خشکسالی و زلزله تلنگری برای اصلاح فردی و اجتماعی است
کد خبر: 3682396
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۲
آیت‌الله هادوی تهرانی:

خشکسالی و زلزله تلنگری برای اصلاح فردی و اجتماعی است

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه گفت: خشکسالی و زلزله تلنگری برای اصلاح فردی و اجتماعی و جمع شدن حواس بیشتر ما هست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره زمر با اشاره به ویژگی مومنان گفت: اینها وقتی آیات بر آنان خوانده می‌شود قلوب آنان خاشع و پوست و گوشتشان از آن متاثر می‌شود و برعکس ظالمان و کافران دچار عذاب الهی به خاطر کارهایی که کرده‌اند می‌شوند.

وی افزود: فرمود همان قواعدی که بر ظالمان گذشته، حاکم بود بر این گروه از ظالمان نیز حاکم خواهد بود و مراد از ظالمان نیز کسانی هستند که مغضوب علیهم و مکذبین هستند.

هادوی تهرانی بیان کرد: انسان‌ها در بزرخ و دنیا سه گروه هستند که در سوره حمد بیان شده ولی در قیامت دوگروه یعنی یا بهشتی و یا جهنمی هستند.

وی افزود: البته این عذاب به دنیا نیز بازگشت دارد به همین دلیل اگرچه منشا عذاب، ظالمین هستند ولی وقتی عذاب بیاید دامان همه را می‌گیرد و البته به تعبیر قرآن، عذاب آخرت دشوارتر و سنگین تر است.

این استاد تفسیر با بیان اینکه خشکسالی و زلزله و برخی مسایل دیگر ممکن است تذکراتی برای جمع کردن بیشتر حواس ما باشد اظهار کرد: برای برخی این حرف‌ها سنگین است و می‌گویند زلزله ربطی به این حرف‌ها ندارد و طبقات زمین دچار دگرگونی شده است که ما هم منکر قواعد طبیعی نیستیم و لازم نیست عذاب با امر ماوراء طبیعت رخ دهد؛ همان طور که طوفان نوح هم با عوامل طبیعی پدید آمد ولی عذاب بود.

هادوی تهرانی عنوان کرد: مگر قرار است خداوند ضرورتا با غیرعوامل طبیعی کاری را انجام دهد؛ البته برخی موارد مانند برد و سلام شدن آتش را داریم ولی قرار نیست همه موارد بدون علل طبیعی رخ دهد.

این استاد حوزه تصریح کرد: ممکن است انسانی خوب باشد و مریض شود و برای او نعمت‌های معنوی به همراه بیاورد و خداوند به تعبیر امام سجاد، او را خالص کند اما ممکن است کسی هم فرد بد باشد و مبتلا به بیماری شود البته همه انسان ها از نفس خودشان آگاهند ولو اینکه عذر بتراشند.

وی تاکید کرد: ما هرقدر هم تبلیغ کرده و دیگران را فریب دهیم خودمان را نمی‌توانیم بفریبیم.     

captcha