مساجد در زلزله هم پناهگاه می‌شوند/ مقاوم‌سازی مسجد به جای ساخت سوله جدید مدیریت بحران
کد خبر: 3679370
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

مساجد در زلزله هم پناهگاه می‌شوند/ مقاوم‌سازی مسجد به جای ساخت سوله جدید مدیریت بحران

گروه جامعه: حجت‌الاسلام آقایی گفت: با همکاری استانداری تهران بعضی از مساجد شاخص در این استان با یک هزینه حداقلی به پناهگاهی امن در شرایط بحران و زلزله تبدیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، چند روزی است که مسجد‌النبی(ص) واقع در میدان نبوت که یکی از بزرگترین مساجد شرق تهران به شمار می‌رود، برای آنچه که تعمیرات مقاوم‌سازی در برابر زلزله اعلام شده، تعطیل است؛ از این روی خبرگزاری ایکنا در گفت‌وگو با حجت‌لاسلام حمید مشهدی آقایی، سخنگوی مرکز رسیدگی به امور مساجد از روند این مقاوم‌سازی در مساجد تهران پرسید.

آقایی با اشاره به زلزله ماه گذشته در تهران گفت: در ابتدا بعضی گفتند که مردم برای استقرار در شرایط پس از زلزله به مساجد بروند اما ما گفتیم اگر مردم بخواهند در آن‌جا استقرار پیدا کنند، باید از ایمنی آن مساجد اطمینان کافی به عمل آید، بنابراین اعلام کردیم فعلاً مساجدی که دارای حیاط هستند به روی مردم باز شوند تا خانواده‌ها با استقرار در حیاط آن مساجد، امنیت و آرامش خود را بازیابند.

وی افزود: بنابر قرارهایی که با استانداری تهران و فرمانداری‌های شهرستان‌های استان تهران گذاشته‌ایم تا مساجد شاخصی که دارای ضریب امینت بالا هستند و احیاناً می‌توانند در مواقع زلزله و بحران به کمک مردم بیایند، شناسایی و تقویت بشوند و همچنین مساجدی که نیاز به مقاوم سازی دارند، مقاوم شوند، چرا که دولت می‌تواند به جای ساخت سوله مدیریت بحران جدید با هزینه‌های چند صد میلیونی، مساجدی که نیاز به مقاوم سازی دارند را با هزینه حداقلی به پناهگاهی امن برای شرایط بحران تبدیل کند.

مساجد در زلزله هم پناهگاه می‌شوند/ مقام‌سازی مسجد به جای ساخت سوله جدید مدیریت بحران

سخنگوی امور مساجد در ادامه گفت: فعلاً در حال گزارش‌گیری و برنامه‌ریزی هستیم، تا یک ماه آینده به طول می‌کشد تا به شکل دقیق بدانیم در یک شهرستان یا منطقه تهران چه تعداد مساجد آماده و مقاوم موجود است و چه تعداد مسجد نیاز به مقاوم سازی دارند تا بتوانند در هنگام زلزله پناهگاه مردم باشند.

آقایی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسجدی همچون مسجدالنبی(ص) در قالب این سیاست مقاوم‌سازی پرداخته است؟ گفت: بعضی مساجد به شکل آتش به اختیار و با پشتیبانی هیات امنا و کمک‌های خیرین بازسازی‌ها و مقاوم‌سازی‌ها را شروع کرده‌اند که معمولا در این موارد از دفتر فنی و مهندسی امورمساجد کمک می‌گیرند.

captcha