است به صورت مستقیم و برخی غیر مستقیم تاثیرش بر روی قشر جوانان با عنوان آینده‌سازان کشور اثر گذار است.

وی تصریح کرد: آنچه که امروز مسئولین جمهوری اسلامی باید در اولین گام حوزه جوانان به آن بپردازند قانونگذاری، سیاستگذاری و راهبردهای فراگیر و چندوجهی در حوزه جوانان است نه ساختارسازی. ساختارهای همچون معاونت جوانان و تمامی ساختارهای که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند به عنوان متولی می‌توانند موثر باشند اما اگر سیاست استراتژی و راهبرد مشخص نباشد و تعیین نشود مسلما ما نمی‌توانیم مباحث مربوط به جوانان و مشکلات آنان را حل کنیم.

در حوزه جوانان نیازمند یک سیاست کلان هستیم
این کارشناس مسائل جوانان با تاکید بر اینکه در حوزه جوانان نیازمند یک سیاست کلان هستیم ادامه داد: مسئولین باید باورشان این باشد که موضوع اصلی نظام، بحران کادر و بحران بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل‌های جوانان به عنوان نسل آینده است؛ این عدم باور که نشات گرفته از عدم به کارگیری و فرصت‌سازی از ظرفیت جوانان است نهایتا در پذیرش نقش آنها که باید در آینده در میدان‌های عملی فعالیت‌هایی را نشان دهند اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کرد: باید بتوانیم جوانان را به عنوان مدیران و آینده‌سازان کشور تعلیم و در بخش‌های مدیریتی کشور قرار دهیم؛ این موضوع به درستی محقق نشده است و متاسفانه با بسیاری از مبانی و متدولوژی‌هایی که امروز کشور باید در قانون مدیریت شود فاصله زیادی دارد.

مدیرعامل خانه شهریاران جوان اضافه کرد: مسئله بعدی توانمندسازی جوانان است که در این حوزه نیز با غفلت روبه‌رو بوده‌ایم؛ یکی دیگر از چالش‌هایی که در این حوزه شاهد آن هستیم و باعث شده جوانان از اولویت خارج شوند این است که جوان ما خودش را باور ندارد و خودش را در معرض توانمندسازی قرار نمی‌دهد؛ از طرفی مسئولان هم این امکان را برای آنها فراهم نکرده‌اند و این فاصله باعث شده است که جوانان ما در بسیاری از عرصه‌ها ازجمله ازدواج، مباحث اقتصادی، اشتغال و مسائل اجتماعی دچار مشکل شود.

کلید طلایی فعالیت حوزه جوانان 

ابویی با بیان اینکه کلید طلایی فعالیت حوزه جوانان توجه و احترام به آنها است، تصریح کرد: متاسفانه در هیچ نهاد و ارگان دولتی این مهم انجام نمی‌شود و تنها در شعارها به عنوان یک ابزار از آن استفاده شده‌ است. همین موضوع باعث وضعیت فعلی امروز جامعه با آسیب‌های متفاوت می‌شود. در نهایت همین مسائل به یک بی‌هویتی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است که به صورت ناخودآگاه در کشور گسترش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: اگر می‌خواهیم در چند جمله راهکار اساسی استفاده از ظرفیت جوانان را بدانیم، این است که سیاست‌ها و راهبردها، در سطح کلان، با متولی بنگاه تخصصی آن دنبال شود، نه اینکه صرفاً حوزه‌‌های جوانان برنامه محور باشد. لذا باید در همه چهارچوب‌ها، ظرفیت جوانان و نیازهای آنان دیده شود.


ابویی گفت: یکی دیگر از چالش‎های جوانان نداشتن مبانی مطالعاتی و پژوهشی در سالیان بسیار زیاد است. مدل فعلی چندین سال است که برگزار می‌شود و مشکل اساسی در آن داریم، چراکه نیازهای جوانان امروز را نمی‌شناسیم و نیاز داریم که یک رویکرد جدی در حوزه کشف این نیازها و بررسی آن را داشته باشیم.


مدیرعامل خانه شهریاران جوان چالش بعدی جوانان را مفاهمه و ادبیات در حوزه آنان دانست و افزود: ادبیات جاریمان در بسیاری از مسائلی که در حوزه جوانان مطرح کنیم، با ادبیات جاری امروز آنها متفاوت است و همین تفاوت‌های بسیار، باعث فاصله مسئولین از جوانان شده است.

وی با اشاره به مهمترین موضوعاتی که در حوزه جوانان مغفول واقع شده‌اند، گفت: تبیین سبک زندگی ایرانی‌-اسلامی برای جوانان تاکنون آنطور که باید آن پرداخته نمی‌شود، و جا انداختن آن یک کار فرهنگی و هنری است که نباید با یک کار اقتصادی قاطی شود. در این رابطه نهادهای مختلف، وظیفه خود را به خوبی انجام نداده‌اند در حالی که کار در این موضوع بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

ابویی ادامه داد: موضوع بعدی اشتغال جوانان است که به یک معضل تبدیل شده و برنامه‌ریزی خاصی در این راستا انجام نشده است. انتظار می‌رود در این موضوع مهم و ملی، کار کارشناسی بیشتری هم صورت بگیرد.

captcha