دو وعده غذا در شبانه‌روز مورد تاکید روایات و اطباء است
کد خبر: 3681581
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۲
آیت‌الله جوادی آملی:

دو وعده غذا در شبانه‌روز مورد تاکید روایات و اطباء است

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم با تاکید بر زشتی پرخوری و بدخوری گفت: دو وعده غذا در شبانه‌روز مورد تاکید روایات و اطباء است و برای اهل عبادت، کافی است تا بتوانند به اعمال خود بپردازند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی 23 دی در ادامه جلسات تفسیر در مسجد اعظم با بیان اینکه همه عالم، محضر خداست، گفت: خداوند از نیت قلبی و قالبی انسان با خبر است و هر کاری که انجام دهد آن را می‌بیند.

وی با تاکید بر اینکه کل جهان آیت خداست و برخی با برهان و علم حصولی به آیه بودن پی می‌برند، اظهار کرد: عالم محضر خداست؛ همه چیز را می‌بیند و همه عالم او را نشان می دهد؛ لذا باطن او مانند ظاهر است و اولیاء الهی هم از باطن و هم از ظاهر با خبر هستند و اگر ائمه گزارشی از باطن افراد می‌دادند از این حیث است.

این مفسر قرآن عنوان کرد: در سوره قیامة چون اسرار قیمت را بازگو می‌کند، این اسرار شناسنامه هو الاول و هو الاخر است؛ که در روایات شیعه و سنی آمده است همچنین در روایت بیان شده که سوره‌هایی که مانند هود، قیامة و ... که مسئله قیامت در آن است پیامبر را پیر کرده‌ است.

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به وضعیت نظام آفرینش در قیامت گفت: قرآن کریم فرمود ما کل منظومه شمسی را عوض می‌کنیم؛ انسان ها نیز همان انسان دنیا در قیامت هستند؛ اگر انسان قبل از دگرگونی عالم زنده شود یا همزمان و یا بعد، انسان باز مانند انسان است که این مسئله نشان می دهد نفس انسان از بین رفتنی نیست و وضعیت انسان  در قیامت نیز همانند دنیاست که ممکن است در طول عمر، پوست و بدن وی چندین بار عوض شود.

آیت‌الله جوادی آملی عنوان کرد: در قیامت عصاره عقاید و اعمال ابرار در علیین است و علییون نیز کتاب مرقومی است؛ یعنی کسی که به ظاهر و باطن قرآن ایمان دارد، اعمال و عقاید او نیز کتابی در کتاب دیگر است.

وی افزود: کتاب ابرار که در علیین است مشهود مقربان است و مقربان شاهد عقاید و اعمال و ملکات درونی ابرار هستند و می دانند در درون شخص چه خبر است.

این مفسر قرآن بیان کرد: شادمانی در چهره این افراد به واسطه نعمت‌ها، مشخص است و شرابی می‌نوشند که بر آن مهر زده شده و هیچ کسی حق بهره‌برداری از آن ندارد؛ این رحیق مختوم از چشمه تسنیم است و برای به دست آوردن آن نفس نفس می‌زنند؛ البته چند قطره از تسنیم در شراب ابرار است و اصل چشمه برای مقربان است.

وی تاکید کرد: این چشمه برای کسانی است که سرتاپای آنان الله می‌گوید که امام حسین فرمود چشم و دست و ابرو و پای من خدا می گوید.

وی با بیان اینکه دو بار غذا در شبانه‌روز برای انسان کافی است تصریح کرد: بیش از این برای او بد است و اطباء و روایات بر این مسئله تاکید دارند و اکثر بیماری‌ها نیز از ناحیه همین گوارش و پرخوری و بدخوری است؛ ولی در میهمانی‌ها دائما به هم تعارف غذا می‌کنند، بدون اینکه به عواقب آن متوجه باشند.

captcha