رونمایی از اولین سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3676674
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸
با حضور تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفت؛

رونمایی از اولین سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی

گروه جامعه: علی ربیعی گفت: سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی کشور کمک می‌کند تا به طور جغرافیایی و منطقه‌ای مسائل را حل کنیم و در کنار داده‌های کمی، تحلیل کیفی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آئین افتتاح عملیاتی سراسری پیمایش رصد آسیب‌های اجتماعی و تعیین‌کننده‌های آن(سراج) با اشاره به حساسیت مقام معظم رهبری در مقابل رشد آسیب‌های اجتماعی، گفت: هماهنگی بین‌بخشی قابل تحسینی شکل گرفته است؛ در لایحه عملیاتی بیشترین وظیفه بر عهده بهزیستی است و نقش بی‌بدیلی تاکنون داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این سامانه رصد آسیب‌ها کمک خواهد کرد تا دانش خود را در زمینه آسیب‌ها افزایش دهیم، افزود: در زمینه‌ آسیب‌ها نیاز به دانش بیشتری داریم و باید بین بیماری و عارضه که گاهی تشخیص درست نمی‌دهیم تفاوت قائل شویم.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه رصد آسیب‌ها، گفت: این سامانه کمک خواهد کرد تا به طور جغرافیایی و منطقه‌ای مسائل را حل کنیم. تاکنون راهکارهای عمومی داشته‌ایم، اما اکنون باید جزئی‌تر و منطقه‌ای حل شوند. همواره سامانه‌ها عدد و رقم و نمودار به ما می‌داند، اما آنچه اکنون دنبال می‌کنیم، تحلیل کیفی در کنار داده‌های کمی است.

ربیعی در پایان یادآور شد: مراکز مشاوره، اورژانس اجتماعی، داده‌های روستایی و شهری باید استخراج شوند و هر فردی در حوزه آسیب‌ها تجارب خود را به این سامانه منتقل و کمک کند تا تحلیل‌های درستی ارائه دهیم، چرا که اکنون مسائل اجتماعی پیچیده‌تر شده‌اند و دیگر تک علتی یا دو علتی نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد بیشترین آسیب‌های اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر اعتیاد بیشترین آسیب محسوب می‌شود و بیشترین عامل آن، ناامنی روانی است، آسیب‌هایی مانند عدم رضایت از زندگی که این به طبقه پایین اجتماعی هم مربوط نمی‌شود، به عنوان مثال، طلاق به جای اینکه در مناطق 16 تا 18 در پایتخت بیشتر باشد، مناطق 1، 2 و 3 بیشترین آمار را دارد که شاید به دلیل سبک زندگی و اتفاقات روزمره باشد.

captcha