به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتاللهالعظمی جوادی آملی 23 دی در ادامه جلسات تفسیر در مسجد اعظم با بیان اینکه همه عالم، محضر خداست، گفت: خداوند از نیت قلبی و قالبی انسان با خبر است و هر کاری که انجام دهد آن را میبیند.
وی با تاکید بر اینکه کل جهان آیت خداست و برخی با برهان و علم حصولی به آیه بودن پی میبرند، اظهار کرد: عالم محضر خداست؛ همه چیز را میبیند و همه عالم او را نشان می دهد؛ لذا باطن او مانند ظاهر است و اولیاء الهی هم از باطن و هم از ظاهر با خبر هستند و اگر ائمه گزارشی از باطن افراد میدادند از این حیث است.
این مفسر قرآن عنوان کرد: در سوره قیامة چون اسرار قیمت را بازگو میکند، این اسرار شناسنامه هو الاول و هو الاخر است؛ که در روایات شیعه و سنی آمده است همچنین در روایت بیان شده که سورههایی که مانند هود، قیامة و ... که مسئله قیامت در آن است پیامبر را پیر کرده است.
آیتالله جوادی آملی با اشاره به وضعیت نظام آفرینش در قیامت گفت: قرآن کریم فرمود ما کل منظومه شمسی را عوض میکنیم؛ انسان ها نیز همان انسان دنیا در قیامت هستند؛ اگر انسان قبل از دگرگونی عالم زنده شود یا همزمان و یا بعد، انسان باز مانند انسان است که این مسئله نشان می دهد نفس انسان از بین رفتنی نیست و وضعیت انسان در قیامت نیز همانند دنیاست که ممکن است در طول عمر، پوست و بدن وی چندین بار عوض شود.
آیتالله جوادی آملی عنوان کرد: در قیامت عصاره عقاید و اعمال ابرار در علیین است و علییون نیز کتاب مرقومی است؛ یعنی کسی که به ظاهر و باطن قرآن ایمان دارد، اعمال و عقاید او نیز کتابی در کتاب دیگر است.
وی افزود: کتاب ابرار که در علیین است مشهود مقربان است و مقربان شاهد عقاید و اعمال و ملکات درونی ابرار هستند و می دانند در درون شخص چه خبر است.
این مفسر قرآن بیان کرد: شادمانی در چهره این افراد به واسطه نعمتها، مشخص است و شرابی مینوشند که بر آن مهر زده شده و هیچ کسی حق بهرهبرداری از آن ندارد؛ این رحیق مختوم از چشمه تسنیم است و برای به دست آوردن آن نفس نفس میزنند؛ البته چند قطره از تسنیم در شراب ابرار است و اصل چشمه برای مقربان است.
وی تاکید کرد: این چشمه برای کسانی است که سرتاپای آنان الله میگوید که امام حسین فرمود چشم و دست و ابرو و پای من خدا می گوید.
وی با بیان اینکه دو بار غذا در شبانهروز برای انسان کافی است تصریح کرد: بیش از این برای او بد است و اطباء و روایات بر این مسئله تاکید دارند و اکثر بیماریها نیز از ناحیه همین گوارش و پرخوری و بدخوری است؛ ولی در میهمانیها دائما به هم تعارف غذا میکنند، بدون اینکه به عواقب آن متوجه باشند.