نشست علمی - تخصصی «چالش‌های زندگی بانوان خانه‌دار» برگزار شد
کد خبر: 3681744
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
به همت دبیرخانه علمی آسیب‌های اجتماعی خراسان‌جنوبی؛

نشست علمی - تخصصی «چالش‌های زندگی بانوان خانه‌دار» برگزار شد

گروه اجتماعی: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه جهاددانشگاهی و دفتر فرهنگی و اجتماعی استانداری با عنوان «بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم»، نشست علمی - تخصصی «چالش های زندگی بانوان خانه دار» به همت دبیرخانه علمی آسیب های اجتماعی استان در جهاددانشگاهی برگزار شد .

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،  بی بی اقدس اصغری، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد و  عضو هیئت اندیشه ورز  خراسان‌جنوبی شب گذشته23 دی‌ماه، در این نشست اظهار کرد: این نشست که به صورت گروهی برگزار می‌شود، تلاش خواهد کرد تعریف ما را از مسئله یا مشکل افسردگی و تنش‌ها به یکدیگر نزدیک کند.
وی با بیان اینکه این جلسات اهداف مختلفی را دنبال می‌کند، افزود: یکی از اهداف بر گزاری این نشست ها این است که به ما یاد دهد با مشکلات و شرایط خود سازگار شویم هیچ فردی به اندازه خود انسان نمی‌تواند در این راه به او کمک کند.
این روانشناس و مدرس دانشگاه ادامه داد: در طول این جلسات سعی خواهیم کرد خیال‌پروری را به صفر برسانیم، به یکدگیر اعتماد کنیم و واقعیت‌ها را طرح کنیم.
اصغری با بیان اینکه روانشناسی رنج‌، یک روانشناسی جدید است، تصریح کرد: باید بین درد و رنج تمایز قایل شویم چرا که هر دردی رنج نمی‌آورد.
وی با بیان اینکه باید ببینیم تا چه اندازه قدرت سازگاری با شرایط جدید و سخت را داریم، افزود: باید واقعیت‌ها را پذیرفت و براساس اهمیت به آن‌ها پرداخت.
 با بیان اینکه در حال حاضر در ایران ۱۵ میلیون بانوی خانه‌دار داریم، تصریح کرد: وظایف یک بانوی خانه‌دار ماهانه بین ۱.۵ تا دو میلیون برآورد مالی برای خانواده دارد.
اصغری با بیان اینکه پس از جنگ جهانی دوم زن‌ها وارد بازار کار شدند، افزود: در این هنگام انتظار از زنان تغییر کرد و سایر سازه‌ها نیز همراه با این امر تغییر نمود.
وی ادامه داد: این تغییرات به کشورهای در حال توسعه همزمان با گسترش رسانه‌ها وارد شد و تغییر نگرش نسبت به زن به وجود آمد اما تغییر انتظارات حاصل نشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با اشاره به مشکلات زنان خانه‌دار، اظهار کرد: تنهایی عاطفی در بین زنان خانه‌دار وجود دارد چرا که زن رضایت خود را منوط به دیگران و خوشحالی آنان می‌کند.
اصغری با بیان اینکه تنهایی اجتماعی نوع دیگری از تنهایی است که زنان خانه‌دار با آنان مواجه هستند، افزود: یک مشکل دیگر وابستگی اقتصادی و عدم استقلال اقتصادی این زنان و طرز تلقی از عدم استقلال شخصیتی است.
وی با بیان اینکه یک مشکل دیگر مسئله روانی این بانوان است، افزود: بانوان خانه‌دار با بیشترین هزینه، کمترین پاداش را دارند.
این روانشناس و مدرس دانشگاه با بیان اینکه بانوان خانه‌دار در کنار هزینه‌هایی که می‌کنند حریم خصوصی خود را می‌بازند، تصریح کرد: گاهی این بانوان این حریم خصوصی را حق خود نمی‌دانند و همین امر باعث مشکلاتی برای آنان می‌شود.
اصغری یادآور شد: در این جلسات با روش مددکاری کار با گروه سعی می‌کنیم اعتمادبه نفس زنان خانه‌دار را تقویت کرده و زمینه‌ای را فراهم کنیم که خود مشکلات شخصی خود را حل کنند.
در ادامه هریک از بانوان خانه‌دار به بیان مشکلات، چالش‌ها و مسائل خود پرداختند و پیرامون موراد مطرح شده بحث و تبادل نظر شد.

captcha