صدای علوم انسانی شنیده شود/ پیشنهاد برگزاری جلسات ماهانه با اصحاب علوم انسانی
کد خبر: 3681854
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
حسین میرزایی تاکید کرد:

صدای علوم انسانی شنیده شود/ پیشنهاد برگزاری جلسات ماهانه با اصحاب علوم انسانی

گروه دانشگاه: دبیر نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی با پیشنهاد برگزاری جلسات ماهانه با اصحاب علوم انسانی به رئیس‌جمهور، تاکید کرد: در علوم انسانی صدا‌هایی وجود دارد که باید شنیده شود، اما متاسفانه در بسیاری از مواقع کمتر این اتفاق رخ می‌دهد، از این‌رو سرمایه اجتماعی ما دچار چالش‌هایی شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حسین میرزایی، رئیس دبیرخانه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز در محل سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد با بیان اینکه علوم انسانی علوم سیاستگذار است، عنوان کرد: این علوم، علومی است که در کنار علوم تکنیکی و مهارتی اصالت خود را دارد و لاجرم مسئولیت اجتماعی آن مقدم بر تجارت‌شدگی است و این مسئولیت و حضور کاربردی و موثر آن می‌تواند گره‌های فروبسته را بیشتر بگشاید.

وی ادامه داد: علوم انسانی و اسلامی لاجرم نقاد است و مهمترین خادم ناقد است چراکه پیشگیری‌کننده است و علاج واقعه را قبل از وقوع طلب می‌کند. در علوم انسانی صدا‌هایی وجود دارد که باید شنیده شود، ولی متاسفانه در بسیاری از مواقع کمتر شنیده می‌شود و مهمترین آن این است که سرمایه اجتماعی دچار چالش‌هایی شده است.

به گفته میرزایی، مرحوم جلال آل احمد ادبیات را مهم‌ترین آنتن پیشگو می‌دانست و تاسی از او این را در شان کل علوم انسانی می‌دانم.

رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی در ادامه سخنان خود خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: شما خوشبختانه جزو سرمایه‌داران هستید چراکه سرمایه شما جمع حاضر است و دارای سرمایه اجتماعی هستید و این سرمایه از معدود سرمایه‌هایی است که هرچه بیشتر استفاده شود افزون می‌گردد و من بر همین‌اساس پیشنهاد می‌دهم جلسات محتوایی مستقیم و منظم به‌صورت ماهیانه با اصحاب علوم انسانی و سایر علوم برگزار شود.

میرزایی تداوم پاسداشت منزلت برگزیدگان از طریق استمرار نهادی و سازمان‌یافته تقدیرها، تاکید بر استقلال و آزادی دانشگاهی و استقلال نهاد علم برای اثربخشی چنین رویدادهایی، لزوم دوری از کمیت‌گرایی و حمایت از کیفی‌گرایی در علوم انسانی، لزوم توجه برای جلوگیری از هدر رفتن مغزها، بین‌المللی‌تر شدن فضای آموزش و پژوهش در دانشگاه‌ها، الزام دستگاه‌های اجرایی به بهره‌گیری از دانش و تجربه برگزیدگان علوم انسانی برای امر سیاست‌گذاری، لزوم برگزاری مراکز مردم‌نهاد و لزوم طراحی فضای گفتگوی علمی در کشور و حمایت دولت از این فضا را از جمله دیدگاه‌ها و دغدغه‌های برگزیدگان جشنواره بین‌المللی فارابی دانست که لازم است از سوی رئیس‌جمهوری مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان از ارسال بیش از ۴ هزار اثر در حوزه علوم انسانی به این دوره از جشنواره فارابی خبر داد و گفت: در نهمین جشنواره فارابی ۶۵۰ داور همکاری کردند که تنها ۴۲ اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.

captcha